ساختمانی كه موشك‌های اسرائیلی‌ها به پشت‌بام آن اصابت كرده ، ساختمان مرتفعی به نام «برج جوهر» است و خبرنگاران متعددی از رسانه‌های مختلف در آن حضور دارند و دفتر شبكه‌های العالم و پرس تی‌وی نیز...
 
دكتر محمد سرافراز معاون برون مرزی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: سانسور شدید اخبار غزه در رسانه‌های انگلیسی زبان جهان از جمله سی ان ان امریكا و بی بی سی انگلیس، به شدت بر مخاطبان شبكه «پرس تی‌وی» در آمریكا و اروپا افزوده است.
سرافراز كه مدیریت «پرس تی وی » را نیز برعهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ حملات رژیم صهیونیستی به دفتر شبكه «پرس تی‌وی» و «العالم» در غزه ، خاطرنشان كرد: ساختمانی كه موشك‌های اسرائیلی‌ها به پشت‌بام آن اصابت كرده ، ساختمان مرتفعی به نام «برج جوهر» است و خبرنگاران متعددی از رسانه‌های مختلف در آن حضور دارند و دفتر شبكه‌های العالم و پرس تی‌وی نیز در این ساختمان واقع شده است.
در پشت‌بام این ساختمان نیز دستگاه‌های SNG نصب بود تا رسانه‌ها بتوانند به طور مستقیم اتفاقاتی كه در شهر غزه رخ می‌دهد را پوشش دهند.
وی با اعلام این‌كه رژیم صهیونیستی شب ۲۰ دی ماه، آخرین طبقه از برج جوهر را مورد اصابت موشك قرار داده است، در‌باره علت این امر گفت: بعد از این‌كه قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت تصویب شد، اسرائیلی‌ها حملات هوایی و موشكی خود به غزه را تشدید كرد و رسانه‌های انگلیسی زبان كه تا پیش از این اتفاق هم سكوت كرده بودند، پس از آتش‌بس نیز به این سانسور و تحریف خبری ادامه دادند.
● «پرس تی‌وی»، یكه تاز در انتشار اخبار غزه
مدیر شبكه‌ی «پرس تی‌وی» ادامه داد: از آن‌جا كه پرس تی‌وی به عنوان تنها شبكه انگلیسی زبان به طور گسترده اتفاقات غزه را پوشش داد و تقریبا به صورت زنده تمام این رویدادها را پخش كرد، این مسأله باعث عصبانیت اسرائیلی‌ها شد و علی‌رغم آن‌كه خبرنگاران دیگری هم در این ساختمان بودند و حمله به آن به حیثیت اسرائیلی‌ها ضربه می‌زد، اما به این محل موشك شلیك كرد.
به گفته‌ی محمد سرافراز، دو كارمند پرس‌تی‌وی كه در جریان این حمله موشكی زخمی شده‌ شده‌اند، از اعضای سرویس خبری هستند اما هیچ‌كدام از خبرنگاران «پرس تی‌وی» و «العالم» آسیب ندیده‌اند.
معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما هم‌چنین گفت: حمله موشكی اسرائیلی‌ها به ساختمان رسانه‌ای غزه، باعث شده است كه خبرنگاران رسانه‌ها دیگر از بالای پشت‌بام برج جوهر گزارش تهیه نكنند. ضمن این‌كه كمی از تجهیزات رسانه‌ای «پرس تی‌وی» نیز در جریان اصابت موشك به ساختمان جوهر آسیب دیده است.
● سختی خبرنگاران در غزه
دكتر سرافراز در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا كه در شرایط فعلی تهیه خبر از اتفاقات غزه توسط خبرنگاران پرس تی وی به چه نحوی ادامه می‌یابد؟ گفت: خبرنگارانی كه در غزه حضور دارند، با سختی و فشارهای مختلف كار می‌كنند. كاركردن برای آنان در شرایط فعلی عادی نیست. چراكه درحال حاضر خبرنگاران در غزه با كمبود امكانات از جمله برق و غیره مواجه هستند. ضمن این‌كه به دلیل بمباران‌ها با مشكلات امنیتی شدید روبه‌رو هستند. با این‌حال ما سعی داریم پوشش خبری را مانند گذشته ادامه دهیم؛ امروز به طور موقت خبرنگار از داخل استودیو گزارش خود را ارایه داده است، اما تلاش می‌كنیم كه به شكل میدانی از داخل شهر گزارش‌ها ادامه پیدا كند و گزارش‌های مربوط به بمباران شعر از طرق و نقاط دیگر ما ادامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل اتفاقی كه افتاده است ما سعی كردیم با مجامعی كه مدعی حمایت از خبرنگاران هستند ارتباط برقرار كنیم تا آن‌ها هم تلاش خود را انجام دهند تا حداقل اسرائیل از این پس به طور مستقیم خبرنگاران را هدف قرار ندهد.
● سانسور عجیب و غریب
مدیر شبكه ی تلویزیونی «پرس تی وی» در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا درباره ی شكستن انحصار خبری حوادث غزه توسط این شبكه بین‌المللی انگلیسی زبان، خاطرنشان كرد: متأسفانه تا آن‌جا كه ما پیگیری كردیم رسانه‌های داخلی آمریكا به شكل عمیق و گسترده‌ای اخبار غزه را سانسور می‌كنند. این سانسور عجیب و غریب حتی در خصوص حوادث منفی داخل آمریكا هم اعمال نمی‌شود. به شكل دیگر این سانسور خبری در انگلیس و بعضی دیگر از كشورهای اروپایی هم اتفاق می‌افتد. این درحالی است كه مردمی كه در واشنگتن در حمایت از مردم فلسطین‌ها تظاهرات كردند، با دیدن خبرنگار «پرس تی‌وی» به سمت او آمدند و از سیاست شبكه پرس تی‌وی تقدیر كردند و گفتند كه ما پرس تی‌وی را نگاه می‌كنیم.
معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: در تظاهرات گسترده‌ای كه چندی پیش در لندن رخ داد نیز نه تنها مسلمانان بكه حتی مسیحی‌ها و یهودی‌هایی كه در تظاهرات شركت كرده بودند، به خبرنگار پرس تی‌وی در لندن گفتند كه ما پرس تی‌وی را تماشا می‌كنیم و دیگر از بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان حوادث غزه را دنبال نمی‌كنیم چراكه آن‌ها حقایق مربوط به جنگ اسرائیل علیه غزه را نمی‌گویند و تنها منبع ما برای دریافت اخبار صحیح پرس‌تی‌وی است.
محمد سرافراز همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعداد كاربران سایت پرس‌تی‌وی در جریان حوادث غزه، اظهار داشت: تعداد كاربران سایت پرس تی‌وی به شدت افزایش پیدا كرده بود چراكه تمام كلیپ‌ها و اخبار مربوط به غزه را در برروی این سایت قرار داده‌ایم. استقبال از سایت پرس‌تی‌وی به حدی است كه حتی ظرفیت اینترنتی ما به رغم اضافه‌كردن ظرفیت‌ها جوابگو نیست؛ درحال حاضر ما در طول روز ۳۵۰ هزار كاربر اینترنتی داریم كه در ماه این عدد به ۱۰ میلیون مراجعه‌كننده می‌رسد؛ این درحالی است كه تعداد كاربران وب‌سایت پرس تی‌وی در گذشته ۲-۳ میلیون بوده است.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو، به تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های زنده با موضوع غزه در شبكه پرس تی‌وی اشاره كرد و گفت: پخش این برنامه طی ۲-۳ روز آغاز شده است و از آن زمان تاكنون ایمیل‌ها و تلفن‌های بسیاری از سوی مخاطبان دریافت كردیم كه امكان دارد بخشی از این ایمیل‌های صوتی را روی وب‌سایت پرس‌تی‌وی قرار دهیم.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:aftab.ir