داستان تئاتر تلویزیونی اندوه‌های جین درباره خانواده‌ای است که پدر خانواده دائم‌الخمر است. آنها آشپزی به نام رزماری را استخدام می‌‌کنند که به زودی میان آشپز و ایمی دختر خانواده رابطه عجیبی...
  
   تئاترهای تلویزیونی برگزیده دنیا از جمله «اندوههای جین»، «تاجر ونیزی» و «خارج از خانه پدری ما» بعد از ایام نوروز روزهای چهارشنبه از شبکه چهار پخش می‌‌شود.
 پیشتر از این اعلام شده بود شبکه چهار بعد از پخش تئاترهای تلویزیونی آرشیوی همچون «مادر»، «نوانخانه‌ای‌ها»، «کلبه والدین» و ... پخش تئاترهای تلویزیونی برگزیده دنیا را از دی‌ماه آغاز می‌کند، اما پخش آن به بعد از نوروز موکول شد.
تئاتر تلویزیونی اندوه‌های جین به کارگردانی جک هافسیس و بر مبنای داستانی نوشته جان چی‌ور سال ۱۹۷۹ ساخته. ادوارد هرمن، سیگورونی ریور، مارا هاول و الین هکارت در این تئاتر تلویزیونی ۶۰ دقیقه‌ای محصول آمریکا نقش‌آفرینی‌ کرده‌اند.
داستان تئاتر تلویزیونی اندوه‌های جین درباره خانواده‌ای است که پدر خانواده دائم‌الخمر است. آنها آشپزی به نام رزماری را استخدام می‌‌کنند که به زودی میان آشپز و ایمی دختر خانواده رابطه عجیبی شکل می‌‌گیرد و ...
تئاتر تلویزیونی تاجر ونیزی به کارگردانی پیتر زادک و جرج مورس بر مبنای نمایشنامه ویلیام شکسپیر سال ۱۹۹۰ به مدت ۱۲۹ دقیقه ساخته شده است. این تئاتر تلویزیونی محصول اتریش و آلمان غربی سابق است و ایگنار کرشنر، پاول لاندوفسکی، پولوس مانکر و ایوا ماتیز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
پیتر زادک کارگردان معروف تئاتر آلمانی در سال ۱۹۳۳ همراه پدر و مادرش به لندن رفت و آنجا در تئاتر «اولدویک» تحصیل‌كرد و نمایشهای زیادی در برلین و هامبورگ روی صحنه برد..
تئاتر تلویزیونی»،لایموند» به کارگردانی چارلز اس.دابین بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته جیمز پریدو به مدت ۳۳ دقیقه ساخته شده است. این تئاتر تلویزیونی محصول آمریکا است و بازیگرانی چون ایلین هرلی و مارتا اسکات نقشهای اصلی را در آن بازی می‌‌کنند. لایموند روایتگر دو زن میانسال تنها است که با راه‌ انداختن کسب و کار جدید خود را از تنهایی در می‌‌آورند.
تئاتر تلویزیونی «زنان غیرعادی و دیگران» محصول ۱۹۷۸ آمریکا بر مبنای نمایشی به همین نام نوشته وندی واسرستین ساخته شد و در قالب مجموعه «نقش‌آفرینی‌های بزرگ» از شبکه ‏PBS‏ روی آنتن رفت. این تئاتر تلویزیونی ۹۰ دقیقه‌ای را استیون رابمن کارگردانی کرده است.
بازیگران زنان غیرعادی و دیگران همان‌هایی بودند که در نمایش اصلی که خارج از برادوی روی صحنه رفت بازی کردند، جز گلن کلوز که جای خود را به مریل استریپ داد. سوسی کورتز، جیل ایکنبری و الن پارکر دیگر بازیگران این نمایش هستند و داستان درباره دانش‌آموختگان کالج مونت هولیوک است که در یکی از روزهای ۱۹۷۸ خاطرات خود را مرور می‌‌کنند.
تئاتر تلویزیونی «سفر اسب پنجم» محصول سال ۱۹۶۶ به کارگردانی لری آریک و ارل داوسن بر مبنای داستان ایوان تورگنیف ساخته شد و در آن داستین هافمن، سوزان آنسپچ، ویلیام بست و شارلوت ری نقش‌آفرینی کرده‌اند. این تئاتر تلویزیونی بر مبنای نمایشی به همین نام ساخته و در خارج برادوی اجرا و برنده یک جایزه اُبی شد.
تئاتر تلویزیونی «میهن‌پرستان» به کارگردانی باب هنکال و رابرت استرین بر مبنای نمایشنامه نوشته سیدنی کینگزلی نوشته شده و مدت زمان آن ۱۱۹ دقیقه است. این تئاتر تلویزیونی محصول آمریکاست و در آن رالف کلنتن، رابرت ال.هورن، کاترین آن جونز، رابرت مرچ و فیلیپ لسترنج نقش‌آفرینی کرده‌اند.
تئاتر تلویزیونی «لالایی» به کارگردانی دان ریچاردسن بر مبنای نمایشنامه دان اپل ساخته شد و در آن الای والش، آن جکسن، روث وایت و تام کارلین نقش‌آفرینی کرده‌اند.
تئاتر تلویزیونی سیاه و سفید لالایی محصول ۱۹۶۰ آمریکا و مدت زمان آن یک ساعت و ۴۰ دقیقه است.
والش و جکسن که در زندگی واقعی نیز زن و شوهر بودند در این فیلم نقش‌ یک راننده کامیون و دختری سیگارفروش را بازی می‌‌کنند که بدون آشنایی قبلی ازدواج کرده‌اند. در این بین مادر شوهر دائم در زندگی آنها کنجکاوی می‌‌کند.
تئاتر تلویزیونی «خارج از خانه پدری ما» محصول آمریکا به کارگردانی جک هافسیس سال ۱۹۷۸ به مدت ۵۹ دقیقه جلو دوربین رفت. هافسیس فیلمنامه این اثر را همراه با پولا واگنر و ایو مریام بر مبنای کتاب مریام نوشت و داستان نمایش درباره زنانی است که می‌‌کوشند به هر قیمت استقلال خود را حفظ کنند.
متن نمایش از خاطره، نوشته‌ها و نامه‌های شخصیت‌هایی گرفته شده است که از آنها می‌‌توان الیزابت کدی استنتن بانی جنبش حق رای زنان، مری جونز رهبر معروف اجتماعات کارگری و آنا هواردشاو وزیری که همیشه یک اسلحه به همراه داشت را نام برد. دایان وست برنده دو اسکار، کارول کین برنده دو جایزه امی، جان ماینر و مورین آندرمن در تئاتر تلویزیونی بازی کرده‌اند.
تئاتر تلویزیونی «سایه تفنگدار» محصول آمریکا به کارگردانی جوزف هاردی برمبنای نمایشنامه شان او کیسی به مدت ۸۰ دقیقه سال ۱۹۷۲ ساخته شده و نخستین بخش از سه‌گانه دوبلین است که داستان آن در دهه ۱۹۲۰ اتفاق می‌‌افتد. این نمایش تلفیق کمدی و تراژدی است و این سئوال را مطرح می‌‌کند که یک شاعر پراحساس آدمکش وابسته به ارتش جمهوریخواه ایرلند است.
در این تئاتر تلویزیونی ریچارد دریفوس بازیگر برنده اسکار و ستاره فیلم‌هایی همچون «آرواره‌ها» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» نقش‌آفرینی می‌‌کند. فرانک کانورس، جک مک‌گوران و برندان دیلن از دیگر بازیگران تئاتر تلویزیونی «سایه تفنگدار» هستند.
تئاتر تلویزیونی «کارولا» سال ۱۹۷۳ به کارگردانی نورمن لوید ساخته شد. جیمز بریجز متن این اثر را بر مبنای نمایشنامه‌ای از ژان رنوآر فیلمساز فرانسوی و یکی از بزرگترین هنرمندان سینما نوشته، داستان تاثیرگذار عشق ممنوعه در بحبوبه فرانسه تحت اشغال نازی‌ها در سال‌های جنگ جهانی دوم است.
لزلی کارون بازیگر فیلم‌های «یک آمریکایی در پاریس» و «ژی ژی» در این نمایش نقش یک بازیگر معروف فرانسوی را بازی می‌‌کند که با رهبر نیروهای آلمانی دوست می‌‌شود. در تلاش گشتاپو برای یافتن رهبر نیروی مقاومت فرانسه خود را بین تعهد سیاسی به کشور و عشق به افسر آلمانی درگیر می‌‌بیند. ملن فرر دیگر بازیگر کارولا است.
تئاتر تلویزیونی «شش شخصیت به دنبال نویسنده» به کارگردانی استیسی کیچ سال ۱۹۷۶ ساخته شد. متن این اثر را پل آویلا مه‌یر بر مبنای نمایشنامه نوشته لوئیجی پیراندلو نوشت. داستان این نمایش در نمایش در یک استودیو تلویزیونی روی می‌‌دهد و اندی گریفیث، جولی آدامز، بورلی تاد، جیمز کیچ از جمله بازیگران این اثر ۹۶ دقیقه‌ای هستند.‏
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ettelaat.com