گویا بازی حسام نواب‌صفوی در این فیلم بسیار متفاوت از دیگر كارهای او شده است و یكی از بازیگران سینما كه او را به این پروژه معرفی كرده است، بازی نواب‌صفوی...
 
بازی حسام نواب‌صفوی در این فیلم بسیار متفاوت از دیگر كارهای او شده است و یكی از بازیگران سینما كه او را به این پروژه معرفی كرده است، بازی نواب‌صفوی را كشف دوباره او می‌داند.
 
پس از گذشت 8 سال كه بهرام بیضایی جایزه بهترین فیلمنامه را به خاطر «سك‌گشی» دریافت كرد، حتی با گرفتن پروانه ساخت نیز به دلایل اجرایی امكان تولید هیچ یك از فیلمنامه‌هایش (از جمله لبه پرتگاه) به‌وجود نیامد. او سرانجام با كسب پروانه ساخت فیلم «وقتی همه خوابیم» در اردیبهشت ماه امسال، موفق به تولید فیلم جدیدش شد.
«بیضایی» كه تهیه‌كنندگی این فیلم را شخصا بر عهده گرفته است، از همكاری عوامل فنی و هنری بهره برد كه در حوزه تئاتر فعالیت می‌كنند و پیش‌تر در نمایش افرا نیز با او همكاری كرده بودند.
در «وقتی همه خوابیم»، بهرام بیضایی نقش نخست را به علیرضا جلالی‌تبار سپرد كه پیش از این در سینما بازی نكرده است. همكاری این كارگردان با بازیگرانی چون حسام‌ نواب صفوی و شقایق فراهانی از تعجب‌بر انگیزترین انتخاب‌های این كارگردان بود. 
گویا بازی حسام نواب‌صفوی در این فیلم بسیار متفاوت از دیگر كارهای او شده است و یكی از بازیگران سینما كه او را به این پروژه معرفی كرده است، بازی نواب‌صفوی را كشف دوباره او می‌داند.
بیضایی فیلمبرداری این فیلم را در اردیهبشت ماه امسال در خانه‌ای واقع در خیابان هانری كربن آغاز شد. اما بخش عمده‌ای از فیلم در كارخانه چیت سازی تهران و در دكورهای ساخته شده، می‌گذرد. بیضایی در این فیلم لوكیشن‌های متعددی از جمله خیابان بهار تهران را بازسازی كرده و در كارخانه چیت‌سازی دست به خلق شهرك غزالی دیگری زده است.
طراحی صحنه این فیلم یكی از نكات برجسته آن است كه در لوكیشن محدود یك خانه مسكونی و كارخانه چیت‌سازی فضایی گسترده برای پلان‌های متعدد این فیلم فراهم كرده است. 
از نكته‌های جالب در این فیلم می‌توان به تصویر كشیدن بیل‌برد تبلیغاتی محمدرضا شریفی‌نیا اشاره كرد كه به نوعی می‌توان گفت، این بازیگر در فیلم بیضایی حضور دارد.
در «وقتی همه خوابیم»، بیضایی ماجرای ساخته شدن یك فیلم سینمایی و روابط پیدا و پنهان این ماجرا را دستمایه ساخت «وقتی همه خوابیم» قرار داده است.
مرحله تدوین فیلم مردادماه امسال توسط خود بیضایی و سپیده عبدالوهاب صورت گرفته است.محمدرضا درویشی آهنگسازی فیلم را بر عهده داشته و به همین منظور به اوكراین سفر كرد تا موسیقی متن فیلم را با اركستر و نوازندگان اوكراینی ضبط كند.
همزمان با ضبط موسیقی، صداگذاری فیلم توسط حسین ابوالصدق در استودیوی محمود سماك باشی كه صدابرداری فیلم را بر عهده داشته انجام می شود. 
شب گذشته در سینما فرهنگ فیلم تازه بهرام بیضایی در بخش مسابقه سینمای بین‌الملل (جام جهان‌نما) به روی پرده رفت و امروز در سینمای رسانه‌ها و سینما آزادی نیز نمایش خواهد داشت.
شركت پخش فیلمیران، مسئولیت نمایش «وقتی همه خوابیم»‌را بر عهده دارد كه قرار است در نوروز 88 به اكران عمومی در بیاید.
عوامل تولید این فیلم عبارتند از:
نویسنده فیلمنامه و كارگردان: بهرام بیضایی، طراح لباس: آتوسا قلمفرسایی، تهیه كننده: بهرام بیضایی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی‌جم، طراح صحنه: ایرج رامین‌فر، بازیگران: مژده شمسایی، حسام نواب صفوی،‌ شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی، سیدمهرداد ضیایی، ‌میرطاهر مظلومی، حسین محب‌اهری، امیر كاوه آهنین جان، سیروس تسلیمی، هدایت هاشمی، مجید مشیری.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com