داستان فیلم حادثه‌ای «ارواح» درباره یك كشاورز چینی است كه به دلیل درآمد اندكی كه از راه كشاورزی به دست می‌آورد، تصمیم می‌گیرد به انگلیس مهاجرت كند. فیلم حوادثی كه...

«ابی‌جان» و «ارواح» در سینما اقتباس و سینما پنج   
   شبكه‌های تلویزیونی در روزهای آغازین هفته، دو فیلم «ابی‌جان» و «ارواح» را برای پخش درنظر گرفته‌اند؛ این آثار كه با موضوعاتی درباره زندگی مردم روستاهای شرق آسیا و مواجهه‌ی آنان با دنیای مدرن ساخته شده‌اند، هر دو یكشنبه شب (۲۹ دی ماه) و در فاصله‌ی اندكی نسبت به هم (كه به همپوشانی هم منجر می‌شود)، پخش می‌شوند.
برنامه‌ی «سینما اقتباس» این هفته فیلمی از ساتیا جیترای ‌(كارگردان مشهور سینمای هندوستان)، با نام «ابی‌جان» را برای پخش درنظر گرفته است. این فیلم كه از تولیدات سال ۱۹۶۲ سینمای هندوستان محسوب می‌شود، در مدت زمان دو ساعت و نیم به شیوه‌ی سیاه و سفید ساخته شده ‌است. فیلم «ابی‌جان» بر اساس كتابی از تراشانكار برانجی ساخته شده و فیلمنامه را خود جیترای به رشته تحریر درآوده‌است. داستان فیلم درباره‌ی یك راننده تاكسی است كه سعی دارد برغم مشكلات عجیب و غریب، سرویس تاكسیرانی خود را به مردم روستایی در بنگال معرفی كند. در سینمایی «ابی‌جان» سومیترا چاترجی و وحید رحمان بازی كرده‌اند. و اما ساتیا جیت رای، كارگردان فیلم «ابی‌جان» متولد دوم مه ۱۹۲۱ است؛ او كه بر خلاف جریان معمول سینمای بالیوود، آثارش را كارگردانی می‌كرد، در دوران کاری‌اش سی فیلم بلند سینمایی و پنج مستند معتبر ساخت و تقریبا هر جایزه عمده‌ای را که در جهان سینما وجود داشت، از آن خود کرد.
با این حال فیلم «ابی‌جان» این كارگردان، جایزه‌ای را از جشنواره‌های معتبر دریافت نكرده‌است و اكران محدودی در سینماها داشته‌است. این فیلم یكشنبه ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در قالب برنامه «سینما اقتباس» از شبكه چهار پخش می‌شود.
بر اساس این گزارش «سینما پنج» فیلم «ارواح» به كارگردانی نیك بروم فیلد را برای یكشنبه شب در نظر گرفته است. این فیلم با بازی بازیگران چینی از جمله آی كین لین، ژان یو و ژه وی، محصول سال ۲۰۰۶ انگلستان است و همانند «ابی‌جان» موضوعی مربوط به خانواده‌های روستایی در شرق آسیا را دنبال می‌كند. داستان فیلم حادثه‌ای «ارواح» درباره یك كشاورز چینی است كه به دلیل درآمد اندكی كه از راه كشاورزی به دست می‌آورد، تصمیم می‌گیرد به انگلیس مهاجرت كند. فیلم حوادثی كه برای او در خلال این مهاجرت پیش می‌آید را به تصویر می‌كشد. فیلم در جشنواره بین‌المللی سن سباستین حضوری موفق داشته و جایز‌ه‌ای را برای بروم فیلد به ارمغان آورده و در جشنواره سان دنس نیز نامزد دریافت جایزه ویژه هیات داوران بوده است.
از نكات قابل توجه فیلم ارواح فیلمنامه آن است؛ به نحوی كه فیلم بی‌آنكه فیلمنامه كوچكترین دیالوگی داشته باشد، كلید خورد.
بروم فیلد، كارگردان میانسال فیلم، همانند ساتیا جیترای علاوه بر ساخت فیلمهای داستانی در عرصه ساخت فیلمهای مستند نیز فعالیت داشته و عناوینی را از جشنواره‌های مستند از جمله جشنواره معتبر آمستردام و همچنین جشنواره بافتا، جایزه فیلم اروپا و سان‌دنس دریافت كرده‌است.
فیلم «ارواح» یكشنبه ساعت ۲۲ از شبكه تهران پخش خواهد شد.  
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir