او در فیلم جدید خود "گران تورینو" نقش مردی بداخلاق و سرباز قدیمی جنگ کره را بازی می‌کند که برای پاک کردن محله خود از...
 
اسکرین دیلی اعلام کرد مراسم تقدیر از کلینت ایستوود در یک رستوران در پاریس با حضور ژیل ژاکوب رئیس و تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن برگزار شد.

ایستوود 78 ساله که برای نمایش جدیدترین فیلم خود "گران تورینو" به فرانسه سفر کرده، رابطه‌ای طولانی با کن دارد که شروع آن به سال 1985 و نمایش فیلم "سوار سرنوشت" او در بخش مسابقه جشنواره بازمی‌گردد.

فیلمساز کهنه‌کار با فیلم‌های "پرنده / برد" 1988، "شکارچی سفید، قلب سیاه" 1990، "رود میستیک" 2003 و "بچه عوضی" 2008 نیز در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت و فیلم "قدرت مطلق" او نیز سال 1997 در بخش خارج از مسابقه پخش شد.

ایستوود سال 1994 نیز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن بود. او پس از دریافت جایزه نخل طلایی افتخاری کن که پیش از این تنها یکبار اعطا شده، گفت: از اینکه مرا برای دریافت این جایزه انتخاب کرده‌اید، بسیار خوشحال هستم.

بازیگر فیلم‌های "به خاطر یک مشت دلار" و "خوب، بد، زشت" افزود: وقتی 39 سال پیش اولین فیلم خود را ساختم، در آمریکا بجز راجر ابرت هیچکس خیلی علاقه نداشت مرا یه عنوان یک فیلمساز باور کند، اما سینمادوستان فرانسوی همیشه از من حمایت کرده‌اند. فرانسه از معدود کشورهایی است که هنوز به سینما به عنوان یک قالب هنری نگاه می‌کند.

فرومو نیز درباره اعطای این جایزه به ایستوود گفت: در آمریکا به چنین جایزه‌هایی جایزه یک عمر دستاورد می‌گویند، اما در فرانسه دستاورد به این معناست که کار یک نفر "تمام" شده، ولی ایستوود هنوز کلی با "تمام" شدن فاصله دارد. از آنجا که او نمی‌تواند در دوره آینده جشنواره به فرانسه سفر کند، این جایزه زودتر به او اعطا شد.

ایستوود سال 1993 برای "نابخشوده" برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردان و نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او سال 2004 نیز برای "رود میستیک" نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردانی بود و یکسال بعد برای "عزیز میلیون دلاری" برای دومین بار اسکار این دو بخش را برد.

"نامه‌هایی از ایوو جیما" ایستوود نیز سال 2007 نامزد دریافت جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردان شد. او در فیلم جدید خود "گران تورینو" نقش مردی بداخلاق و سرباز قدیمی جنگ کره را بازی می‌کند که برای پاک کردن محله خود از تبهکاران وارد عمل می‌شود.

ایستوود به زودی فیلم "عامل انسانی" را با بازی مورگان فریمن و مت دیمن کلید می‌زند که موضوع آن درباره نلسن ماندلا رهبر پیشین آفریقای جنوبی است. فیلم جدید ایستوود در آفریقای جنوبی فیلمبرداری می‌شود و به همین دلیل او نمی‌تواند ماه مه آینده در جشنواره کن حضور داشته باشد.

برگزارکنندگان جشنواره کن تا پیش از این تنها یکبار آن هم سال 1997 و در پنجاهمین دوره جشنواره، جایزه نخل طلایی یک عمر دستاورد را به اینگمار برگمان فیلمساز فقید سوئدی اعطا کرده‌اند.

شصت و دومین جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد 1388) در ساحل جنوب فرانسه برگزار می‌شود.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir