جان کازال تا پیش از آنکه در سال ۱۹۷۸ در سن ۴۲ سالگی بر اثر سرطان از دنیا برود، تنها در پنج فیلم بازی کرد که دو فیلم اول "پدر خوانده" در میان آنها بود، اما هر پنج فیلم شامل...
 
 پرستاره‌ترین فیلم جشنواره ساندنس امسال یک مستند کوتاه درباره جان کازال است که علاقمندان جدی سینما با چهره درهم کشیده او آشنا هستند، اما اغلب نامش را فراموش می‌کنند.
اسوشیتدپرس اعلام کرد آل پاچینو، مریل استریپ، رابرت دنیرو، جین هکمن، ریچارد دریفوس، فرانسیس فورد کوپولا و خیلی‌های دیگر در مستند کوتاه "می‌دانستم تو بودی" به بازیگری ادای احترام می‌کنند که چهره در‌هم کشیده و غمگین او خیلی‌ها را وا می‌دارد بگویند: من او را می‌شناسم. فردو "پدرخوانده" نیست؟
جان کازال تا پیش از آنکه در سال ۱۹۷۸ در سن ۴۲ سالگی بر اثر سرطان از دنیا برود، تنها در پنج فیلم بازی کرد که دو فیلم اول "پدر خوانده" در میان آنها بود، اما هر پنج فیلم شامل "بعدازظهر نحس"، "مکالمه" و "شکارچی گوزن" نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شدند.
ریچارد شپارد کارگردان مستند ۴۰ دقیقه‌ای "می‌دانستم تو بودی" که اولین بار در ساندنس پخش شد و به زودی از شبکه HBO روی آنتن می‌رود، گفت: پنج فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم. این یک رکورد عالی است. دیوانه‌وار است، این طور نیست؟
بازیگر تحسین‌شده تئاتر با پنج فیلم نام خود را به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران نقش‌های مکمل در هالیوود مطرح کرد. شروع کار او با "پدرخوانده" کوپولا بود که در آن به نقش شخصیت درمانده فردو و عضو ضعیف‌النفس خانواده کورلیونه ظاهر شد.
مستند شپارد عنوان خود را از دیالوگ افسانه‌ای مایکل کورلیونه با بازی پاچینو به فردو، برادر بزرگش در این فیلم گرفته است: "می‌دانستم تو بودی. تو دلم را شکستی." کازال با حضور در نقش مردان دمدمی‌مزاج، آسیب‌پذیر و متزلزل از جمله شریک پاچینو در سرقت تراژیک از بانک در فیلم "بعدازظهر نحس"، قلب تماشاگران را به درد آورد.
برت راتنر کارگردان"افراد ایکس: آخرین جایگاه" و فیلم‌های "ساعت شلوغی" و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم مستند، گفت: کازال جسور بود. نگران این مسئله نبود که خوب به نظر برسد. خیلی بازیگران از اینکه ضعیف جلوه کنند می‌ترسند و همیشه سعی می‌کنند تظاهر به شجاعت بکنند و باحال باشند.
شپارد که در مقام کارگردان فیلم "ماتادور" با بازی پیرس برازنان را در کارنامه دارد، کازال را بازیگر مورد علاقه خود توصیف کرد و گفت فکر ساخت مستند "می‌دانستم تو بودی" زمانی به ذهنش رسید که نتوانست در اینترنت و کتاب‌های سینمایی به اطلاعات کامل درباره او دست پیدا کند.
شپارد و استیسی ریس، تهیه‌کننده تولید فیلم را آغاز و با افرادی چون استریپ همبازی او در "شکارچی گوزن"، سیدنی لومت کارگردان "بعدازظهر نحس" همین طور برادر کازال گفتگو کردند.
راتنر زمانی به پروژه اضافه شدند که شپارد و ریس به علاقه او به کازال پی بردند. راتنر تامین هزینه‌های تولید فیلم از طریق HBO را تضمین کرد و به زودی چهره‌های مطرح هالیوود یکی پس از دیگری وارد پروژه شدند و از خاطرات و مشاهدات خود درباره کازال گفتند.
سازندگان "می‌دانستم تو بودی" در کنار بسیاری از همکاران بازیگر فقید با تعدادی از تحسین‌کنندگان او مانند فیلیپ سیمور هافمن، استیو بوسمی و سام راک‌ول نیز گفتگو کردند.
بیست و پنجمین جشنواره فیلم ساندنس از ۱۵ ژانویه (۲۶ دی‌) با نخستین نمایش انیمیشن خمیری "مری و مکس" آغاز ‌شد و تا ۲۵ ژانویه (ششم بهمن) ادامه دارد.  
   
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com