جشنواره نماز و نيايش به روايت دوربين در واقع، ويترينی است برای معرفی گوشه‌هايی از ظرفيت‌ها و تلاشهای هنرمندان و سينماگران جوان و...
 
نشست رسانه‌ای سومین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین صبح امروز یكشنبه 22 دی‌ماه جاری با حضور ناصر باكیده(مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران)، یزدان عشیری(مدیر روابط عمومی سینمای جوان) در سالن كنفرانس انجمن برگزار شد.
بنابراین گزارش، «یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در آغاز گفت: انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی سینمای كوتاه كشور به فراخور رسالت و جایگاهش سالانه رویدادها و جشنواره‌های مختلف بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی هفته‌های فیلم و عكس و جشنواره‌های موضوعی را در اولویت برنامه‌هایش پیش‌بینی می‌كند.
وی ادامه داد: جشنواره نماز و نیایش با توجه به فرهنگ غنی و عظیم نیایش در باورها و اعتقادات مردم ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انجمن سینمای جوان با توجه به عظمت و گستردگی این فرهنگ، توجه و اهتمام خاصی به آن داشته و دارد.
به گفته وی، جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در واقع، ویترینی است برای معرفی گوشه‌های از ظرفیت‌ها و تلاشهای هنرمندان و سینماگران جوان و امیدواریم با این روند، شاهد بالندگی و پویایی و خلق آثار شاخص‌تر در حوزه سینمای دینی باشیم.
عشیری یادآور شد: سومین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در قالب بخشهای فیلم كوتاه، فیلم نامه و عكس با محویت شهر قم و به صورت همزمان در استانهای مختلف برگزار می‌شود.
ناصر باكیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: نماز و نیایش زیباترین جلوه هنر در فلسفه اعتقادی ماست و طبیعی است سینم كه از قابلیت‌ها و كاركردهای گسترده‌ای برخوردار است با توجه به ساز و كار متنوع و تاثیر‌گذارش می‌تواند با ورود به این حوزه زیبایی‌های گسترده‌ای را خلق نماید.
وی افزود: هنر و سینما با دستمایه قرار دادن موضوع دین و نماز و نیایش به واقع به مسیرها و اهداف متعالی‌اش نزدیك می‌شود و در این میان سینمای كوتاه با زیبندگی و آراستگی به فرهنگ نماز و نیایش در متن سینمای ملی می‌‌تواند افق‌ها و فضاهای ارزشمند و كاربردی را بیافریند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، تشویق و ترغیب هنرمندان و ارتقای سطح فرهنگ و بینش هنری در جهت اعتلای جایگاه والای نماز و نیایش، گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی، تقویت مبانی فرهنگ عمومی مبتنی بر باورها و ارزش‌های دینی از طریق بكارگیری ابزارهای هنری، ارایه آفرینش‌های جذاب در حیطه موضوعات دینی و پرداختن به امر معنوی نماز و نیایش به منزله در حیطه موضوعات دینی و پرداختن به امر معنوی نماز و نیایش به منزله یكی از جلوه‌های بی‌بدیل روحی انسان را از جمله اهداف كلان این حركت خجسته فرهنگی سینمایی ذكر كرد و ادامه داد: بی‌شك توجه به فرهنگ و زیبایی‌های نماز و نیایش به عنوان یكی از جلوه‌ها و شاخصه‌های زیبایی دینی می‌ـواند همواره مورد توجه جامعه هنری و سینمایی به ویژه سینماگران جوان قرار گیرد و به تولیدات ارزشمندی منجر شود.
وی اضافه كرد: انجمن سینمای جوان به تناسب مسئولیت‌هایی كه دارد قطعا، توجه به فرهنگ و تجلیات دینی، نماز و نیایش، میراث نبوی و دستاوردهای انقلاب اسلامی و توجه به مقوله مقاومت و پایداری در میان ملل مسلمان جهان را از اولویت‌های نگاه و برنامه‌هایش می‌داند.
به گفته وی، سینمای ملی در پرتو توجه به مفاهیم كلیدی انسانی و اعتقادی و جغرافیایی تاریخی و میراث فرهنگی رشد و بارور و بالنده می‌شود و اهتمام به باورها، اعتقادات، مظاهر اعتقادی و دینی از جمله وظایف ماست.
باكیده با اشاره به گستردگی جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در سطح كشور خاطرنشان ساخت: این رویداد سینمایی با محوریت شهر قم و به صورت همزمان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، گیلان، خراسان رضوی، كرمانشاه، مركزی، اصفهان، فارس، خوزستان، كردستان، آذربایجان غربی، همدان، گلستان، كرمان و تهران برگزار می‌شود و امیدواریم این حركت بتواند پرتو زیبایی‌ها و شگفتی‌های فرهنگی نماز و نیایش را در قالب تصاویر در گستره سبز ایران اسلامی نورانی‌تر سازد.
عشیری، مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوان با اشاره به روند فعالیت‌های دبیرخانه‌ای این جشنواره اظهار داشت: در مجموع 778 اثر در قالب 148 فیلمنامه، 310 فیلم و 320 قطعه عكس برای دبیرخانه جشنواره رسیده است كه هیئت‌های انتخاب و داوری 17 فیلمنامه، 21 فیلم و 22 عكس برای بخشهای مسابقه انتخاب شده است.
وی اعضای هیئت‌های انتخاب و داوری را به این ترتیب معرفی كرد: مهین عباس‌زاده، ابراهیم تجدد علیزاده و مهدی بنكدار هیئت انتخاب بخش فیلم‌نامه، محمد درمنش، محمود زنده نام و علی بیطرفان هیئت انتخاب بخش فیلم را برعهده داشتند. رضا مقصودی، عزیزالله حاجی مشهدی و محمد‌جعفر یوسفیان داوری بخش فیلمنامه، اسدالله اعلایی، حسن برزیده و مجید شیخ انصاری داوری بخش فیلم و آقایان محمود عبدالحسینی، علی اصغر داود آبادی فراهای و امیرعلی جوادیان انتخاب و داوری بخش عكس را عهده‌دار بودند.
به گفته وی، جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مركز سینمای جوان قم با همكاری ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج و زیارت، ستاد اقامه نماز و شبكه خبر از 23 تا 26دی‌ماه جاری برگزار می‌شود.
یزدان عشیری مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به برنامه‌های مختلف جشنواره خاطرنشان ساخت: جشنواره در قالب نمایش فیلم شامل فیلم‌های مسابقه، ویژه، نمایش فیلم‌های منتخب اتحادیه فیلمسازان كوتاه كشورهای مسلمان، میراث نبوی، مقاومت و پایداری و سی‌امین سال انقلاب اسلامی و برپایی نمایشگاه عكس، برپایی جلسات و نشست‌های تخصصی و تحلیل و پیش‌بینی بخشهای جنبی به اجرا در می‌آید.
وی افزود: با حضور علیرضا رئیسیان رئیس كانون كارگردانان خانه سینما، فرهاد توحیدی رئیس كانون فیلمنامه‌نویسان، اسماعیل بنی اردلان عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، حجت‌الاسلام آتش زر میرخندان و یوسف‌زاده از مدرسان مركز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما نشست‌های پیرامون نمادهای دینی در فیلم و ساختار دینی فیلم با امكان یا عدم امكان در طور روزهای برگزاری جشنواره برپا می‌شود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com