من معتقدم اين پروژه‌، می‌توانست از نظر كارگردانی خيلی بهتر از اين باشد. مثلا با طراحی حركات مناسب دوربين از زوايای مختلف و استفاده از چند دوربين در بعد تكنيكی و يا...
 
شهرام جعفری‌نژاد، در مورد سریال «یوسف پیامبر» گفت: سریال بسیار خوبی‌ است و تمام عوامل خوب كاركرده‌اند به غیر از فرج الله‌ سلحشور.
این منتقد در ادامه اظهار داشت: پروژه‌ای به این عظمت، نیاز به فكر و ایده بیشتری داشت چرا كه در درونمایه خود، چند موضوع را در بر دارد.
صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول مجله «صنعت سینما»‌ ادامه داد: كارگردان در این سریال روی صورت حضرت یوسف (ع) مانور داده است در صورتی كه باید بیشتر به سیرت حضرت یوسف (ع) می‌پرداخت. مثلاً یوسف(ع) در زندان زاویرا خوب است و تا حدودی سیرت خود را بروز می‌دهد و زندانیان را به دین ابراهیم(ع) دعوت می‌كند اما در طول سریال، از این دست ایده‌ها كم است و باید بیشتر به این موضوعات پرداخته می‌شد.
وی ادامه داد: من معتقدم این پروژه‌، می‌توانست از نظر كارگردانی خیلی بهتر از این باشد. مثلا با طراحی حركات مناسب دوربین از زوایای مختلف و استفاده از چند دوربین در بعد تكنیكی و یا توجه به ادای دیالوگ‌ها و مكث روی كلمات در بعد دیالوگ‌نویسی، زیرا گاه جملات فلسفی در سریال رد و بدل می‌شود كه می‌توانست این روش به كلیت كار تعمیم داده شود. به عنوان مثال وقتی زلیخا در زندان بود و به همراه زنان دیگر مصر دستگیر می‌شود و زنان به او اعتراض می‌كنند، او می‌گوید: «شما آزاد می‌شوید اما من تا ابد در زندان یوسف هستم.» خب این دیالوگ زلیخا، جمله‌ای فلسفی است. چنین جملاتی می‌توانست در «یوسف پیامبر(ع)» بیشتر شنیده شود و كاش تعمق بیشتری روی دیالوگ‌ها صورت می‌گرفت.
این منتقد تصریح كرد: داستان حضرت یعقوب در سریال رها شده و كارگردان می‌توانست در چند مقطع اشاره‌ای به داستان یعقوب(ع) داشته باشد. البته در بعضی مواقع فلاش‌بك‌های خوبی در این سریال دیده می‌شود.
جعفری‌نژاد در مورد بازی‌های این سریال گفت:ای كاش پروانه معصومی آن نقش را قبول نمی‌كرد، زیرا این نقش لایق او نبود. اما در مجموع در آن شرایط سخت، دیگر بازی‌های سریال «یوسف پیامبر» عالی است.
وی در پایان در مورد موسیقی این سریال افزود: موسیقی «یوسف پیامبر» بسیار عالی است و با روند روایتی كار همراه است، مخصوصاً اشاره می‌كنم به ساز نی در موسیقی متن سریال كه روی چهره حضرت یوسف، به‌درستی استفاده شده است.
جعفری‌نژاد در پایان با اشاره به جای خالی رسول احدی مدیر فیلمبرداری فقید «یوسف پیامبر» گفت: وقتی این سریال را می‌بینم، حسرت می‌خورم كه مرحوم احدی در میان ما نیست. او با یك دوربین عالی كار كرده و آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشته است.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com