برنامه‌های جنبی و میهمانی‌های شام به كلی لغو شده است و تنها یك مراسم اصلی و یك جشن با حضور نامزدهای اصلی اسكاربرگزار...
 
هشتادویكمین دوره مراسم اهدای جوایز اسكار در حالی روز دوشنبه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد كه ركود اقتصادی و بحران‌های پی در پی مالی در بازارهای آمریكا، اروپا و سایر نقاط جهان نفس بسیاری از سرمایه‌گذاران و صاحبان استودیوهای بزرگ فیلمسازی را به شماره انداخته است و اما با روی كار آمدن دولت باراك اوباما بارقه‌هایی از امید در جامعه آمریكا نمایان شده است.
از سوی دیگر اعتصابات پی در پی انجمن‌های مهم هالیوود نیز باعث شده تا برگزاركنندگان امسال مراسم اسكار كمی جانب احتیاط را داشته باشند. <كم‌خرج‌تر، ساده‌تر!> این گفته‌های تمامی مسوولا‌ن اسكار است. در هر حال ستارگان سینمای آمریكا نیز توقعاتی دارند كه باید برآورده شود. گروه‌های متخصص طراحان صحنه و طراحان معماری برای مراسم، سخت به كار مشغولند. بخش طراحی فرش قرمز كار خود را روز پنجشنبه به پایان رساندند؛ طراحی محیطی سالن كداك یك هفته به طول انجامید و هم‌اكنون بلوار هالیوود و بخش‌های منتهی به سالن كداك كاملا‌ آماده پذیرایی از میهمانان است. گزارش فرانس‌‌پرس از مطرح‌ترین نامزد امسال در رشته بازیگری زن، مریل استریپ كه تا به حال پانزده بار نامزد دریافت جایزه اسكار شده یكی از گزارش‌های جالب توجه رسانه‌های خبری جهان است.
خبرنگار فرانس‌پرس می‌نویسد: <یك سال دیگر، یك مراسم دیگر، نام مریل استریپ به‌عنوان نامزد دریافت بهترین بازیگر زن دیگر برای هیچ‌كس حتی خودش هیجانی را دربرندارد. اولین جایزه اسكار استریپ ۳۰ سال پیش برای بازی در فیلم شكارچی گوزن به وی اهدا شد و اینك بازی وی در فیلم <شك( >‌) Doubt توانسته نظر بسیاری از منتقدان و كارشناسان را به خود جلب كند. مهم‌ترین رقیب امسال استریپ، كیت وینسلت بازیگر بریتانیایی است اما آیا حضور هنرمندانی چون استریپ و نیز كارگردانانی چون دیوید فینچر خواهد توانست نگاه مردم عادی آمریكا را كه هر روز نگران از دست دادن خانه یا ماشین خود هستند، حتی برای چند ساعتی به سوی خود جلب كند. مراسمی كه امسال به شكل كاملا‌ محتاطانه‌ای برگزار خواهد شد. كار مسوولا‌ن برگزاری مراسم امسال از هر سال سخت‌تر خواهد بود و به گفته بسیاری از كارشناسان برقراری تعادل و راضی نگه‌داشتن همگان كار سختی خواهد بود.
اسكار امسال با تغییراتی همراه است؛ برنامه‌های جنبی و میهمانی‌های شام به كلی لغو شده است و تنها یك مراسم اصلی و یك جشن با حضور نامزدهای اصلی اسكاربرگزار می شود. آكادمی اسكار به شركت‌های فیلمسازی نیز توصیه كرده تا آنجا كه می‌توانند از ولخرجی و برپایی جشن‌های پرخرج خودداری كنند. این شاید سمت نسبتا تراژیك بزرگ‌ترین گردهمایی سینمای آمریكا باشد اما تردیدها و تنش‌های اقتصادی همچنین دلخوری و اعتصابات انجمن‌هایی چون انجمن نویسندگان و بازیگران هنوز نتوانسته جنب و جوش و گمانه‌زنی‌های پی در پی رسانه‌ها و مطبوعات را كم كند. اسوشیتدپرس طی آخرین گزارش‌های خود درباره مهم‌ترین فیلم امسال <مورد عجیب بنجامین باتن> به كارگردانی دیوید فینچر و هنرنمایی برد پیت پرداخته است.این فیلم نامزد سیزده رشته مختلف ازجمله بهترین اثر، بهترین كارگردانی و بهترین بازیگری است كه این خود ركورد كاملا‌ جالب‌توجهی است. سال ۲۰۰۲ فیلم تكان‌دهنده <دارودسته نیویوركی> ساخته مارتین اسكورسیزی توانست در ده رشته نامزد اسكار شود. رنگ ارغوانی استیون اسپیلبرگ نیز نامزد یازده رشته اسكار شد.
اما رقیب اصلی فیلم فینچر به گفته اسوشیتدپرس <میلیونر زاغه‌نشین> ساخته دنی بویل است، به شكلی كه گلدن‌گلا‌ب، انجمن‌های كارگردانان، نویسندگان، تهیه‌كنندگان و بازیگران همگی بر ارزش‌های سینمایی بویل تاكید كرده و جوایز خود را به فیلم وی دادند. از سایر رقبا می‌توان به <میك> با بازی شان پن <فراست / نیكسون> اشاره كرد. <بنجامین باتن> روایت زندگی مردی است كه با گذشت زمان به جای پیرتر شدن جوان‌تر می‌شود.
<شوالیه تاریكی> ساخته كریستوفر نولا‌ن در پنج بخش، رقیب فیلم فینچر است. شبكه تلویزیونی ‌ABC نیز قرار است مراسم را به‌طور زنده برای مخاطبان خود پخش كند.
حال باید دید، كم‌خرج جلوه كردن مراسم اسكار از سویی و ركورد فیلم‌هایی چون بنجامین باتن و میلیونر زاغه‌نشین خواهد توانست توجهات را به جشن و مجسمه اسكار جلب كند؟
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:aftar.ir