اجرای یكنواخت و خسته كننده محمد رضا فروتن باعث تعجب بسیار تمام حضار شد و تنها لحظه‌ای كه او به واسطه افتادن پرده نمایش سالن همایش های برج میلاد در خطر قرار گرفت اجرای...
  
افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد كه قطعا یكی از عجیب‌ترین جشنواره‌ها در طول تاریخ برگزاری این جشنواره است. 
 
افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیشب در سالن همایش برج میلاد برگزار شد و محمد رضا فروتن اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
در ابتدای این مراسم مجید شاه حسینی دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر به روی صحنه آمد و گزارشی را از روند برگزاری این جشنواره قرائت كرد.
وی گفت: سینمای ایران با انقلاب متولد شد و امروز در این سالگرد انقلاب سیمرغ رنگین بار سینمای ملی در آسمان فجر است این جشنواره در شرایطی برگزار می شود كه سینمای ملی فصلی جدید و پررونق پیش رو دارد حضور سه نسل متوالی فیلم سازان با موضوعات جذاب و ساختار متفاوت آثارشان رنگین كمان جذاب و دیدنی از سینمای ایران ترسیم كردند.
برای مردم شریف میهمان و شركت كنندگان این جشنواره روزهای پر امید را آرزمندم.
محمد رضا فروتن شعری در مورد غزه خواند و گفت كلیپ مربوط به آن آماده نشده است. ضمن اینكه پس از آن اعلام كرد تمام كلیپ ها دچار نقص فنی شده است.
سپس محمد رضا جعفری جلوه معاونت سینمایی به روی صحنه آمد و پیام خود را برای جشنواره قرائت كرد.
پس از اجرای موسیقی گروه سنج و دمام اولین تقدیر از محسن بدیع با اهدای لوح به امیر بدیع فرزند محسن بدیع توسط محسن شمس و مجید شاه حسینی انجام شد.
امیر بدیع در این مراسم گفت: 60 سال قبل پدر من اولین دستگاه صدای اوپتیك در ایران را ساخت و ثابت كرد ایرانی می تواند بسازد.
وقتی كه بچه بودم پدرم حكایت پهلوانی را برای من می گفت كه تنها 99 فن كشتی را به شاگردانش یاد می داد و صدمی را یاد نمی‌داد و به ما می گفت به كار این پهلوان توجه نكنید و هر چه می توانید منتقل كنید این ایده ای بود كه باعث شكل گرفتن صنعت لابراتوار ایران شد و حال با وجود مشكلات این صنعت بسیار پویا است و بدون سینما هم امكان حیات ندارد همه دست به دست هم داده اند تا لابراتوارها با كیفیتی برتر كار كند و امیدوارم پیشرفت های تكنولوژیك در این حیطه نیز وارد شود.
تقدیر از خسرو شكیبای بخش بعدی این مراسم بود كه كلیپ آن پخش شد و همسر شكییبای لوح یاد بود را دریافت كرد.
پس از آن و بعد از نمایش كلیپ هیات های انتخاب جشنواره قبل از اجرای موسیقی توسط حسام الدین سراج پرده نمایش فیلم به سالن همایش های برج میلاد ناگهان پائین آمد و گیر كردن این پرده به دكورهای صحنه باعث ترسیدن مجریه برنامه شد كه زیر این پرده ایستاده بود.
پس از اجرای موسیقی فروتن به روی صحنه آمد و گفت: من را فرستاده اند كه این وضعیت را بهتر كنم اما نواقص فنی بی شمار و رفع این نواقص زمان می‌برد برای همین درخواست دارم كه پس از ده دقیقه استراحت مراسم ادامه پیدا كند.
پس از وقفه ای كه حدود 30 دقیقه به طول انجامید گروه دمام و سنج مجددا به اجرای مراسم پرداخت و مرشد ترابی در این بخش همرا با اجرای نمایش به شاهنامه خوانی پرداخت.
پس از پخش كلیپی از وقایع غزه كه آناهیتا همتی، حمید رضا پگاه باران كوثری، شهاب حسینی مهناز افشار و لاله اسكندری در مورد آن صحبت كردند بخش بزرگداشت محمد رضا شرف الدین با نمایش كلیپی آغاز شد و پس از آن شرف الدین به روی صحنه رفت و گفت من ابتدا خدا را شكر می كنم برای تمام نعمت های كه به من داده سپاسگذارم نعمت های كه مسئولیت من را بیشتر كرده است. ممنونم از كسانی كه این لطف را به من كرده اند . بزرگداشت و افتخار برای كسانی است كه هشت سال از شرافت و ناموس نام ایران بدون نام و شهرت دفاع كردند و آن را برای ما به یادگار گذاشتند.
در ادامه مراسم با پخش كلیپی در مورد محمود كلاری كه در آن مسعود جعفری جوزانی، مسعود كیمیایی، علیرضا زرین دست، شادمهر راستین، ایرج رامین فر، محمد فوقانی و نظام الدین كیایی در مورد این فیلمبردار بزرگ در آن صحبت كردند كلاری برای دریافت لوح تقدیر به روی صحنه رفت. او گفت نمی دانیم چه حس قریب و شعف در انسان ایجاد می شود وقتی می بیند دوستانش حتی به تعارف در مورد او این گونه حرف بزنند من تنها كار می كنم و فیلم می گیرم امیدوارم همان كسی كه زمینه دستیابی به این افتخار را به من داده بضاعت مبارزه با غرور را هم به من داده باشد. من از همه دوستانم در گروه فیلمبرداری و به ویژه دستیارانم كه سال ها به من كمك كرده اند سپاسگزاری می كنم چون بخشی از موفقیت خود را مدیون آنها می دانم.
كلاری لوح تقدیر خود را از دست معاون سینمایی و مدیر عامل بنیاد فارابی دریافت كرد و در ادامه پس از نمایش كلیبی از ابراهیم حاتمی كیا محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد رضا جعفری جلوه برای اهدای لوح تقدیر به حاتمی كیا به روی صحنه آمدند.
حاتمی كیا گفت: من همیشه سعی می‌كنم در مراسمی از این دست بدون آمادگی قبلی به روی صحنه بیایم و حرفم را از فضای جلسه پیدا كنم می‌خواهم بگویم من قصه بلدم و هر قصه‌ای احتیاح به آدم های خوب و ثابت قدم دارد. مجموعه 30 سال انقلاب ایران را قصه ای بلند با فراز و نشیب تلخی و شیرینی می‌بینم من از دست وزیران مختلفی در موقعیت های مختلفی جایزه گرفته ام و همیشه ارادت خودم را به دولتمردانی كه دوستشان داشته ام نشان دادم. فرزندانم فیلم هایم هستند و آنها را بسیار دوست دارم.
وی افزود: عده‌ای به من گفتند چرا با توقیف یك فیلمت قبول كردی كه در مراسم تقدیر حاضر شوی، البته من بین این دو موضوع تفكیك قائل می شوم ولی دلم تنگ است برای فیلمی كه به سختی ساختم. زمانی پذیرفتم كه آن فیلم در جشنواره شركت نكند و تا امروز بر تصمیم پا فشاری كردم. ایمان دارم كه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نمی خواهد این اتفاق برای فیلمی بیفتد. ولی وقتی رئیس جمهور واكنشی به فیلم دیگری كه توقیف شده نشان می دهد به اندازه 30 سال كار كردم توقع رسیدگی به فیلم خودم را هم دارم.
در ادامه این مراسم كلیپی از رسول صدر عاملی به نمایش در آمد و صدر عاملی پس از حضور در صحن گفت باورم این بود كه بزرگداشت برای من زود است اما وقتی كه این بزرگداشت اعلام شد دیدم با وجود این همه افراد شایسته این ویژگی را دارم كه تمام 30 سال انقلاب را كار كرده ام و اولین فیلم خون بارش كه 8 اسفند 57 ساخته شد هنوز فیلم باور پذیری در مورد انقلاب است كسانی كه هم نسل من هستند می دانند 30 سال انقلاب یعنی چه انقلاب مهربانی ها و همدلی های زیادی را با خود داشت و تا زمان پایان جنگ این وضعیت حفظ شد. اما گویا بعد از جنگ ما با هم نامهربان و از هم دور شدیم و ناراحتم كه چرا در مورد مهربانی فیلمی ساخته نمی شود. 5 یا 6 سال پیش وقتی برای فیلمی اتفاقی می افتاد شاید اگر خوشحال نمی‌شدیم بی تفاوت هم نبودیم اما این روزها مدتی است فیلم یك فیلم ساز مورد بی مهری قرار گرفته است و خوشحالم در 2 سال اخیر كه شعار جشنواره شعار امید بود دیدم همه نگران این فیلم هستند و می خواهند با همدلی با سینما گران مشكل آن حل شود و باز هم مهربانی را در میانمان می بینم و خوشحالم كه مشكل آن فیلم حل شد و یادم هست كه دیروز به ابراهیم حاتمی كیا می گفتم كه به برلین برویم و دختر خوب سینما ایران را به ایران برگردانیم. این فكر وقتی به وجود می آید كه مهربانی می بینیم و فاصله ها بین مقامات و سینماگران كم می شود و دوباره اول انقلاب را به یاد می آورد از خانواده و دوستانم ممنونم.
محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و پس از عذر خواهی از مشكلات به وجود آمده پیام رئیس جمهور را برای جشنواره فیلم فجر قرائت كرد.
در ادامه پس از اجرای مجدد موسیقی توسط حسام الدین سراج جوایز بخش تبلیغات اهدا شد و اهدای این جوایز پایان بخش مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود.
* حاشیه
- تاخیر نیم ساعت در اجرای مراسم تبدیل به یكی از رسم های جشنواره بین المللی فیلم فجر شده است.
- مجریان مراسم آخرین لحظات قبل از شروع آن در حال نصب بخشی از دكورهای سن بودند.
- اجرای یكنواخت و خسته كننده محمد رضا فروتن باعث تعجب بسیار تمام حضار شد و تنها لحظه‌ای كه او به واسطه افتادن پرده نمایش سالن همایش های برج میلاد در خطر قرار گرفت اجرای او جذابیت پیدا كرد.
- سرمای سالن باعث شد كه بسیاری از حاضران در این مراسم از نیمه های آن شروع به ترك سالن كنند.
- چیدمان نامرتب مهمان ها باعث شد بسیاری از صندلی ها طبقه پائین سالن خالی باشد اما حاضران ازدحام عجیبی در طبقه بالای سالن و بالكن آن ایجاد كردند.
- بسیاری از چهره های شاخص سینمایی در مراسم امشب غایب بودند.
- محمد جواد كاسه ساز، ابراهیم داروغه زاده مهرشاد كارخانی، فریدون حسن پور، امین تارخ، محمد هادی منبطی، سیامك شایقی، حبیب رضایی، محمد رضا عرب، سعید حاجی میری،‌محمد مهدی عسگرپور، مسعود ده نمكی، حسن خجسته، ایرج تقی پور، علیرضا رئیسیان، محمد سریر، منوچهر شاه سواری، فرشته طائر پور، قاسم قلی پور و سعید سید زاده از جمله مهمان حاضر در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بودند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com