رئیس جمهوری سابق درباره این نمایش گفت؛ «آقای آئیش و بازیگران و هنرمندان حاضر در این نمایش از اثر یونسکو الهام گرفته بودند، اما با توجه به...
        
تئاتر باید آزاد باشد و در اختیار هنرمند 
   سیدمحمد خاتمی‌که در سالن اصلی تئاتر به تماشای نمایش «کرگدن» به کارگردانی فرهاد آئیش نشست بعد از تماشای این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر، تئاتر را مادر هنرهای نمایشی توصیف کرد که همواره باید آزاد و در اختیار هنرمند باشد. رئیس موسسه بین المللی گفت وگوی تمدن ها گفت؛ «آثار اوژن یونسکو جزء آثار خوب دنیاست. ما جوانان قدیم وقتی به ادبیات و ادبیات مدرن می‌پرداختیم، آثار یونسکو از جمله آثاری بود که مورد توجه ما قرار می‌گرفت. بنده نخستین ترجمه های «کرگدن» توسط جلال آل احمد و آقای خبره زاده را به خاطر دارم.» او درباره این نمایش گفت؛ ««کرگدن» متعلق به فضای عجیب دهه ۵۰ میلادی است که جریانات جنگ و عواقب آن وجود داشت و یونسکو نیز از روشنفکران بزرگ بود. «کرگدن» از مسخ شدگی انسان سخن می‌گوید که در آن زمان مطرح شده بود. البته از آغاز قرن بیستم درباره جایگاه مدرنیته و مسائل مارکسیست ها، مسائل مختلفی مطرح شده است.»
رئیس جمهوری سابق درباره این نمایش گفت؛ «آقای آئیش و بازیگران و هنرمندان حاضر در این نمایش از اثر یونسکو الهام گرفته بودند، اما با توجه به دیدگاه، گرایش و رویکردی که این هنرمندان عزیز دارند اثری تازه به صحنه آمد که برای بنده نیز جالب بود و استفاده کردم.» خاتمی‌درباره وضعیت تئاتر گفت؛ «تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و متاسفانه آن گونه که باید به تئاتر توجه نمی‌شود. همواره فرهیختگان و اقشار خاص از تئاتر استفاده می‌کردند. به نظر بنده می‌توان میزان رشد یافتگی جامعه را در استقبال از تئاتر دید. هنرمندان تئاتری ما نقشی بسیار بزرگ دارند، ولی به دلیل مسائل مختلف مجبورند به سینما نیز روی بیاورند.» او با اشاره به اهمیت سینما، درباره تفاوت سینما و تئاتر گفت؛ «در سینما تکنیک به کمک هنر می‌آید ولی در تئاتر جز دکور که مساله یی فرعی است، تنها هنر است که عرضه می‌شود و هنرمند روی صحنه تمام خلاقیت خود را به تماشاگر نشان می‌دهد.
بنده به هنرمندان نمایش «کرگدن» و آقای آئیش تبریک می‌گویم و برای من افتخاری بود که از نزدیک با این عزیزان ملاقات کردم.» به گزارش مهر خاتمی‌در بخشی از حرف هایش گفت؛ «نمی‌توان از تئاتر توقع داشت خودکفا باشد، بلکه باید مورد توجه و حمایت باشد. سینما هم اگر به سمت گیشه برود از محتوا تهی می‌شود، ولی می‌تواند روی پای خود بایستد.» رئیس موسسه گفت وگوی تمدن ها و فرهنگ ها در بخش پایانی حرف‌هایش گفت؛ «تئاتر باید آزاد باشد و در عین حال پشتیبانی شود. معتقدم بودجه‌هایی که برای تئاتر گذاشته می‌شود کافی نیست. مساله دیگر اینکه هنرمند مستقل باشد.» فرهاد آئیش و گروه نمایش «کرگدن» اجرای خود را به سیدمحمد خاتمی‌ تقدیم کردند.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:  aftab.ir