این باستان‌شناس درباره‌ی كاوش‌های انجام‌شده در گورستان محوطه، اظهار داشت: در این گورستان تاكنون موفق به كاوش 10 تدفین به شیوه‌ی تدفین‌های...
 
در دومین مرحله از فصل دوم كاوش در محوطه‌ی نخل ابراهیمی، تدفینی به شكل جنینی و به شیوه‌ی چاله‌ تدفینی و خارج از گور‌های خمره‌یی دوره‌ی اشكانی به دست آمد.
سرپرست كاوش محوطه‌ی نخل ابراهیمی با اعلام این مطلب در توضیح دومین فصل كاوش محوطه‌ی نخل ابراهیمی در شهرستان میناب، بیان كرد: امسال كار در دو مرحله‌ی تعیین حریم و پژوهش‌های میدانی درحال انجام است.
سیامك سرلك مرحله‌ی نخست را دارای اهمیت زیادی دانست و ادامه داد: در این مرحله، پس از تعیین حریم و عرصه‌ی درجه‌ی یك محوطه به روش آركئوژئوفیزیك (مغناطیس‌سنجی) و مشخص كردن محدوده‌ی آثار با فنس‌كشی دژ نخل ابراهیمی، یك كمربند حفاظتی دور محوطه ایجاد شد.
وی لزوم ایجاد این كمربند حفاظتی را به‌دلیل عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی زیادی كه از روی آثار در این محوطه عبور می‌كردند، دانست و افزود: چون آثار به‌شدت در معرض تخریب‌اند، این كار برای محوطه الزامی و حیاتی بود كه خوشبختانه موفق به انجام آن شدیم.
او دومین مرحله‌ی فصل دوم كاوش در محوطه‌ی نخل ابراهیمی را شامل پژوهش‌های میدانی در دو بخش دانست و بیان كرد: در بخشی از این مرحله، گورستان محوطه كاوش شد و بخش دیگر كاوش نیز روی بقایای دژ نخل ابراهیمی درحال انجام است.
این باستان‌شناس درباره‌ی كاوش‌های انجام‌شده در گورستان محوطه، اظهار داشت: در این گورستان تاكنون موفق به كاوش 10 تدفین به شیوه‌ی تدفین‌های گور‌خمره‌یی شده و آن‌ها را شناسایی كرده‌ایم.
وی تدفین به روش تدفین‌های گورخمره‌یی را یكی از شیوه‌های رایج و شناخته‌شده‌ی دوره‌ی اشكانی دانست و با اشاره به پیدا شدن یك تدفین استثنایی در این محوطه، گفت: امسال به تدفینی در خارج از گور خمره‌یی برخورد كردیم، یعنی تدفینی به‌شكل جنینی كه مرده را شكل جنینی همراه با یك ظرف سفالی در چاله‌ای دفن كرده بودند.
او با اشاره به وجود نمونه‌هایی از تدفین‌های جنینی در دوره‌ی اشكانی، اظهار كرد: از این دوره، تدفین‌های گورخمره‌یی، تدفین در انواع تابوت‌های سفالی و شیوه‌ی چاله تدفینی وجود دارند.
به گفته‌ی سرلك، حدود 95 درصد گورستان نخل ابراهیمی توسط قاچاقچیان آثار تاریخی به‌طور كامل منهدم شده و از بین رفته است. در چند دهه‌ی گذشته، با توجه گورخمره‌هایی كه قاچاقچیان تخریب كرده و كاوش‌هایی كه در این دو فصل كاوش انجام شده‌اند، تاكنون به همین یك نمونه تدفین در خارج از گور خمره‌یی برخورد كرده‌ایم. اكنون درحال مطالعه روی این نمونه‌ی استثنایی هستیم كه آیا به دوره‌ی اشكانی یا دوره‌های دیگر متعلق است.
سرپرست كاوش در محوطه‌ی نخل ابراهیمی در توضیح بخش دوم كاوش در این محوطه، بیان كرد: اكنون كاوش جبهه‌ی شمالی دژ نخل ابراهیمی درحال انجام است و تاكنون موفق به كاوش بخش دیگری از جبهه‌ی شمالی دژ شده‌ایم و در چند فضای استقراری دژ، حدود 40 تا 50 متر از دیوار شمالی این دژ نیز به‌دست آمده است.
سرلك گفت: پس از پایان این فصل كاوش، به مرحله‌ی مرمت آثار معماری به‌دست آمده از منطقه وارد می‌شویم و با توجه به كمربند حفاظتی كه دور محوطه‌ ایجاد شده است، با روش مرمت و استحكام‌بخشی، این دژ مرمت و نگهداری می‌شود تا در سال‌های آینده كه دژ به‌طور كامل كاوش شود، براساس الگوی قبلی بازسازی شود.
وی اضافه كرد: با برآورد‌های انجام‌شده، دژ نخل ابراهیمی به 10 فصل كاوش نیاز دارد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir