میترا حجار و کامبیز دیرباز در "روح"
میترا حجار، کامبیز دیرباز، آشا محرابی و قربان نجفی بازیگران اصلی “روح” هستند.

دبیرخانه جشنواره فیلم شهر در جهت ایجاد جذابیت بیشتر برای این جشنواره، سعی دارد به رونمایی از فیلمهایی بپردازد که فرصت اکران در جشنواره فجر را نیافته اند.

چندی قبل  از نمایش “بلوک نهم خروجی دوم” علیرضا امینی در این جشنواره خبر دادیم و حالا نیز مشخص شده که فیلمی با عنوان “روح” ساخته کامران قدکچیان بناست در این جشنواره رونمایی شود.

قدکچیان سال قبل “روح” یا “جنون” را با مضمونی درباره جن گیری تولید کرد و البته برای نمایش آن در جشنواره فجر نیز تمایل داشت اما فیلمش به دلایل مختلف از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند.

کامران قدکچیان در گفتگویی با بیان اینکه فیلمش این روزها پروسه ساخت موسیقی را می گذراند بیان داشت: یحیی سپهری شکیب جوان مستعد عرصه موسیقی متن در حال ساخت موسیقی فیلم است ضمن اینکه کارهای ویژوال افکت نهایی هم در حال انجام است.

قدکچیان با اشاره به اینکه بناست فیلم در جشنواره فیلم شهر رونمایی شود ادامه داد: رایزنیهایی صورت گرفته برای نمایش “روح” در جشنواره فیلم شهر و احتمالا اولین نمایش این فیلم در همین جشنواره خواهد بود.

نمایش “روح” کمکیست به گرم تر شدن تنور جشنواره

از آنجا که مضمون “روح” درباره جن گیری است این پرسش ایجاد میشود که نمایش این فیلم در جشنواره ای که با محوریت مسائل شهروندی برگزار می شود چه وجاهتی دارد. قدکچیان در این باره به سینماژورنال می گوید: در کشور ما جشنواره های موضوعی فراوان برگزار میشود و جشنواره شهر هم یکی مثل بقیه. طبیعیست که برخی از این جشنواره ها بخواهند حتی اگر درصد کمی از یک فیلم منطبق بر موضوعشان باشد از نمایش آن فیلم به نفع جشنواره استفاده کنند.

وی خاطرنشان ساخت: فیلم “روح” در جشنواره فجر به نمایش درنیامد و طبیعیست که نمایش آن در جشنواره شهر میتواند کمک کند به گرمتر شدن تنور این جشنواره و من نیز به عنوان کارگردان از دیده شدن فیلم ام در جشنواره خرسند خواهم شد.

جن زدگی در مردمان جنوب با حضور میترا حجار

“روح” مضمونی درباره “زار” دارد؛ در میان مردمان جنوب به کسانی که دچار جن زدگی می شوند “زار” می گویند و برای اینکه فیلم با مختصات جغرافیایی اثر جور باشد قدکچیان آثار مستندی که در این باره وجود دارد را به طور کامل تماشا کرده است.

مستندهایی مانند “باد جن” ساخته ناصر تقوایی از جمله مراجع قدکچیان برای بیشتر دانستن درباره مفهوم “زار” بود. در کنار آن این کارگردان باسابقه خط اصلی فیلم را به گونه ای کاملا دراماتیک و بی شباهت به آثار مستند خلق کرده و بسط داده است.

میترا حجار، کامبیز دیرباز، آشا محرابی و قربان نجفی بازیگران اصلی “روح” هستند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع :