نيم‌تنه‌ی نفرتی‌تی كه يكی از زيباترين مجسمه‌های باقی‌مانده از تمدن مصر باستان است، از سنگ آهكی ساخته و...
   
پس از سال‌ها، راز قاچاق یكی از زیباترین مجسمه‌های تمدن مصر باستان از این كشور و انتقال آن به آلمان فاش شد.

به نقل از تایمز آن‌لاین، با گذشت نزدیك به یك قرن از كشف نیم‌تنه‌ی نفرتی‌تی در مصر و انتقال آن به آلمان، اسنادی درباره‌ی چگونگی قاچاق مجسمه‌ی آهكی 3400 ساله‌ی ملكه‌ی مصری آشكار شدند.

براساس این اسناد، این اثر تاریخی كه مجسمه‌ی یكی از ملكه‌های مشهور مصر باستان در هزاران سال پیش است، پس از كشف در دسامبر سال 1912 میلادی در محوطه‌ی تاریخی آمرنا (Amerna) توسط یك باستان‌شناس آلمانی عضو انجمن شرق‌شناسی آلمان، با فریب مأموران گمرك كشور مصر، به آلمان انتقال داده شد و از سال‌ها پیش در موزه‌ی برلین نگهداری می‌شود.

نیم‌تنه‌ی نفرتی‌تی كه یكی از زیباترین مجسمه‌های باقی‌مانده از تمدن مصر باستان است، از سنگ آهكی ساخته و به‌شكل زیبایی رنگ‌آمیزی شده است.

در سال 2007 میلادی دولت مصر از كشور آلمان خواست تا این مجسمه را برای مدت كوتاهی در اختیار این كشور قرار دهد، ولی آلمان به بهانه‌ی ساخته شدن این مجسمه از سنگ آهك، از انتقال آن به مصر خود‌داری كرد. با این وجود، مقامات دولت مصر قصد دارند تا شرایط لازم را برای انتقال این مجسمه به مصر در سال 2012 میلادی و در زمان افتتاح بزرگ‌ترین موزه‌ی جهان كه در كنار هرم بزرگ جیزه درحال ساخت است، فراهم كنند. البته از آنجا كه دولت آلمان این مجسمه را جزو دارایی‌های خود می‌داند، بعید به‌نظر می‌رسد كه این‌بار نیز با انتقال این مجسمه به مصر موافقت كند.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir