«شجریان» در این کلاس‌ها تاکید بسیاری بر شیوه تمرین آواز دارد و می‌گوید: «شیوه تمرین برای نتیجه‌گیری بهتر، بسیار مهم است. خوب گوش كردن و تكرار در آواز...
    
  ادامه فعالیت‌های استاد آواز ایران 
   در حالی که هم اکنون کارگاه سوم آواز «محمدرضا شجریان» در حال برگزاری است، او در نظر دارد دوره عالی كارگاه خود را با حضور منتخبان این كارگاه برگزار کند. سومین دوره کارگاه آواز استاد محمدرضا شجریان با حضور ۲۳ نفر هنرجو (شامل ۱۳ هنرجوی اصلی و ۱۰ هنرجوی مستمع) در محل سالن اصلی مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شده است. طبق نظر استاد شجریان هنرجویان در این دوره از كارگاه به چهار گروه تقسیم شده‌اند كه گروه اول شامل سیزده نفر و گروه دوم در برگیرنده دوازده نفر است كه برای آموزش آواز انتخاب شده‌اند و زیر نظر مستقیم او درس می‌گیرند و گروه‌های سوم و چهارم به عنوان شنونده دروس، در كارگاه‌ها حضور دارند. البته گاهی بنا به تشخیص استاد از بعضی از هنرجویان درس پرسیده می‌شود. این گروه از هنرجویان از سی دی های تمرینی نیز استفاده می‌کند. با این اوصاف زمان برگزاری دوره عالی هنوز مشخص نشده است، اما به احتمال فراوان اوایل سال آتی خواهد بود. «شجریان» در این کلاس‌ها تاکید بسیاری بر شیوه تمرین آواز دارد و می‌گوید: «شیوه تمرین برای نتیجه‌گیری بهتر، بسیار مهم است. خوب گوش كردن و تكرار در آواز، دو اصل اساسی است، همچنین ردیف، پایه و اساس موسیقی ماست كه روایت‌های ‌زیادی از آن وجود دارد. هركس كه می‌خواهد آواز بخواند باید ردیف‌ها را یاد بگیرد، اما كسی كه تنها علاقه‌مند به تصنیف است، داشتن صدای خوب، برایش كافی خواهد بود».
شجریان در این کارگاه‌ها‌ بارها تاکید کرده است که: «برای آواز خواندن اینكه شما چگونه ردیف را ارائه می‌كنید، چگونه از صدا استفاده می‌كنید، زمانبندی جمله‌های ردیف، حالات نت‌ها و چگونگی به‌كارگیری تحریرها مهم است. خیلی‌ها ردیف می‌دانند اما آوازشان خوب نیست. در این كارگاه می‌خواهیم این مشكلات را پیدا و بعد برطرف كنیم». شجریان روایت خشك و خالی ردیف را بدون زیبایی‌هایی كه در حال و هوای تكنیك و احساس درونی خواننده است نمی‌پسندد و یادگیری آواز از صفحات خوانندگانی چون طاهرزاده و قمر و ظلی را به مراتب برفراگیری ردیف آوازی از خوانندگانی كه از صدای خوش و تكنیك صحیح برخوردار نیستند، ترجیح می‌دهد. وی همچنین در این کلاس‌ها درباره تقلید می‌گوید که این موضوع در زمان هنرجویی شرط اولیه یادگیری است؛ ولی تقلید در هنگام ارائه كار حرفه‌ای آواز، برای همگان ناپسند است. وقتی یك شیوه در وجود شما شكل گرفت و خانه‌ كرد، باید به سراغ شیوه دیگری بروید؛ ‌تا درنهایت شیوه خاص خودتان را پیدا كنید.  
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir