اين اجساد خيلی سريع و با عجله دفن شده‌اند؛ ولی با اين وجود، رسوم قوم آزتك برای دفن اجساد، بويژه قربانی كردن حيوانات در...

  
گور دسته‌جمعی سربازان امپراطوری آزتك كه وظیفه‌ی دفاع از پایتخت این امپراطور را برعهده داشتند، در ویرانه‌های هرمی تاریخی در مكزیك كشف شد.

باستان‌شناسانی كه از سال‌ها پیش به كاوش در ویرانه‌های یك هرم تاریخی در حومه‌ی شهر مكزیكوسیتی ـ پایتخت مكزیك ـ مشغول‌اند، موفق به كشف یك گور دسته‌جمعی از سربازان آزتك شدند كه در نبرد با سربازان اسپانیایی جان خود را از دست داده‌اند.

تا به‌حال در این گور دسته‌جمعی، بقایای 49 سرباز سرخپوست كه در جریان نبرد آزتك‌ها در سال 1521 میلادی با سربازان اسپانیایی در دفاع از پایتخت این امپراطوری جان خود را از دست داده‌اند، كشف شده‌اند.

مدیر گروه باستان‌شناسی این پروژه كه ریاست مؤسسه‌ی ملی انسان‌شناسی و تاریخ مكزیك را نیز برعهده دارد، درباره‌ی این كشف به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: این هرم در شهر تاریخی تلاتلولكو (Tlatelolco) قرار دارد؛ مكانی كه آخرین سربازان امپراطوری آزتك برای دفاع از این امپراطوری جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: این اجساد خیلی سریع و با عجله دفن شده‌اند؛ ولی با این وجود، رسوم قوم آزتك برای دفن اجساد، بویژه قربانی كردن حیوانات در زمان مراسم تدفین انجام شده‌اند.

یكی از باستان‌شناسان حاضر در این پروژه نیز بر این باور است كه این افراد پس از مرگ به‌طور موقتی در مكان دیگری دفن شده و پس از آن‌كه فرمانده‌ی سپاهیان اسپانیایی از سكونت در شهرهای آزتك‌ها منصرف شد و برای اقامت خود، خانه‌هایی را ساخت، به‌طور مخفیانه، با رعایت رسوم خاكسپاری در این مكان دفن شده‌اند. به همین دلیل، امكان دارد در سال‌های بعد نیز اجساد دیگری به اجساد نبرد سال 1521 میلادی اضافه شده باشند.

كاوش در این هرم برای كشف اجساد دیگر و آثار تاریخی هم‌چنان ادامه دارد.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir