سيروس الوند هم كه اين روزها درگير ساخت سريال تازه خود است، به بهانه نمايش فيلم عروس برفی...
 
 روز پنجشنبه در سینمای رسانه‌ها 7 فیلم ایرانی به نمایش درآمد كه از نظر تعداد یكی از ركوردهای جشنواره در این روزها محسوب می‌شد. اولین فیلم، اثری پلیسی به نام «چهره به چهره» ساخته علی ژكان بود. این فیلم پنجمین فیلم علی ژكان، داستان قتل مهندس مهران شاهرخی را روایت می‌كند كه پلیس در جستجوی رد قاتل او با سرنخ‌هایی تازه روبرو می‌شود.

جمشید هاشم‌پور، علی عمرانی، زهرا سعیدی، كاوه كاویان، محسن حسینی، شیوا خنیاگر و فرانك حیدریان در فیلم بازی كرده‌اند. درباره این فیلم، خبرگزاری مهر نوشت: چهره به چهره تلاشی است برای احیای فیلم‌های پلیسی معمایی با رگه‌های اجتماعی كه شیوه پرداخت و پیروی از الگوی آشنای آنها كمتر جایی برای غافلگیری مخاطب باقی می‌گذارد.

چهره به چهره از الگوی آشنای فیلم‌های پلیسی پیروی می‌كند كه یك مأمور پلیس (اداره آگاهی) در آستانه بازنشستگی آخرین پرونده كاری خود را تحویل می‌گیرد و انگیزه‌های او برای به سرانجام رساندن كار به بهترین نحو ممكن، با پیچ و خم‌های یك پرونده پیچیده گره می‌خورد.

كار پردردسر جلوه‌های ویژه

فیلم دیگری كه روز پنجشنبه در سینمای مطبوعات نمایش داده شد، «صندلی خالی» اولین ساخته سامان استركی بود. فیلمی با رگه‌های فراوان فانتزی و آمیخته شدن تخیل و واقعیت كه تماشای آن، اظهار نظرهای گوناگونی را از سوی منتقدان به دنبال داشت.

به گزارش فارس، علیرضا شجاع‌نوری تهیه كننده فیلم در این نشست درباره این اثر گفت: «صندلی خالی جزو كارهایی بود كه دوست داشتم. كاری متفاوت، جدید و یك كلام تازه كه نیاز به كمی جسارت داشت. كاری كه رگ جنون مرا تحریك می‌كرد و دلباخته، درگیرش شدم.»

ایرج تقی‌پور، یكی دیگر از تهیه‌كنندگان و نیز مدیر جلوه‌های ویژه فیلم درباره استفاده از جلوه‌های ویژه در این پروژه گفت: متأسفانه در كشور ما به دلایل متعدد نمی‌توان از جلوه‌های ویژه استفاده كرد.

نه به این دلیل كه امكانات فنی و تكنولوژیك نداریم بلكه به این دلیل كه كار پردردسری است و گروه‌های ویژه‌ای در خارج از كشور به طور دائم روی این كارها مشغول هستند، ولی در ایران به دلیل این كه تمرین كار گروهی، زیاد وجود ندارد، كار برجسته‌ای نمی‌توان انجام داد.»

فیلمسازی و مسافركشی

در نشست مطبوعاتی فیلم «امشب شب مهتابه» ساخته محمد هادی كریمی نیزاین كارگردان با ابراز گلایه از بی مهری نسبت به این فیلم و نامیدن آن به عنوان یك «فیلمفارسی» فیلم خود را اثری تجربه گرا نامیده و گفته «امشب شب مهتابه» یك فیلم تجربه‌گرا نیز هست كه جنس تجربه آن از جنس سینمای خاص نیست و در محدوده سینمای عام تجربه‌گراست.»

مجید جوانمرد هم كه پس از 15 سال با ساخت فیلم «شكار روباه» دوباره به سینما بازگشته در جلسه مطبوعاتی پنجشنبه شب فیلم خود در سینمای مطبوعات گفت: در هر كاری ضعف‌هایی وجود دارد اما با توجه به این كه سرمایه‌اش توسط صداوسیما بود، مشكلات رایج تولید سینمای ایران را نداشتیم و به همین جهت در آرامش كامل فیلم را ساختم.

از دیگر جلسات نقد و بررسی روز گذشته می‌توان به نشست فیلم «پوسته» اشاره كرد. به گزارش فارس ، كارگردان پوسته در ابتدای نشست به این موضوع اشاره كرده كه «بزرگ‌ترین ویژگی منتقد، صداقت كلام است اما این صداقت كلام یك تعریفی دارد كه من در چند شب گذشته، شنیده‌ام كه با آن تعریف جور در نیامده است.»

ظاهرا همین موضوع هم باعث ناراحتی برخی منتقدان حاضر در این نشست شده و آنها سراغ نكات خیلی جزئی فیلم رفته‌اند.

سیروس الوند هم كه این روزها درگیر ساخت سریال تازه خود است، به بهانه نمایش فیلم عروس برفی در بخش «ویدئو سینما» با حضور در سینما به سوال‌های خبرنگاران درباره این فیلم پاسخ داده است. بخشی از صحبت‌های الوند كه در این نشست مورد توجه قرار گرفته، چنین است: «متاسفانه من چند سالی است به خاطر شرایط سینما، در آن كار نكرده‌ام و به نظر می‌رسد عده‌ای در حال تغییر هویت سینما هستند.

بخش خصوصی از بین رفته و یك بخش دولتی با نام بخش خصوصی جایگزین آن شده است كه بودجه‌های بسیاری را به افرادی می‌دهند و این موجب می‌شود كه آن افراد، ناگهان از منصب كارگردانی به تهیه‌كنندگی تغییر موضع می‌دهند. وضعیت به شكلی شده كه من ترجیح می‌دهم از سینما بروم.

قبلا نیز گفته‌ام كه ساخت تله‌فیلم برای سینماگران مثل مسافر‌كشی است و من هم پس از ساخت 20 فیلم در سینمای حرفه‌ای، در این سال‌ها تله‌فیلم ساخته‌ام و چند مسافر را سوار ماشین خود كردم اما سعی كرده‌ام این كارها را با آبرو انجام دهم؛ به شكلی كه حرمت گروه حفظ شود.»

نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین فیلم كوتاه و مستند معرفی شدند

روز گذشته، نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین اثر مستند كوتاه و نیمه‌بلند بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شدند. مستندهای كوتاه و نیمه‌بلند حباب سرد به كارگردانی امیر جغتایی، «آن مرد كیست؟» به كارگردانی مهناز ركنی، «چه سرسبز بود دره ما» به كارگردانی فرشته جغتایی، «میدان بی‌حصار» به كارگردانی مهرداد زاهدیان و «نویز» به كارگردانی و تهیه كنندگی بابك مجیدی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین اثر كوتاه و نیمه بلند مستند هستند.

در بخش مستندهای بلند نیز 3 مستند بلند «خون است دلم برای ایران» به كارگردانی سید جواد میرهاشمی، «این خانه روشن است» به كارگردانی محسن رمضانزاده و «عكس ناتمام بهمن جلالی» به كارگردانی عمید راشدی و تورج ربانی و به تهیه‌كنندگی تورج ربانی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین اثر بلند ویدئویی هستند.

«مدیریت نرم در عرصه‌ فرهنگ و سینما»

محمدرضا جعفری‌جلوه هم در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایسنا تاكید كرده طی سال‌های مسوولیت خود در سینما كوشیده احترام متقابل، توزیع حداكثری فرصت‌ها و مهرورزی را كه شعار این دولت است، در عمل اجرا كند و این كارها را عامل اصلی تحولات و رشدی می‌داند كه امروز در سینمای ایران قابل مشاهده است.

وی در ادامه تاكید كرده «مدیریت نرم در عرصه فرهنگ و سینما همواره باور من بوده، هست و خواهد بود. همچنین صمیمیت، سعه‌صدر، شفقت و صبوری و داشتن یك نگاه رفیقانه و طبیبانه كه مدنظر قرار داده‌ایم.»

مطرح‌ترین بازیگر سینمای لبنان به جشنواره فجر آمد

با پایان كار بخش بین‌الملل جشنواره، مهمانان خارجی به خانه‌های خود برگشتند، اما مجدی مشموشی، مطرح‌ترین بازیگر مرد سینمای لبنان برای حضور در جشنواره به ایران آمد. این بازیگر كه در فیلم «بن‌بست» به كارگردانی مرتضی آتش زمزم در جشنواره امسال حضور دارد، تاكنون در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی از كشورهای لبنان، كلمبیا، سوریه، فرانسه و مصر بازی داشته است.

او در «بن‌بست» در نقش میشا ابوالفاضل، یك دیپلمات لبنانی ظاهر شده است. دیپلماتی كه همسرش آیدا برای تعطیلات و دیدن اقوام به لبنان باز می‌گردند. اما حادثه‌ای مسیر زندگی آنها را به هم می‌ریزد. «بن‌بست» در بخش كارگردانان اول بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید و محصول صداوسیمای مركز اصفهان است.

جشنواره فجر در 4 روز باقیمانده تا پایان كار خود شاهد نمایش فیلم‌های مختلفی از كارگردان‌های گوناگون خواهد بود. شاهد احمدلو، بیژن میرباقری، حسن فتحی، مهدی صباغ‌زاده، شهرام مكری، علی وزیریان و عماد اسدی، كارگردان‌هایی هستند كه آثار آنها امروز شنبه در جشنواره به نمایش درخواهد آمد. خبرها و مطالب مربوط به این فیلم‌ها را در همین صفحه پیگیری كنید.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir