سينما يک کار گروهی است و بازيگر جلوه اين کار گروهی است. فيلم همه خواب بوديم فيلم سختی بود اما...
 
نشست خبری فیلم سینمایی " وقتی همه خوابیم " به کارگردانی بهرام بیضایی بعد از پایان فیلم در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار شد .
 
کارگردان این فیلم در پاسخ به این پرسش که فیلم وقتی همه خوابیم چه ارتباطی با لبه پرتگاه دارد، اظهار کرد :‌‏ این فیلم بیشتر از هر چیزی بیشتر به فیلم اول تاریخ سینمای ایران‏ "حاجی آقا آکتور سینما"، ارتباط دارد ، اما یکی از سه گانه هایی است که من در باره وقایع پشت صحنه سینما تصمیم به ساخت آن دارم ، شاید دیگر نخواهم در مورد پشت صحنه‌‏‌‏های سینما ، فیلم بسازم.

محمدرضا درویشی آهنگساز فیلم هم که دراین نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره پنجمین حضور خود در ساخته های بهرام بیضایی گفت : تجربه کار با بیضایی یکی از زیباترین تجربه‌‏هایی است که در طول فیلمسازی داشته‌‏ام. البته ‌ در این پروژه که سخت‌‏تر از کارهای دیگر است هم فیلم سخت بود و هم موسیقی.

مژده شمسایی یکی از بازیگران فیلم هم گفت : سینما یک کار گروهی است و بازیگر جلوه این کار گروهی است. فیلم همه خواب بودیم فیلم سختی بود اما همکاران خوبی در این پروژه حضور داشتند که کار را راحت‌‏تر کرد.

حسام نواب صفوی یکی دیگر از بازیگران این فیلم سینمایی در خصوص فیلم وقتی همه خوابیم گفت: به عنوان یک بازیگر می‌‏گویم که هر بازیگری آرزویش کار کردن با آقای بیضایی است. و من به صراحت می گویم که پس از پایان یافتن این کار یک بار دیگر از دانشکده تئاتر فارغ التحصیل شده‌‏ام.

کارگردان فیلم وقتی همه خوابیم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در این آثار شما این میزان اغراق و سطحی‌‏نگری مشاهده می‌‏شود که با جایگاه شما بسیار غریب است و آیا واقعاً‌ معتقدید در این مقطع با این فیلم به سینما بازگشته اید گفت: این سوال نیست بلکه یک نقد است و من آن را می‌‏پذیرم.

بیضایی در پاسخ به این سوال که آیا این یک تغییر نگرش است، گفت:‌‏ من اولاً‌‏ فکر می‌‏کنم باید منتقدان مشخص کنند که چه موضوعی با ارزش یا بی‌‏ارزش است. هیچ مطلبی نیست که نتوان در مورد آن صحبت کرد. وقتی در سال 54 غریبانه را نوشتم همه منتقدان مطالبی نوشتند که تا سال ها نتوانستم کار کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهرام بیضایی به ساختن آثار نوشتاری خود مانند "طومار شیخ شرزین" که همگان منتظر ساخت آن توسط وی هستند،وی به ساختن فیلمی با رویکردهای اجتماعی می‌‏پردازد گفت: شما مجوز و پول بیاورید من هم طومار شیخ شرزین را می‌‏سازم.

بیضایی در پاسخ به سوال که چرا برای کوچک‌‏ترین نقش‌‏ها هم از بازیگر حرفه‌‏ای استفاده می‌‏کنید، گفت: اشکالش چیست.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی درباره حضور پررنگ شاهنامه در فیلم پرسید ،‌‏‌‏گفت: زمان ساختن فیلم اتفاقی افتاد که سعی کردم از کتابی استفاده شود که کمترین برداشتی از آن صورت گیرد که به همین دلیل کتاب شاهنامه‌‏ای را انتخاب کردم که در آن تنها تصاویری از شاهنامه باشد. اما بعد گفتم که از این تصاویر شاهنامه استفاده کنم، چرا که ما در زندگی از شاهنامه حرف می‌‏زنیم ولی به گونه‌‏ای دیگر عمل می‌‏کنیم.

کارگردان فیلم وقتی همه خواب بودیم در پاسخ به این پرسش که چرا میزان‌‏های سنی تئاتری در این فیلم دیده می‌‏شود، گفت: خواهش می‌‏کنم یکی بگوییدمیزان سن تئاتری یعنی چه، میزان سن سینمایی یعنی چه؟ این خط‌‏کشی‌‏ها اصلاً‌‏معنایی ندارد.

وی ادامه داد: چیزی بین بازی سینمایی و تئاتری وجود ندارد و تنها می‌‏توان گفت بازی خوب یا بازی بد است. یا میزان سن مناسب است یا غیرمناسب است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌‏آید بازیگران در این فیلم حرف نویسندگان و کارگردان را می‌‏گویندنه حرف خودشان را، گفت: ما هر کدام درکی از گفت‌‏وگو نویسی داریم درک من از گفت‌‏وگونویسی این است که نیاز نیست همه جملات و همه حرف‌‏ها بیان شود. به نظر من سینما وقت کمی دارد و هر وقت آن گرانبهاست. از سویی دیگر در سینمای ایران وقت را می‌‏کشیم که به این موضوع من اعتقادی ندارم.

بیضایی ادامه داد:‌‏این فیلم در مورد زیرآب زدن است و درتمام مدت فیلم سعی نشده که قضاوتی بر بازی بازیگران شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فرض کنیم این آخرین فیلم شما باشد آیادر این فیلم نصف حرف خود را زده‌‏اید، گفت:‌‏ این فیلم حرف دل من نیست.نمی‌‏توان هر کس که فیلم‌‏سازی می‌‏کند در فیلم خود دق و دلی خود را بیان کند این فیلم راجع بخش فرهنگ است که در این فرهنگ زیر پای فرد دیگری را خالی کردن است و در این فیلم راجع به شرایط غلطی که هیچ کس در جای خود نیست سخن می‌‏گوییم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در کارهای معاصر اجتماعی شما که مورد استقبال منتقدین قرار گرفته است، آیا خود از این تغییر نگرش راضی هستید گفت: من از هیچ کدام از آثارم راضی نیستم و فکر می کنم تاکنون فیلم مورد علاقه ام را نساخته ام.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:irannewsagency.com