نقش پزشك جوان را مهدی پاكدل و نقش پدرش را پرویز پورحسینی بازی می‌كنند كه آنها را به ترتیب به نام‌های دكتر امیرحسین و دكتر رفیعی می‌شناسیم. یكی از...

 تصویربرداری سریال مناسبتی دهه فجر شبكه تهران همچنان ادامه دارد و گروه تولید در كنار گروه فنی تلاش می‌كنند هرچه سریع‌تر این سریال 20 قسمتی را برای پخش از تلویزیون آماده كنند. 
 
این سریال كه «شب می‌گذرد» نام دارد، داستانی جذاب از حوادث و وقایع دهه 50 را كه به انقلاب اسلامی منتهی می‌شود، روایت می‌كند. تهیه‌كننده این سریال، مهدی همایون‌فر است و راما قویدل، آن را براساس فیلمنامه‌ای از عباس نعمتی كارگردانی می‌كند.
بازیگران اصلی كار هم مجید مظفری، سیروس گرجستانی ، كورش تهامی، مهدی پاكدل، عمار تفتی، پرویز پورحسینی، فرخ نعمتی، بهناز جعفری و شقایق دهقان هستند.
داستان درباره دو پزشك پدر و پسر است كه سال 54 در یك شهرستان مشغول خدمت هستند، اما در كنار طبابت فعالیت سیاسی هم انجام می‌دهند. ساواك بشدت در پی پیدا كردن مسببان خرابكاری‌هاست. این ماجراها با جریاناتی كه در خانواده و محله قدیمی آنها می‌گذرد، تلفیق می‌شود و تا سال 58 ادامه پیدا می‌كند.
نقش پزشك جوان را مهدی پاكدل و نقش پدرش را پرویز پورحسینی بازی می‌كنند كه آنها را به ترتیب به نام‌های دكتر امیرحسین و دكتر رفیعی می‌شناسیم. یكی از ماموران ساواك هم كورش تهامی است كه اسمش عنایتی است و ما او را از جایی می‌شناسیم كه برای گذاشتن دستگاه شنود در خانه یك معلم، به بهانه مامور برق وارد خانه می‌شود.
سیروس گرجستانی برخلاف نقش‌های كمدی و شیرین این چند سال، این بار نقش رئیس ساواك را دارد و مجید مظفری در نقش جعفر، كسی است كه همسرش 15 سال پیش به خاطر نظر سوء ساواك، خودكشی كرده و خودش را هم به جای دوردستی تبعید می‌كنند و حالا كه به شهر برگشته است، قصد انتقام دارد. عمار تفتی در نقش فرید از دوستان دكتر امیرحسین است و با این كه فعالیت انقلابی می‌كند، به مرور از جاهای دیگر سردرمی‌آورد.
بهناز جعفری هم همسر امیرحسین است. قربان نجفی، شقایق دهقان و فرخ نعمتی هم به ترتیب در نقش برادر جعفر، همسر برادر جعفر و قاضی شهر در این سریال ایفای نقش می‌كنند.
تصویربرداری كار از اوایل آبان آغاز شده است. همایون‌فر، تهیه‌كننده كار در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید كه براساس آخرین توافقات انجام شده، پخش كار از 12 بهمن، روز اول دهه فجر آغاز می‌شود و با وجود تعطیلات موجود در ماه صفر تا قبل از محرم و صفر، به پایان می‌رسد.
همایون‌فر ادامه می‌دهد: نیما حسن‌دوست همزمان با تصویربرداری، مونتاژ كار را انجام می‌دهد و علاوه بر صداگذاری، محمدرضا توسلی هم بخش زیادی از آهنگسازی كار را انجام داده است.
وی با اشاره به پیچیدگی‌ نمایش تغییر یك نظام از پادشاهی به جمهوری، می‌گوید: خیلی مهم است كه بتوانیم تغییراتی را كه در این نسل، اتفاق افتاده است، بدرستی نشان بدهیم. برای همین درباره تك تك شخصیت‌ها فكر شده و برای آنها برنامه‌ریزی كرده‌ایم. ضمن این، تجربه عباس نعمتی برای نوشتن «تا صبح» كه همین حال و هوا را داشت، خیلی مفید واقع شد.
برخی عوامل و دست‌اندركاران دیگر «شب می‌گذرد» كه اولین سریال راما قویدل در مقام كارگردان است، عبارتند از: برنامه‌ریز و انتخاب بازیگر: مهسا كرامتی، مدیر تصویربرداری: حمید احمدی، نورپرداز: محمد نداف، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی، صدابردار: محمد شیوندی، طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی، تدوین: نیما حسندوست و آهنگساز: محمدرضا توسلی.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir