پس از آن و بعد از نمایش كلیپ هیأت‌های انتخاب جشنواره، قبل از اجرای موسیقی توسط حسام‌الدین سراج، پرده نمایش فیلم به سالن همایش‌های برج میلاد ناگهان پائین آمد و گیر كردن این پرده...
  
مراسم گشایش بیست‌وهفتمین دوره افتتاحیه 27 فیلم فجر را در حالی برگزار شد كه قطعا یكی از عجیب ترین جشنواره ها در طول تاریخ برگزاری این جشنواره است. 
 
افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دیشب در سالن حافظ مركز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
 
*‌پیام «مجید شاه‌حسینی»
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم كه محمدرضا فروتن اجرای آن را بر عهده داشت، پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، مجید شاه‌حسینی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به روی صحنه آمد و گزارشی را از روند برگزاری این جشنواره قرائت كرد.
وی گفت: در طلیعه فجر به دنیا آمد. همزاد انقلاب بود. حجاب ظلمت دریده و به ساحت نور درآمده... چند ماهه بود و نوپا كه به راه افتاد و همپای مردم در كوچه‌های پایمردی «هروله عشق» آموخت. در آینه نگاه زلالش هر چه دید به خاطر سپرد و بازتاب این همه تماشا را در رویاهای رنگین شبانه روایت كرد.
مجید شاه‌حسینی در ادامه افزود: دو ساله بود كه از آسمان آتش بارید و رویاهای رنگینش خونین شد. هشت سال مشق عشق و شمشیر دید،10 ساله بود كه داغ پیر دید و از آن پس هر روز منزلی از پی منزل دیگر پیمود. وقتی به فراز و گاهی به فرود... هدهد سالكی بود كه سودای سیمرغ در سر داشت، شولای نور در برداشت، هفت شهر عشق زیر پر داشت، این گونه بود كه قصه غربت غربی را در جلوه‌گاه شرق تجلی روایت كرد. چشم واقعیت گشود و از جام جهان‌نما حكایت كرد. چشمانی زلال كه از همان نگاه اول در جست و جوی حقیقت بود و در فرجام آینه تمام طریقت. و آن گاه كه هدهد سالك از هفت شهر عشق گذشت و بر قله 30 سالگی فراز آمد، سیمرغی با شكوه و رنگین‌بال بود كه از قاف عشق، باز آمد. اكنون در سی امین منظومه كهكهشان انقلاب اسلامی، بر بال ستاره می‌نشینیم. بیست و هفتمین تجلی سیمرغ سینمای ملی ایران را به نظاره می‌نشینیم، عشق را به تفسیری دوباره می‌نشینیم؛ «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد».
وی درپایان گفت: برای مردم شریف، میهمانان و شركت‌كنندگان این جشنواره روزهای پر امیدی را آرزومندم.
 
* پیام «محمدرضا جعفری‌جلوه»
در ادامه، محمدرضا فروتن شعری در مورد غزه خواند و سپس محمدرضا جعفری‌جلوه؛ معاونت سینمایی به روی صحنه آمد و پیام خود را برای جشنواره قرائت كرد.
در پیام معاون امور سینمایی با عنوان «برداشت اول» آمده است: الم تر كیف ضرب الله مثلا"، كلمه طیبه، كشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء توتی اكلها كل حین باذن ربها و یضرب الله الامثار للناس لعلهم یتذكرون.(ابراهیم 24 و 25) آیا ندیدی كه خدا چگونه مثل زده است؟ كه گفتار و كردار پاك چونان درختی پاكیزه است با ریشه‌ای استوار و شاخساری در آسمان و ثمرات و میوه‌ای كه هر دم به اذن رب و پدیدآورنده‌اش می‌دهد. و خدا برای مردم مثل‌ها می‌زند شاید ایشان دریابند... فذكر ایام الله، پس یاد كن آن ایام خدایی را كه فجر 57 كلمه طیبه‌ای بود به وسعت دریا. دریامردمانی كه در جست و جوی هویت و در تمنای بازگشت به فطرت و حقیقت. و اینك فجر 87.... آیا ندیدی كه این درخت پاك در این سال سی، چگونه بالید؟ و با كدامین هزینه‌های ناب و دستان نوازشگر كدامین باغبانان پیر، ماند و ما و شما و همگان را بر خوان میوه‌های خویش نشاند؟
در ادامه این پیام آمده است: و از میان میوه‌های باغ، سینمای نوین ایران است كه در انقلاب زاده شد، در همان روز باشكوه بازگشت، كه او سینمایی نجیب و پاك را تمنا كرد و اهالی این عرصه را به امید و ایمان صلا داد. و زان‌پس سی‌سال رویش، سی سال پویش و سی سال جوشش بی‌امان، علی رغم این و آن و فرازها و فرودهایی چند. و ما كه وقتی به صحنه آمدیم، برای نیل به فرازی دیگر در سینمای ملی این سرزمین، از هویت گفتیم، از واقعیت و از امید و بر آیین پهلوانی و مهرورزی پای فشردیم و مرام اصول گرایی و آزاداندیشی توامان را پیشه ساختیم و بذرهای گذشت و محبت كاشتیم و صبوری و چشم‌انتظاری داشتیم تا گاه و موسم برداشت. و حالیا در اوج یك دوره كاشت چهار ساله...
مزرع سبز فلك دیدم و داس مه نو / یادم از كشته خویش آمد و هنگام درو. و هنگامه برداشت اول است، جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر با ثمرات گوناگونش و رنگین كمان پیرامونش.
خدایا چنان كن سرانجام كار / تو خشنود باشی و ما رستگار. و رستگارانند:
الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشونه احد الا الله و كفی بالله حسیبا.
 
* تجلیل از «امیر بدیع» و دست‌اندركاران استودیو بدیع
به گزارش فارس، پس از اجرای موسیقی گروه سنج و دمام اولین قدردانی مراسم افتتاحیه، با اهدای لوح به امیر بدیع فرزند محسن بدیع توسط محسن شمس و مجید شاه حسینی، از محسن بدیع مؤسس قدیمی مركز خدمات صنایع فیلم ایران (استودیو بدیع) تجلیل شد.
امیر بدیع در این مراسم گفت: 60 سال قبل پدر من اولین دستگاه صدای اپتیك در ایران را ساخت و ثابت كرد ایرانی می‌تواند بسازد. وقتی كه بچه بودم پدرم را حكایت پهلوانی را برای من می‌گفت كه تنها 99 فن كشتی را به شاگردانش را یاد می‌داد و صدمی را یاد نمی‌داد و به ما می‌گفت به كار این پهلوان توجه نكنید و هر چه می‌توانید منتقل كنید. این ایده‌ای بود كه باعث شكل گرفتن صنعت لابراتوار در ایران شد و حال با وجود مشكلات این صنعت بسیار پویا است. همه دست به دست هم داده‌اند تا لابراتوارها با كیفیتی برتر كار كنند و امیدوارم پیشرفت‌های تكنولوژیك در این حیطه نیز وارد شود.
 
* قدردانی از «خسروشكیبایی»، فرو افتادن پرده و 30 دقیقه وقفه 
قدردانی از «خسرو شكیبایی» بخش بعدی این مراسم بود كه كلیپ آن پخش شد و همسر شكیبایی، لوح یادبود را دریافت كرد.
پس از آن و بعد از نمایش كلیپ هیأت‌های انتخاب جشنواره، قبل از اجرای موسیقی توسط حسام‌الدین سراج، پرده نمایش فیلم به سالن همایش‌های برج میلاد ناگهان پائین آمد و گیر كردن این پرده به دكورهای صحنه حیرت حاضران و وحشت مجری برنامه را كه زیر این پرده ایستاده بود، به همراه داشت. پس از اجرای موسیقی، «محمدرضا فروتن» به‌روی صحنه آمد و گفت: من را فرستاده‌اند كه این وضعیت را بهتر كنم اما نواقیص فنی بی‌شمار و رفع این نواقص زمان می‌برد. برای همین، درخواست دارم كه پس از ده دقیقه استراحت، مراسم ادامه پیدا كند.
پس از وقفه‌ای كه حدود 30 دقیقه به طول انجامید، گروه دمام و سنج مجددا به اجرای مراسم پرداخت و مرشد ترابی در این بخش همراه با اجرای نمایش، به به شاهنامه‌خوانی پرداخت.
 
* تجلیل از «محمدرضا شرف‌الدین»
پس از پخش كلیپی از وقایع غزه كه در آن آناهیتا همتی، حمیدرضا پگاه، باران كوثری، شهاب حسینی، مهناز افشار و لاله اسكندری در مورد آن صحبت كردند، بخش بزرگداشت محمدرضا شرف‌الدین با نمایش كلیپی آغاز شد و پس از آن، شرف‌الدین به روی صحنه رفت و گفت من ابتدا خدا را شكر می‌كنم و برای تمام نعمت‌هایی كه به من داده، سپاسگزارم. نعمت‌هایی كه مسئولیت من را بیشتر كرده است.
وی ادامه داد: ممنونم از كسانی كه این لطف را به من كرده‌اند. بزرگداشت و افتخار برای كسانی است كه هشت سال از شرافت و ناموس ایران بدون نام و شهرت دفاع كردند و آن را برای ما به یادگار گذاشتند.
 
* تجلیل از «محمود كلاری»
در ادامه مراسم با پخش كلیپی در مورد محمود كلاری كه در آن مسعود جعفری جوزانی، مسعود كیمیایی ، علیرضا زرین دست، شادمهر راستین، ایرج رامین‌فر، محمد فوقانی و نظام‌الدین كیایی در مورد این فیلمبردار بزرگ صحبت كردند. «محمود كلاری» برای دریافت لوح تجلیل به‌روی صحنه رفت. او گفت: نمی‌دانیم چه حس غریب و شعفی در انسان ایجاد می‌شود، وقتی می‌بیند دوستانش حتی به تعارف در مورد او، این‌گونه حرف می‌زنند. من تنها كارم را می‌كنم و فیلم می‌گیرم. امیدوارم همان كسی كه زمینه دستیابی به این افتخار را به من داده بضاعت مبارزه با غرور را هم به من داده باشد. من از همه دوستانم در گروه فیلم‌برداری و به ویژه دستیارانم كه سال‌ها كه به من كمك كرده‌اند، سپاسگزاری می‌كنم چون بخشی از موفقیت خود را مدیون آنها می‌دانم.
كلاری لوح قدردانی خود را از دست معاون سینمایی و مدیر عامل بنیاد فارابی دریافت كرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com