محوطه‌ی اهرام ثلاثه نیز بسیار كثیف و مملو از آشغال است و تا به‌حال هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از...
 

به نقل از سایت اینترنتی Tourism - review كه یكی از سایت‌های فعال در زمینه‌ی معرفی جاذبه‌های گردشگری است، 10 جاذبه‌ی گردشگری مشهور جهان كه به‌دلیل صدمه‌های ناشی از عوامل انسانی در آستانه‌ی نابودی‌اند، معرفی شدند.

این 10 جاذبه‌ی گردشگری عبارتند از:

1 ـ شهر تاریخی بابلیان در عراق؛ از این شهر تاریخی كه یادگاری از تمدن بین‌النهرین است، چیز زیادی باقی نمانده است. این شهر كه یكی از شهرهای معروف تاریخی جهان است و حتا در انجیل نیز از آن نام برده شده، از سال‌ها پیش به‌دلیل ساخت یك پادگان نظامی روی آن و نبود حفاظت كافی، در آستانه‌ی نابودی كامل است و احتمال دارد، در دهه‌های آینده چیز زیادی از آن باقی نماند.

2 ـ استادیوم Fenway park در آمریكا؛ این استادیوم زیبا كه یكی از قدیمی‌ترین مكان‌های ورزشی آمریكاست و تا به‌حال مسابقه‌های مهمی در آن برگزار شده‌اند، در سال 1912 میلادی افتتاح شده است و قدیمی‌ترین استادیوم بیسبال آمریكا به‌شمار می‌آید. از آنجا كه هزینه‌ی بازسازی این استادیوم بسیار سنگین است و هر روز، علاقه‌مندان زیادی مایل به دیدن این استادیوم هستند،‌ صدمه‌های بیشتری به این بنا وارد می‌شوند.

3 ـ شهر ممنوعه در چین؛ مجموعه‌ی تاریخی شهر ممنوعه در قلب پكن ـ پایتخت چین ـ حدود 500 سال قدمت دارد و سالانه میزبان بیش از هفت‌میلیون گردشگر است. هرچند دولت چین تلاش‌های زیادی را در راستای حفاظت از این مجموعه‌ی تاریخی انجام داده است، ولی به‌دلیل وسعت بیش از حد آن، امكان كنترل تعداد گردشگران و جلوگیری از وارد شدن صدمه توسط گردشگران به این مجموعه‌ی تاریخی در عمل وجود ندارد.

4 ـ رودخانه‌ی كوتنای (Kootenai) در آمریكا؛ این رودخانه‌ی زیبا به‌دلیل سرازیر شدن فاضلاب شهری و ساخت سدهای فراوان در مسیر آن، به‌شدت آلوده شده و این امر، محیط جانوران آبزی رودخانه و پوشش گیاهی مناطق اطراف رود كوتنای را به‌شدت آلوده كرده است.

5ـ خیابان سبز لیتل (Little) در انگلیس؛ این خیابان در لندن، تنها خیابانی است كه در دو طرف آن خانه‌هایی از قرن 18 میلادی وجود دارند؛ ولی در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی در راستای جایگزین كردن این خانه‌ها با خانه‌ها جدید صورت گرفته‌اند. هم‌چنین هجوم گردشگران به این خیابان كه فقط 5/2 متر عرض دارد، صدمه‌های جبران‌ناپذیری را به آثار تاریخی آن وارد كرده است.

6 ـ جزیره‌ی لرد هو (Howe) در استرالیا؛ این جزیره‌ی زیبا و كوچك در اقیانوس آرام در 60 كیلومتری شرق كشور استرالیا قرار گرفته است. این جزیره در زمان كشف در سال 1788 میلادی توسط لرد هو، جزیره‌ای با پوشش گیاهی بكر، صدها گونه‌ی گیاهی و سواحل زیبا بود؛ اما این منطقه از سال‌ها پیش میزبان میلیون‌ها گردشگر بوده و این امر، تخریب شدید پوشش گیاهی، نابودی بخشی از حیات جانوری و آلودگی سواحل جزیره را درپی داشته است.

7ـ زیست‌كره‌ی Michoacan Monarch در مكزیك؛ این زیست‌كره‌ی زیبا كه به‌دلیل وجود گونه‌های نادری از پروانه‌ها شهرت جهانی دارد، در سال‌های اخیر به‌دلیل هجوم گردشگران و ‌آلودگی‌های ناشی از كارخانه‌های مستقر در نزدیكی آن، صدمه‌های زیادی دیده است.

این درحالی است كه به‌دلیل فقر شدید مردم مكزیك، مردم محلی برای فروش پروانه‌های مونارچ، علاوه بر گردشگران، صدمه‌های زیادی به این زیست‌كره وارد كرده‌اند.

8 ـ تاج‌محل در هندوستان؛ بنای تاریخی تاج‌محل، جاذبه‌ی نخست گردشگری هندوستان،‌ سالانه میزبان دو تا چهارمیلیون گردشگر است كه بازدید آن‌ها، صدمه‌های غیرقابل جبرانی را به تاج‌محل وارد كرده است. هم‌چنین وقوع انفجارهای متعدد به‌دلیل فعالیت معادن واقع‌شده در نزدیكی این بنا و آلودگی ناشی از كارخانه‌های اطراف تاج‌محل نیز صدمه‌های زیادی به این بنا وارد كرده‌اند و در نتیجه، رنگ بخش‌هایی از نمای خارجی مرمر سفید این بنا، زرد شده است.

9 ـ جزیره‌ی كالاپاگوس (Galapagos) در اكوادور؛ حیات وحش زیبایی كه از آن به‌عنوان یكی از زیستگاه‌های مشهور حیات جانوری نام برده می‌شود، در سال‌های اخیر به‌دلیل هجوم گردشگران و افزایش بی‌رویه‌ی جمعیت، دچار صدمه‌های زیادی شده است.

10 ـ اهرام ثلاثه در مصر؛ اهرام ثلاثه به‌دلیل بازدید میلیون‌ها گردشگر در طول سال و در ‌24 ساعت شبانه‌روز، نبود كنترل بر تعداد گردشگران و آلودگی‌های ناشی از كارخانه‌ها در حومه‌ی قاهره، شرایط بسیار بدی دارند.

محوطه‌ی اهرام ثلاثه نیز بسیار كثیف و مملو از آشغال است و تا به‌حال هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به هیچ‌یك از سه هرم انجام نشده است. این امر، در درازمدت مرگ تدریجی این سه شاهكار معماری جهان باستان را درپی خواهد داشت.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir