چمن آرا از اولین تکثیرکنندگان و نمایندگی‌های پخش در حوزه موسیقی کلاسیک غربی محسوب می‌شد که بسیاری از آهنگسازان...
    
   کریم چمن آرا یکی از بنیانگذاران و پیشقدمان صنعت نشر موسیقی در ایران شامگاه چهارشنبه- ۲۵ دی ماه- به علت ایست قلبی در ۸۵سالگی درگذشت. چمن آرا از اولین تکثیرکنندگان و نمایندگی‌های پخش در حوزه موسیقی کلاسیک غربی محسوب می‌شد که بسیاری از آهنگسازان ایرانی به واسطه فعالیت های او با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شدند. او در فاصله سال های ۴۹ تا ۵۳ اقدام به ضبط آثاری از بزرگان موسیقی سنتی کرد که آثار بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود و در جریان آن آثاری از فرامرز پایور، حسین تهرانی، احمد عبادی و پرویز یاحقی روی صفحه ضبط شد.نقل شده است که او در آن زمان مشغول ضبط یک دونوازی از حسین تهرانی و فرامرز پایور بوده است. بعد از پایان کار چمن آرا از تهرانی می‌خواهد همچنان در استودیو بماند و درخواست می‌کند قطعاتی را به شکل تکنوازی اجرا کند.
تهرانی وقتی متوجه می‌شود که چمن آرا تصمیم دارد صفحه یی از تکنوازی تمبک ضبط کند به او می‌گوید؛ «کریم دیوانه شده یی، چه کسی حاضر است صفحه تکنوازی تمبک بخرد. پس بگذار لوکوموتیو و دیزل را هم اجرا کنم.»لوکوموتیو و دیزل دو قطعه از آثار تهرانی است که او در آنها با ساز خود صدای این دو ماشین را بازسازی می‌کند و در زمان خود از جذابیت ویژه یی برخوردار بود. این صفحه موسیقی امسال در قالب سی دی منتشر شد و این داستان نیز در دفترچه سی دی نقل شده است.فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی ایران در گفت وگو با «اعتماد» درباره تاثیر کریم چمن آرا برجامعه موسیقی ایران گفت؛ «در روزگار جوانی من و دوستانم مثل آقای تیمور پورتراب، احمد پژمان و ... از ایشان صفحه موسیقی کلاسیک غربی خریداری می‌کردیم.
در اصل در آن زمان تنها جایی محسوب می‌شد که می‌توانستیم این صفحه ها را تهیه کنیم و با موسیقی غربی آشنا شویم. ایشان در حوزه تولید صفحه های موسیقی ایرانی هم نقش بسزایی داشتند و در معرفی موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی خوب ایرانی پیشقدم محسوب می‌شوند. من برای ایشان احترام بسیاری قائلم.» رامین بهنا آهنگساز و نوازنده نیز در این باره به «اعتماد» گفت؛ «فکر می‌کنم یکی از مهم ترین راهنمای هنرمندان ایرانی در حوزه موسیقی درگذشت.نسل های متفاوتی از موزیسین های ایرانی را ایشان به لحاظ هنری تغذیه کردند.
معرفی و رساندن آثار موسیقی کلاسیک غربی به آهنگسازان ایرانی به واسطه فعالیت های او رخ داد.وی افزود؛ بسیاری از معلمان ما به واسطه فعالیت های کریم چمن آرا و فروشگاه بتهوون با موسیقی کلاسیک و سمفونیک غربی آشنا شدند.بهنا در ادامه می‌افزاید؛ او در دوره یی به ضبط و تکثیر آثار استادان موسیقی سنتی پرداخت، آن هم بیشتر در قالب تکنوازی و موسیقی بی کلام، یعنی حوزه هایی که تهیه کنندگان معمولاً از آن وحشت دارند ولی چمن آرا آثار مهمی‌در این حوزه ها از استادان موسیقی ایرانی ضبط کرد و اسناد مهمی‌برای نسل های بعدی و ما به جا گذاشت.» در حال حاضر خانواده چمن آرا در حال رایزنی برای به خاکسپاری او در قطعه هنرمندان هستند. بابک چمن آرا برادرزاده و آخرین مدیر فروشگاه بتهوون در این باره گفت؛ «کریم چمن آرا هیچ گاه نه موسیقی ساخت و نه هنرمند بود اما بسیاری از هنرمندان بزرگ این مملکت را به جامعه هنری معرفی کرد و حامی‌آنها محسوب می‌شد. این حق اوست در کنار آنها آرام بگیرد.» مراسم تدفین کریم چمن آرا روز یکشنبه از جلوی تالار وحدت به سوی بهشت زهرای تهران انجام خواهد شد، اما به گفته بابک چمن آرا در صورتی که با تدفین او در قطعه هنرمندان موافقت نشود مراسم به شکل خصوصی برگزار خواهد شد.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir