در 10 سال گذشته افرادی راجع به متون تاریخی ایران فعالیت می‌كردند اما...
 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: منشور كوروش اردیبهشت سال آینده به موزه ملی ایران منتقل می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این سرمایه ملی بازدید كنند.

سیدمهدی موسوی امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی زبان‌شناسی، كتیبه‌ها و متون كه در موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: نگهداری زبان امری مهم و خطیر است و امیدواریم دوستانی كه به عرصه زبان‌شناسی راه پیدا می‌كنند، از زبان كشورمان نگهداری كنند.
وی با بیان اینكه این پژوهشكده توانسته در بحث اطلس زبان‌شناسی در جشنواره شكوفایی و نوآوری برگزیده شود، اظهار امیدواری كرد كه با ثبت این گویش‌ها، گویش‌های ایرانی به مراحل بهتری دست یابند.
موسوی خاطرنشان كرد: باغ موزه كتیبه‌ها به همت مجموعه فرهنگی نیاوران توسعه زیادی پیدا كرده است؛ چرا كه توانسته‌ایم 60 نمونه كتیبه جمع‌آوری كنیم؛ همچنین در تلاش هستیم متون كهن را كه دانشجویان در تنظیم پایان‌نامه به آن احتیاج دارند، را در اختیار آنان قرار دهیم.

*همایش بین المللی زبان‌شناسی، كتیبه‌ها و متون هر 4 سال یكبار برگزار می‌شود

ابوالقاسم اسماعیل‌پور، رئیس پژوهشكده زبان‌شناسی، كتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی گفت: یونسكو این روز را به عنوان روز جهانی زبان مادری انتخاب كرده است؛ بر این اساس پژوهشكده زبان‌شناسی سال قبل، نخستین همایش زبان‌شناسی كتیبه‌ها و متون را برگزار كرد و طی آن قرار شد هر ساله این همایش برگزار شود.
وی با بیان اینكه قرار است این همایش هر 4 سال یكبار به صورت بین‌المللی برگزار شود، خاطرنشان كرد: طی برگزاری همایش سال گذشته، 50 مقاله علمی به دبیرخانه ارسال شد؛ كه این تعداد امسال به 160 مقاله علمی رسیده و این نشانه استقبال شركت‌كنندگان از همایش است.
اسماعیل‌پور با بیان اینكه گردآوری گویش‌های محلی همزمان با راه‌اندازی پژوهشكده زبان‌شناسی آغاز شد، گفت: این پژوهشكده دستاورد دانشمندان رشته زبان‌شناسی است.
وی خاطرنشان كرد: مهم‌ترین فعالیت این پژوهشكده به صورت كاربردی و تاریخی است كه وظیفه گردآوری و ثبت گویش‌های ایرانی و انجام فعالیت در خصوص اطلس ملی ایران را بر عهده دارد.
رئیس پژوهشكده زبان‌شناسی، كتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عنوان كرد: این پژوهشكده توانسته جایگاه خوبی را در ایران پیدا كند؛ اما برای تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌هایی كه در آینده مد نظر است، نیازمند همكاری دانشمندان زیادی هستیم.
وی با تاكید بر لزوم نگهداری كتیبه‌ها در ایران گفت: در كشور ما حتی كتیبه‌های یونانی نیز نگهداری می‌شود.
اسماعیل‌پور تصریح كرد: در 10 سال گذشته افرادی راجع به متون تاریخی ایران فعالیت می‌كردند اما هیچگاه از آنان یادی نشده است كه ما از این پیشكسوتان تشكر فراوانی داریم.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com