این مجموعه طی دوسال و نه ماه فیلمبرداری شد که ما فقط دو ماه و نیم تعطیلی داشته ایم ، در حالی که...
 
«من مساله ای با اعلام بودجه سریال « یوسف پیامبر (ع) »  ندارم و همان طور که قبلاً هم گفته ام حاضرم با ارائه مدارک موجود دراین زمینه بحث کنم . چرا نباید هزینه ساخت سریال و یا فیلمی عنوان شود  ؟!»
فرج الله سلحشور نویسنده و کارگردان سریال « یوسف پیامبر (ع) » ضمن بیان مطلب فوق ، درباره هزینه دقیق ساخت این مجموعه  افزود :  در آخرین اصلاح برآوردی که برای این کار در سیما فیلم صورت گرفته، مبلغ آن شش میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده و بر خلاف آنچه  اخیراً در برخی منابع منتشر شده تعداد 200 بازیگر زن و مرد وحدود 10 تا 12 هزار هنرور در این سریال مقابل دوربین رفته اند. « یوسف پیامبر ( ع) » از آن جهت توانسته است در چنین شرایطی ساخته شود که محصول دلسوزی ها ، صداقت ها ، دزدی نکردن ها ، حساب و کتاب دقیق و درست ، نظم ، سرعت و برنامه ریزی منظم بوده است .
وی در مورد نحوه عملکرد خود و گروهش برای نیل به چنین نتیجه ای گفت :  این مجموعه طی دوسال و نه ماه فیلمبرداری شد که ما فقط دو ماه و نیم تعطیلی داشته ایم ، در حالی که اغلب سریال هایی  که  تولید می شود به طور میانگین تعطیلی بیشتری دارند و از طرفی زمان تصاویر مفیدی که در روز می گیرند زیر یکی  دو دقیقه است . ما در  این سریال روزانه بالای سه دقیقه فیلمبرداری مفید  داشته ایم . اگر سریال های دیگر هم با چنین برنامه ریزی و سرعتی ساخته شوند حتماً هزینه تولیدشان پایین می آید.
نویسنده و کارگردان این مجموعه در پاسخ به این پرسش که علاوه بر برنامه ریزی چه عاملی باعث افزایش هزینه در یک سریال می شود ، خاطر نشان کرد: آماده نبودن متن و تغییر و تحول هایی که در حین فیلمبرداری رخ می دهد ، همه و همه باعث می شود  تکرار ها زیاد شود ، چون متن کاملی وجود ندارد ، دیالوگ ها عوض شود و  برداشت های مختلفی از یک پلان و یا سکانس گرفته شود و همین برداشت های مکرر یعنی اضافه خرج . سریال یوسف پیامبر(ع)  از همان ابتدا یک متن نوشته و تکمیل شده داشت که دلیلی برای تغییر آن وجود نداشت. همین امر باعث  شد گروه با آرامش و بدون فشار و اذیت بتوانند کار خودشان را انجام بدهند . ما بدون کوچک ترین برنامه فشرده ای با حدود 6 تا 8 ساعت کار در روز به چنین نتیجه ای رسیدیم.
 گفتنی است  سریال  یوسف پیامبر (ع)  از محصولات مرکز سیما فیلم است که در 45 قسمت با محوریت قصه سوره یوسف در قرآن  تهیه شده است و از پاییز امسال  جمعه شب ها ازشبکه یک سیما پخش می شود .
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:simafilm.ir