دیروز این عکس را لابلای عکس‌های قدیمی‌ام پیدا کردم. خیلی شیطان بودم. شیطان در مقابل من کم می‌آورد...
  
مجموعه کاریکاتورها و کارتون‌های کامبیز درم‌بخش در کتاب "اگر داوینچی مرا می‌دید" از سوی نشر افق به قیمت 6000 تومان منتشر شد.
 کتاب با عکسی از کودکی درم‌بخش آغاز می‌شود که در یادداشتی بر آن آمده: دیروز این عکس را لابلای عکس‌های قدیمی‌ام پیدا کردم. خیلی شیطان بودم. شیطان در مقابل من کم می‌آورد... مورچه‌ها را لگدمال می‌کردم، گنجشک‌ها را با تفنگ ساچمه‌ای سوراخ سوراخ می‌کردم، تخم کبوترها را می‌خوردم، جوجه‌ها را خفه می‌کردم، موش‌ها را له و مگس‌ها را مقطوع‌النسل می‌کردم ...
 
در ادامه کاریکاتورهای رنگی این هنرمند آمده که درم‌بخش برای هر یک یادداشت‌های کوتاه یا بلند به زبان فارسی و انگلیسی نوشته است. در کنار عکس روی جلد یادداشتی آمده که عنوان کتاب هم از آن وام گرفته شده است: لئوناردو داوینچی اگر مرا  می‌دید، هیچوقت مونالیزا را نمی‌کشید.
 کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست، طراح و گرافیست سال 1321 در شیراز به دنیا آمد. از این هنرمند تاکنون 30 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج کشور برگزیده شده و نیز در بیش از 30 نمایشگاه دسته‌جمعی داخلی و خارجی حضور داشته است. آثار وی در بسیاری از نشریات خارجی نیز منتشر شده و او با آژانس سندیکای بین‌المللی کاریکاتوریست‌ها در نیویورک و آژانس کاریکاتور کخ در مونیخ نیز همکاری دارد.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: Mehrnews.com