چند هزاره است كه مردم ملل مختلف سال نو را به‌عنوان نخستین روز بهار جشن می‌گیرند. امروزه...
  
 
برای ثبت نوروز در تقویم‌های آینده‌ی یونسكو، در سایت petitiononline امضا كنید.

 فردی به نام «شهری استخری» با انتشار نامه‌ی خود خطاب به بان كی مون ـ دبیركل سازمان ملل متحد ـ در سایت petitiononline ثبت نوروز را در تقویم‌های آینده‌ی سازمان ملل خواسته است.

در این سایت، قسمتی برای امضای درخواست‌كنندگان وجود دارد. برای انجام این كار باید ابتدا روی لینك زیر كلیك كنید: http://www.petitiononline.com/Norouz سپس روی click here to sign petition كلیك كنید و پس از آن نام، آدرس پست الكترونیكی و شهر و كشور محل زندگی‌تان را در فرم وارد كنید و سپس بر preview you signature كلیك كنید، در پایان نیز گزینه‌ی Approve signature را انتخاب كنید.

طبق اعلام سایت، این درخواست از سوی مركز فرهنگی ایران واقع در شهر ساندیگو در ایالت كالیفرنیای آمریكا توسط فردی به نام «شهری استخری» نوشته شده است.

تا زمان انتشار این خبر 297هزار و 710 نفر این نامه را امضا كرده‌اند.

petitiononline سایتی واقع در ایالت ارگان آمریكاست كه با هدف بهره‌گیری از باستانی‌ترین روش‌های دموكراسی مردم ـ امضا ـ فعالیت می‌كند و تاكنون بیش از 78میلیون امضا را برای موضوع‌های مختلف از مردم گرفته است.

متن نامه‌ی این سایت خطاب به بان كی مون به این شرح است: «چند هزاره است كه مردم ملل مختلف سال نو را به‌عنوان نخستین روز بهار جشن می‌گیرند. امروزه بیش از 300میلیون نفر در جهان، روز اول بهار را به‌عنوان سال نو جشن می‌گیرند كه به نوروز مشهور است.

تقریبا تمام مردمی كه این مراسم را جشن می‌گیرند، در كشورهای عضو سازمان ملل زندگی می‌كنند و متأسفانه هیچ‌كدام از تقویم‌های سازمان ملل یا آژانس‌های وابسته به آن، این تاریخ مهم را گرامی نمی‌دارند، درحالی‌كه این كار برای دیگر جشن‌های كشورهای عضو انجام شده است.

ما، امضاكنندگان این نامه، از شما به‌عنوان كسی كه بالاترین سمت را در سازمان ملل دارد، درخواست می‌كنیم كه از آژانس‌های مرتبط بخواهید تا این از نظرافتادگی را در تقویم‌های آینده‌ی سازمان ملل تصحیح كنند.

خواهشمندیم، بهترین آرزوهای ما را پذیرا باشید و از توجه به این درخواست مهم متشكریم».

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir