رابرت ردفورد، بازیگر و فیلمساز کهنه‌کار هالیوودی و بنیانگذار جشنواره ساندنس روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری افتتاحیه بیست و پنجمین دوره جشنواره ساندنس...
        
جشنواره ساندنس با هدف حمایت از سینماگران مستقل تاسیس شده و بسیاری از فیلمسازان نامدار این روزها، چهره‌هایی همچون استیون سودربرگ جیم جارموش و کوئنتین تارانیتنو به یاری این جشنواره توانستند در عالم سینما مطرح شوند. سینمای مستند نیز یکی از موارد تاکید جشنواره ساندنس بوده است. رابرت ردفورد، بازیگر و فیلمساز کهنه‌کار هالیوودی و بنیانگذار جشنواره ساندنس روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری افتتاحیه بیست و پنجمین دوره جشنواره ساندنس با اشاره به پیشرفت‌های سینما در خاورمیانه و به ویژه در ایران، این نوع سینما را ستود. وی در این کنفرانس، آموزش فیلمسازی در خاورمیانه را عامل پدیدآمدن فیلم‌های خوب در منطقه خاورمیانه دانست. به گفته ردفورد « از دهه1990 آثار خوبی در کارگاه‌های آموزش فیلمسازی منطقه خاورمیانه به ویژه کشورهایی مثل ایران ساخته می‌شوند». او جشنواره ساندنس را در سال 1983 تاسیس کرد و نام شخصیت سینمایی خود در فیلم « بوچ کسیدی و ساندنس‌هیل» را برآن نهاد. او این جشنواره را با هدف حمایت از فیلم‌های مستقل پدید آورد و مکان مورد علاقه خود در ایالت یوتا که نزدیک به پیست اسکی و لوکشین تعدادی از فیلم‌هایش از جمله «جرمیا جانسن» (1972) بود و خانه‌ای در آن بنا کرده بود را به عنوان مقر این جشنواره برگزید.
به گزارش ورایتی، رابرت ردفورد در جریان کنفرانس ابراز امیدواری کرد که بتواند هنر و فرهنگ را بار دیگر به دستور کار بازگرداند و ملت آمریکا را به هنر و فرهنگ علاقه‌مند سازد. وی اعلام کرد: «شیوه برنامه‌ریزی ما [در این جشنواره] درست همان است که در اولین روزی که کارمان را شروع کردیم بوده؛ این دنیاست که تغییر کرده است».

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:  cinemaema.com