صفار‌هرندی دیروز همچنین درباره اینكه «چه تفاوتی میان فعالیت بی‌بی‌سی فارسی و انگلیسی وجود دارد و چرا شبكه انگلیسی می‌تواند در تهران فعالیت ‌كند...
 
   «محمدحسین صفارهرندی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز پس از پایان جلسه هیئت دولت بر موضع خویش بر غیرقانونی بودن شبکه بی‌بی‌سی فارسی تاکید کرده و بار دیگر فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی را غیرقانونی دانست و در همین خصوص اعلام کرد کسانی که در داخل کشور با این شبکه همکاری کنند، دچار مشکل خواهند شد.
شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی در ایران با مجوز رسمی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، اما مسئولان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان زمانی که زمزمه‌های تاسیس شبکه بی‌بی‌سی فارسی مطرح شد، وقت برفعالیت‌های این شبکه را افزایش دادند، بر‌همین اساس «صفارهرندی» در پاسخ به این پرسش كه «گفته می‌شود این تلویزیون از طریق شبكه‌ انگلیسی بی‌بی‌سی در تهران برنامه تهیه می‌كند»، اظهار كرد: «اگر شبكه‌ انگلیسی بی‌بی‌سی از فرصتی كه اكنون به صورت قانونی در اختیار دارد سوءاستفاده كند و برای شبكه‌ بی‌بی‌سی فارسی فرآورده‌ای تهیه كند، طبیعی است در چارچوب قانون با آن برخورد می‌شود». چندی قبل وزیر اطلاعات اعلام كرد که فعالیت‌ شبكه‌ بی‌بی‌سی فارسی در تهران مخل امنیت احساس شده است، بر همین اساس «صفارهرندی» می‌گوید: «مساله بخش امنیت و مسائل مرتبط با آن، از طریق مسئولان و دست‌اندركاران وزارت اطلاعات توضیح داده می‌شود، البته نمونه‌ای از فعالیت‌های مخرب این شبكه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی را می‌توانیم از زبان فعالان پیشین این رسانه‌ها بشنویم».
صفار‌هرندی در پایان در پاسخ به این پرسش كه «آیا ایجاد محدودیت در ارتباط با فعالیت شبكه‌ بی‌بی‌سی فارسی در تهران مخالف جریان آزاد اطلاعات نیست» گفت: كاری كه آنها می‌كنند جریان هدایت‌شده‌ اطلاعات است نه جریان آزاد اطلاعات. صفار‌هرندی روز گذشته با بیان اینكه «بارها از سوی مقامات امنیتی كشور و وزارت ارشاد در ارتباط با همكاری با این گونه رسانه‌ها توضیح داده شده و افراد را از این امر برحذر داشته‌اند» گفت: طراحی‌ای كه پشت این شبكه‌ فارسی است خیرخواهانه نیست و كسانی كه دل در گرو ایران دارند خود را باید از این جریان فتنه بر حذر دارند». او در اظهارنظرهای قبلی خود نیز به این مسئله اشاره کرده و گفته بود: «از طرف مراجع مختلف نظرات كشور اعلام شده و ضمن اینكه حضور این شبكه در ایران و تهیه گزارش‌های میدانی غیر‌قانونی است همكاری با آن نیز برای همكاران محترم ایجاد مشكل خواهد كرد. صفار‌هرندی دیروز همچنین درباره اینكه «چه تفاوتی میان فعالیت بی‌بی‌سی فارسی و انگلیسی وجود دارد و چرا شبكه انگلیسی می‌تواند در تهران فعالیت ‌كند، ولی بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند» افزود: «این دو با هم فرق دارند؛ رسانه‌ای كه به زبان ملی ماست، روی مسائل ایران تمركز دارد و فعالیت آن با شبكه‌ بی‌بی‌سی انگلیسی متفاوت است؛ در واقع مصارف‌ متفاوتی دارد، آنها در حال انجام عملیات هستند.
بی‌بی‌سی فارسی دارد عملیات انجام می‌دهد و ما نباید ساده‌لوح باشیم. وزیر ارشاد در ادامه به سابقه‌ فعالیت‌های جاسوسی انگلیس در ایران اشاره و اظهار كرد: آنها در جریان‌سازی و فتنه‌گری در كشور و برهم زدن امنیت ملی سابقه‌ بدی دارند. این در حالی است که عملکرد کلیه رسانه‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر هر کدام از آن رسانه ها تخلفی در کارشان وجود داشته باشد بر اساس آئین‌کار اطلاع‌رسانی امتیاز منفی دریافت می‌کنند.او همچنین در حاشیه‌ جلسه هیئت دولت درباره‌ فعالیت هنرپیشه‌های داخلی در هالیوود نیز به این مسئله اشاره کرد که: «فعالیت اهالی فرهنگ و هنر باید در چارچوب قوانین مطرح كشور انجام شود و خوشبختانه هنرمندان ما و دست‌اندركاران فرهنگی كشور خود را ملتزم به رعایت قوانین می‌دانند و طبیعی است، كسانی كه خارج از چارچوب‌ها، غیرقانونی عمل كنند با مشكل مواجه می‌شوند». وی در پاسخ به این سوال كه آیا هنرمندان باید از وزارت ارشاد جهت حضور در فیلم‌های خارجی اجازه بگیرند، گفت: آنها می‌دانند كه اگر قرار است با مراكز فرهنگی و هنری خارج از كشور همكاری داشته باشند باید چگونه عمل كرده و چارچوب قانون را رعایت كنند.   
    
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: cinemaema.com