استقبال منتقدان از بسته پیشنهادی «فرزاد مؤتمن» در فیلم «صداها» و درجه‌بندی سنی 4 فیلم جشنواره از حواشی مهم جشنواره در روز ششم بود...

 

به گزارش فارس، برپایی اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره، جشنواره فیلم فجر را در یكی دو روز اخیر تحت‌تأثیر قرار داد.

از مهم‌ترین حواشی اولین اختتامیه جشنواره، عدم توجه به فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی و توجه به فیلم «برف» -كه به عنوان محصول مشترك ایران با بوسنی معرفی می‌شود- بود كه غافلگیری بسیاری از كارشناسان را موجب شد.

 حضور «عزت‌الله انتظامی»‌ در مراسم اختتامیه و دلگیری او بابت عدم برپایی بخش تجلیل از او بر خلاف وعده داده شده، موجب دلگیری او شد و یك روزنامه سینمایی صبح به این قضیه پرداخت، اما ساعتی بعد از تكرار انتشار این خبر توسط یك خبرگزاری، روابط عمومی جشنواره به میدان آمد و ضمن دلجویی از «انتظامی» خبر داد كه بخش تجلیل از آقای بازیگر، سر جای خود باقی است.

ماجرای تقابل برخی از منتقدان سینمایی با «بهرام بیضایی»‌ و فیلم اخیرش، در روزهای اخیر ادامه داشت. عده‌ای با نوشته‌های‌شان فیلم او را زیر سؤال می‌بردند و عده‌ای دیگر درباره احترام به موی سپید می‌نوشتند.

دیروز «عیار14» خیلی زود به یكی از فیلم‌های پرطرفدار بخش بین‌المللی بدل شد و این در حالی است كه عده زیادی از منتقدان آن را یك فیلم خوش‌ساخت اما معمولی می‌دانستند.
آغاز بخش ایرانی جشنواره در سه شهر شیراز، مشهد و بندرعباس و آغاز برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره در سینماهای بخش مسابقه ایرانی در تهران از دیگر اتفاقات امروز جشنواره هستند.

چهارشنبه برنامه سینمای رسانه‌ها با دو فیلم «زمانی برای دوست داشتن» و «صداها» آغاز شد كه هركدام طرفداران خاص خود را داشتند.

منتقدان فیلم «زمانی برای دوست داشتن» ساخته جدید «ابراهیم فروزش» را فیلمی در ادامه كارهای قبلی این فیلمساز ارزیابی كردند.

اما «صداها». فرزاد مؤتمن این فیلم را پیشنهاد تازه‌ای برای سینمای ایران دانسته بود و مخاطبان فیلم در سینمای رسانه‌ها از این پیشنهاد استقبال كردند.
«صداها» یك درام جنایی است و داستان قتلی است كه در یك مجتمع مسكونی اتفاق می افتد و هر یك از همسایه‌ها به نحوی درگیر آن می‌شوند.
یكی از تماشاگران این فیلم درباره آن گفت: فیلم خوبی بود ولی ریتم آن خیلی كند بود. قسمت‌های اول فیلم طوری بود كه نیازی به فلاش بك نداشت.
یكی دیگر از تماشاگران «صداها» گفت این فیلم، فیلمی سینمایی بود و تعریف سینما را می‌شد در آن دید.
تماشاگر دیگری درباره «صداها» می‌گوید پرداختن به یك ماجرا از شش زاویه كار چندان جذابی نبود.
«منیژه حكمت» در نشست فیلم «صداها» با انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی گفت: زمانی كه می‌خواستیم این فیلم را بسازیم پس از 6 ماه رفت و آمد در بنیاد سینمایی فارابی و حك و اصلاحات متعدد فیلمنامه وقتی فیلم را كلید زدیم مدیریت فارابی گفت كه نمی‌خواهد چنین فیلمی در برنامه كار این بنیاد باشد و ما در شرایط سختی قرار گرفتیم خوشحالم كه تهیه‌كننده دیگری نیز به یاری ما آمد و همه گروه در نهایت با كمكی همدلانه كار فیلمبرداری را به پایان رسانده‌اند. البته بنیاد سینمایی فارابی با ما بازی كرد ولی اهالی سینما همیشه برای فیلم متفاوت به ما كمك می‌كنند.
هنوز دفتر جشنواره خبر حضور فیلم «درباره الی» را در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام نكرده است اما خبر آن را همه تأیید كرده‌اند!
اهالی سینمای رسانه‌ها از نحوه پذیرایی اسپانسرهای رفاهی جشنواره فیلم فجر رضایت كامل دارند و وضعیت پذیرایی را همراه با پیشرفت محسوس ارزیابی می‌كنند.
منتقدان از امروز برای پیگیری فیلم‌های شبانه بخش ویدئو سینما و نگاه اول آماده می‌شوند.
از سینماهای مردمی هم خبر می‌رسد كه چند فیلم برای تماشاگران درجه‌بندی شده است و این برای اولین بار است كه برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر این اتفاق رخ می‌دهد.
بر اساس برنامه جشنواره، فیلم‌های «سایه وحشت»(عماد اسدی)، پستچی سه بار در نمی‌زند(حسن فتحی)، حریم (رضا خطیبی)، كلبه (جواد افشار) با درجه بندی سنی روبه‌رو شده‌اند و با علامت PG-13 مشخص شده‌اند، به طوری كه به دلیل داشتن سكانس های خشن یا تصاویر ترسناك، تماشای این فیلم‌ها برای افراد زیر 13 سال ممنوع شده است.

 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture