ابراهیم حاتمی كیا هم كه جمعه شب در مراسم افتتاحیه جشنواره حضور یافته بود، از فرصت استفاده كرد و پشت میكروفن درباره فیلم به رنگ ارغوان اعلام كرد:« دلم تنگه...
 
«حاشیه‌ها هیچ‌گاه دست از سر متن بر نمی‌دارند.» این شاید مهم ترین نكته‌ای باشد كه درباره جشنواره فیلم فجر می‌توان بیان كرد.
 
روز گذشته در میان اخبار مختلف مربوط به جشنواره همچنان خبرها در خصوص فیلم‌هایی كه بنا به دلایلی به جشنواره نرسیده‌اند، جزوخبرهای پر بیننده و پر مخاطب است.
اصغر فرهادی درباره‌ آخرین وضعیت «درباره‌الی» روز گذشته با اعلام این كه فیلم در اختیار هیات انتخاب قرار گرفته به ایسنا، گفت: براساس شنیده‌ها خوشبختانه آنها هم برای شركت فیلم در جشنواره تصمیم لازم را گرفته‌اند و فكر می‌كنم با توجه به صحبت شب گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشكلی پیش‌رو نباشد.
ابراهیم حاتمی كیا هم كه جمعه شب در مراسم افتتاحیه جشنواره حضور یافته بود، از فرصت استفاده كرد و پشت میكروفن درباره فیلم به رنگ ارغوان اعلام كرد:« دلم تنگه واسه یكی از فیلم‌هام كه با تمام دلم ساختمش.» این نكته بهانه خوبی بود تا خبرنگاران پس از مراسم سراغ وزیر ارشاد بروند و از او درباره وضعیت فیلم حاتمی‌كیا سوال كنند.
صفار هرندی نیز با پاسخی دیپلماتیك به خبرنگاران، سعی كرد این غائله را بخواباند: «امیدوارم مشكل فیلم به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی‌كیا حل شود. البته وزیر ارشاد به یادآوری این نكته هم پرداخت كه «تشكیلاتی در كشور كه موضوع فیلم به آنها مربوط می‌شده و گویا در بدو امر هم خود آن تشكیلات سفارش دهنده یا شریك در كار بوده‌اند نگاه متفاوتی داشته كه این نگاه از دولت قبل امتداد پیدا كرده و تا امروز ادامه داشته است و من هم امیدوارم روزی شرایطی فراهم شود كه احیانا شاهد همراهی این دو نظر كنار هم باشیم و هر دو را خوشحال ببینیم.»
رئیس جمهور كه این روزها به دلیل وضعیت پیش آمده برای فیلم درباره الی بشدت درگیر سینما شده، پیامی را برای جشنواره فیلم ارسال كرد كه توسط وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه خوانده شد.
پیامی كه در آن رئیس‌جمهور گفته «سینمای سرزمین ادب وهنر با شجاعت و شهامت و عشق و كرامت گام‌های بلندی در ایفای مسوولیت‌های بزرگ خود برداشته است و جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر، در حقیقت تجلیل از این مجاهدت قدسی و كمال‌جویانه است.»
مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امسال نیز با حواشی مختلفی همراه بود. یكی از این حواشی عدم حضور اغلب هنرمندان در این مراسم بود. درباره علت این مساله امین تارخ، سخنگوی هیات مدیره روز گذشته به فارس گفت: همه ساله چه كارت‌های افتتاحیه و چه كارت‌های اختتامیه و حتی دعوت برای تماشای فیلم‌ها به هیأت مدیره خانه سینما می‌رسید وهیات مدیره هم این‌ كارت‌ها را پخش می‌كرد و بخشی از فعالیت‌های جشنواره را خانه سینما به عهده می‌گرفت، اما امسال كارت‌های دعوت افتتاحیه بر اثر یك اشتباه به هیأت مدیره خانه سینما نرسید.
خبرگزاری مهر روز گذشته در گزارش خود از مراسم افتتاحیه، از این مراسم به عنوان مراسمی پر حاشیه اشاره كرد و با توجه به نكاتی همچون: برگزاری در سالن تازه تاسیس برج میلاد، مشكل فنی سیستم صدا و تصویر، اجرای ضعیف مجری و حرف‌های جسورانه تعدادی از مهمانان در توصیف این مراسم نوشت: «حاشیه‌هایی كه بعید به نظر می‌رسد در دوره‌ای دیگر با این حجم تكرار شود.» پاره شدن پرده و توقف برنامه در دقایق ابتدایی از نظر خبرنگار مهر مهم‌ترین حاشیه مراسم افتتاحیه بود. به دلیل این مشكل 10 دقیقه آنتراكت داده شد تا نقص پرده و دكور حل شود، اما این اتفاق نیفتاد و مراسم پس از نیم ساعت با همان مشكل قبلی ادامه پیدا كرد.

 بیضایی و میلانی در دومین روز

دیروز در دومین نشستی كه در سینمای مطبوعات برگزار شد، بهرام بیضایی روبه‌روی اصحاب مطبوعات نشست و به سوالات آنها پاسخ گفت. بیضایی در دفاع از فیلمش (وقتی همه خوابیم)‌ با اشاره به محتوای فیلم، حوزه سینما و مطبوعات را آسیب‌پذیر دانست و گفت: فیلم من درباره خوبی و بدی نیست، بلكه درباره خالی كردن زیرپای آدم‌ها است، چرا كه این موضوع بخشی از فرهنگ ما شده. فیلم من درباره مجموعه شرایط غلطی است كه در آن كسی سر جای خودش نیست.
بیضایی با توضیح این كه تاكنون فیلمی را كه دوست داشته، نساخته است، گفت: از هیچ كدام از آثارم ناراضی نیستم و هیچ كدام را شبیه دیگری نمی‌دانم. برای من سینما به بخش اجتماعی و اسطوره‌ای تقسیم نمی‌شود.
این كارگردان در پاسخ به پرسشی گفت: تغییر نگرشی از سینمای اسطوره‌ای به سینمای اجتماعی نداشته‌ام و وجوه اجتماعی دركارهای اولیه‌ام نیز دیده می‌شود.
دیروز همچنین فیلم سوپر استار ساخته تهمینه میلانی در سئانس چهارم سینما فلسطین روی پرده رفت و نشست مطبوعاتی آن نیز برگزار شد.
امروز و در سومین روز جشنواره، فیلم‌هایی چون شكوفه‌های گیلاس (آلمان)‌، كودكان هوانگ‌شی (استرالیا، آلمان، چین)‌، بیست (ایران)‌ جعبه پاندورا (تركیه، آلمان، فرانسه)‌ شائورا (هند)‌، بدرود سولو (آمریكا)‌و بهترین آرزوها برای فردا (ژاپن)‌ روی پرده خواهند رفت.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir