اين شیء تاريخی بين سال‌های 1550 تا 1069 پيش از ميلاد مسيح (ع) در كشور مصر ساخته شده است و در آينده‌ی نزديك...
 
یك گلدان تاریخی با دست كم سه‌هزار سال قدمت كه به‌مدت 20 سال از آن به‌عنوان مجسمه‌ای تزیینی در باغچه استفاده می‌شد، در انگلیس حراج می‌شود.

یك گلدان سفالی كه به‌عنوان مجسمه‌ای دكوری در باغچه‌ی خانه‌ای مسكونی در انگلیس استفاده می‌شد، اثری تاریخی با دست كم سه‌هزار سال قدمت و متعلق به مصر از آب درآمد.

این اثر كه از آن به‌عنوان یكی از ابزارهای مراسم خاكسپاری مصریان باستان نام برده می‌شود، از جنس سفال و به‌شكل یك جام است و از دو قسمت تشكیل شده است. قسمت اصلی این گلدان یا جام سفالی، شبیه كوزه است و قسمت دیگر كه درپوش آن محسوب می‌شود، به‌شكل سر یكی از خدایان مصر باستان به نام ایمستی (Imseti) كه كلاه‌گیسی به سر دارد، ساخته شده است.

براساس بررسی‌های باستان‌شناسان، از این جام یا گلدان برای نگهداری اندام‌های داخلی بدن انسان‌های مومیایی‌شده، بویژه كبد یا جگر آن‌ها استفاده می‌شده است.

هم‌چنین براساس بررسی‌های اولیه‌ی باستان‌شناسان، این شیء تاریخی بین سال‌های 1550 تا 1069 پیش از میلاد مسیح (ع) در كشور مصر ساخته شده است و در آینده‌ی نزدیك، در خانه‌ی حراج دوك (Duke) به حراج گذاشته می‌شود.

مالك این جام تاریخی كه علاقه‌ای به ذكر نام خود نداشت، درباره‌ی این اثر به خبرنگاران گفت: این گلدان تاریخی 20 سال پیش توسط عمویم كه علاقه‌ای به جمع‌آوری آثار تاریخی داشت، به من هدیه شد.

از آنجا كه به این اثر تاریخی در طول سال‌ها، صدمه‌های زیادی وارد شده است، پیش‌بینی نمی‌شود، روز پنجم فوریه به مبلغی بیش از هزار پوند به‌فروش برسد.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir