بخت‌آور بوتو هم اکنون در حال تحصیل دانشگاهی در انگلیس است. برخی از پاکستانی‌ها این شکل مدرن سوگواری را که دختر ۱۸ ساله‌ی بوتو انتخاب کرده...
    
   بیش از یک سال از مرگ بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان می‌گذرد. دختر او، بخت‌آور بوتو، ترانه‌ی رپی را به زبان انگلیسی در پیوند با مرگ مادرش ساخته است که در پاکستان با نظرها و واکنشهای گوناگونی روبرو شده است.
اگر واژه‌های معینی از بخش آغازین ترانه‌ی رپ بخت‌آور بوتو (Bakhtawar Bhutto) را کنار بگذاریم، واژه‌هایی که به تقریب در همه‌ی ترانه‌های رپ شنیده می‌شوند، به سرعت پرده از روی دردی عمیق کنار می‌رود که در دل دختر بی‌نظیر بوتو نهفته است. او از قتل پدربزرگ و دو عمویش شکوه می‌کند و از قتل مادرش می‌نالد که در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۷ به وقوع پیوست.
در آغاز می‌گوید: «مادر، اگر حال صدایم را می‌شنوی، می‌خواهم چیزهایی را برایت بگویم، که هیچگاه نتوانسته بودم به زبان بیاورم.»
و در پی آن ترجیع‌بند ترانه می‌آید که «جلوی درد را خواهم گرفت...». عنوان ترانه نیز مصرع نخست ترجیع‌بند است: "جلوی درد را خواهم گرفت" (I would take the pain away). منظور از درد، می‌تواند درد خود بخت‌آور باشد یا درد مادرش که به قتل رسیده است. گویی که ترانه‌سرا با سرودن این ترانه به موسیقی‌درمانی روی آورده است.

واکنشها در پاکستان به رپ بخت‌آور بوتو

دانشجویی اهل اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، در مورد ترانه‌ی بخت‌آور بوتو می‌گوید: «بخت‌آور خودش بهتر می‌داند که در سالروز درگذشت مادرش چه کار دوست دارد انجام بدهد. او دوست داشته که ترانه‌ای برای مادرش بسازد. به نظر من کار خوبی کرده است.»
بخت‌آور بوتو هم اکنون در حال تحصیل دانشگاهی در انگلیس است. برخی از پاکستانی‌ها این شکل مدرن سوگواری را که دختر ۱۸ ساله‌ی بوتو انتخاب کرده در اساس نادرست می‌دانند. دانشجویی پاکستانی انتقاد می‌کند به اینکه بخت‌آور از یک سوی در مرگ مادرش سوگوار است، از سوی دیگر برایش آواز می‌خواند. به نظر این دانشجو، چنین شیوه‌ی سوگواری‌ای با دین اسلام ناهمخوان است. وی معتقد است که ترانه‌خوانی برای مناسبت‌هایی چون تولد خوب است و برای سوگواری بهتر است که آیه‌هایی از قرآن برخوانده شوند.
در پاکستان غیرعادی است که در سوگواری کسی، ترانه بخوانند. البته تلویزیون دولتی پاکستان تا کنون چندین بار ترانه‌ی رپ بخت‌آور بوتو را پخش کرده است. اما این به معنای آن نیست که همه‌ی پاکستانی‌ها از وجود چنین ترانه‌ای باخبرند. دانشجویی در این باره می‌گوید: «مادرم در باره‌ی این ترانه مقاله‌ای در روزنامه خوانده بود که می‌گفت بخت‌آور از خواننده‌ی رپی اهل آمریکا به اسم "دیدی" الهام گرفته است. اما متاسفانه من این رپ را نشنیده‌ام.»

 انتشار جهانی ترانه

هم اکنون می‌توان کلیپ ویدئویی رپ "جلوی درد را خواهم گرفت" را در وبگاه اینترنتی "یوتیوب" دید. این کلیپ ویدئویی تصویرهایی از بی‌نظیر بوتو را کمی پیش از به قتل رسیدنش نشان می‌دهد و نیز گروهی از طرفداران او را پس از قتلش.
می‌شد حدس زد که بخت‌آور بوتو در مدت یک سالی که از قتل مادرش می‌گذرد، به سرودن ترانه‌های ریتم‌دار شاد و رقص‌آور روی نخواهد آورد. روزنامه‌های انگلیسی از اینکه او دست به کاری خلاق زده است، استقبال کرده‌اند. اگر چه روزنامه‌ی "ایندیپندنت" معتقد است که بخت‌آور به‌ خاطر ترانه‌ی رپش جایزه‌ای در جشنواره‌های موسیقی نخواهد برد.
به گفته‌ی یکی از سخنگویان دولت پاکستان، بوتوی جوان به فکر بالا رفتن از نردبان ترقی در دنیای موسیقی نیست. این سخنگو می‌گوید: «بخت‌آور دختر رئیس جمهور پاکستان، زرداری است و بنابراین هر کار بخواهد می‌تواند بکند.»
اما حتی دختران رئیس جمهورها هم اجازه دارند غمگین باشند و وقتی از چیزی رنج می‌برند، آن را به شکلی بیان نموده و درد را از خود دور کنند.

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir