محمدرضا درویشی آهنگساز فیلم هم که دراین نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره پنجمین حضور خود در ساخته های بهرام بیضایی گفت : تجربه کار با بیضایی یکی از زیباترین تجربههایی است که در طول فیلمسازی داشتهام. البته در این پروژه که سختتر از کارهای دیگر است هم فیلم سخت بود و هم موسیقی.
مژده شمسایی یکی از بازیگران فیلم هم گفت : سینما یک کار گروهی است و بازیگر جلوه این کار گروهی است. فیلم همه خواب بودیم فیلم سختی بود اما همکاران خوبی در این پروژه حضور داشتند که کار را راحتتر کرد.
حسام نواب صفوی یکی دیگر از بازیگران این فیلم سینمایی در خصوص فیلم وقتی همه خوابیم گفت: به عنوان یک بازیگر میگویم که هر بازیگری آرزویش کار کردن با آقای بیضایی است. و من به صراحت می گویم که پس از پایان یافتن این کار یک بار دیگر از دانشکده تئاتر فارغ التحصیل شدهام.
کارگردان فیلم وقتی همه خوابیم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در این آثار شما این میزان اغراق و سطحینگری مشاهده میشود که با جایگاه شما بسیار غریب است و آیا واقعاً معتقدید در این مقطع با این فیلم به سینما بازگشته اید گفت: این سوال نیست بلکه یک نقد است و من آن را میپذیرم.
بیضایی در پاسخ به این سوال که آیا این یک تغییر نگرش است، گفت: من اولاً فکر میکنم باید منتقدان مشخص کنند که چه موضوعی با ارزش یا بیارزش است. هیچ مطلبی نیست که نتوان در مورد آن صحبت کرد. وقتی در سال 54 غریبانه را نوشتم همه منتقدان مطالبی نوشتند که تا سال ها نتوانستم کار کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهرام بیضایی به ساختن آثار نوشتاری خود مانند "طومار شیخ شرزین" که همگان منتظر ساخت آن توسط وی هستند،وی به ساختن فیلمی با رویکردهای اجتماعی میپردازد گفت: شما مجوز و پول بیاورید من هم طومار شیخ شرزین را میسازم.
بیضایی در پاسخ به سوال که چرا برای کوچکترین نقشها هم از بازیگر حرفهای استفاده میکنید، گفت: اشکالش چیست.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی درباره حضور پررنگ شاهنامه در فیلم پرسید ،گفت: زمان ساختن فیلم اتفاقی افتاد که سعی کردم از کتابی استفاده شود که کمترین برداشتی از آن صورت گیرد که به همین دلیل کتاب شاهنامهای را انتخاب کردم که در آن تنها تصاویری از شاهنامه باشد. اما بعد گفتم که از این تصاویر شاهنامه استفاده کنم، چرا که ما در زندگی از شاهنامه حرف میزنیم ولی به گونهای دیگر عمل میکنیم.
کارگردان فیلم وقتی همه خواب بودیم در پاسخ به این پرسش که چرا میزانهای سنی تئاتری در این فیلم دیده میشود، گفت: خواهش میکنم یکی بگوییدمیزان سن تئاتری یعنی چه، میزان سن سینمایی یعنی چه؟ این خطکشیها اصلاًمعنایی ندارد.
وی ادامه داد: چیزی بین بازی سینمایی و تئاتری وجود ندارد و تنها میتوان گفت بازی خوب یا بازی بد است. یا میزان سن مناسب است یا غیرمناسب است.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر میآید بازیگران در این فیلم حرف نویسندگان و کارگردان را میگویندنه حرف خودشان را، گفت: ما هر کدام درکی از گفتوگو نویسی داریم درک من از گفتوگونویسی این است که نیاز نیست همه جملات و همه حرفها بیان شود. به نظر من سینما وقت کمی دارد و هر وقت آن گرانبهاست. از سویی دیگر در سینمای ایران وقت را میکشیم که به این موضوع من اعتقادی ندارم.
بیضایی ادامه داد:این فیلم در مورد زیرآب زدن است و درتمام مدت فیلم سعی نشده که قضاوتی بر بازی بازیگران شود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر فرض کنیم این آخرین فیلم شما باشد آیادر این فیلم نصف حرف خود را زدهاید، گفت: این فیلم حرف دل من نیست.نمیتوان هر کس که فیلمسازی میکند در فیلم خود دق و دلی خود را بیان کند این فیلم راجع بخش فرهنگ است که در این فرهنگ زیر پای فرد دیگری را خالی کردن است و در این فیلم راجع به شرایط غلطی که هیچ کس در جای خود نیست سخن میگوییم.