محققان موفق به كشف اسرار دست‌نوشته‌ای از ارشمیدس (Archimedes) شدند كه نوشته‌های آن پاك شده و...
 
به وسیله‌ی فن‌آوری جدیدی كه از اشعه‌ی ایكس بهره می‌برد، محققان موفق به كشف راز متون تاریخی صدمه‌دیده یا محتویات تابوت‌های سنگی مومیایی‌ها می‌شوند
 
 به نقل از تلگراف، باستان‌شناسان و محققان امیدوارند در آینده‌ی نزدیك با استفاده‌ی گسترده‌تر از اشعه‌ی ایكس با نوری كه 10میلیارد برابر شفاف‌تر از نور خورشید است، مضمون متون تاریخی صدمه‌دیده، محتویات داخل مومیایی‌ها و عناصر تشكیل‌دهنده آثار تاریخی را كشف كنند.

فن‌آوری جدید به محققان این امكان را می‌دهد كه حتا اجسامی را كه درون پوشش‌های سخت فلزی یا سنگی قرار دارند، شناسایی و مشاهده كنند.

قرار است، از این فن‌آوری در آینده‌ی نزدیك برای مشاهده‌ی مومیایی درون چند تابوت سنگی مصری كه هنوز در آن‌ها گشوده نشده است، استفاده شود. این فن‌آوری هم‌چنین این امكان را به محققان می‌دهد كه با استفاده از آن، به شیوه‌های ساخت مجسمه و ظرف‌های سفالی در تمدن‌های باستانی پی ببرند.

مدتی پیش نیز با استفاده از این فن‌آوری كه هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، محققان موفق به كشف اسرار دست‌نوشته‌ای از ارشمیدس (Archimedes) شدند كه نوشته‌های آن پاك شده و یك متن دیگر جایگزین نوشته‌های ارشمیدس درباره‌ی علم ریاضیات در 2400 سال پیش شده بود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir