به نوعی اکران این فیلم‌ها می‌تواند حرف‌هایی را که درباره غیر قابل نمایش بودن آنها مطرح بود تحت تأثیر خود قرار داده و...

 

مرور فیلم‌های ایرانی که قرار است در سومین جشنواره فیلم شهر به نمایش درآید نشان می‌دهد این فهرست ترکیبی از آثار به نمایش درنیامده، برگزیدگان جشنواره فیلم فجر و چند فیلم تاریخ گذشته است.

سومین دوره جشنواره فیلم شهر دوشنبه دوازدهم اسفند 87 در حالی آغاز به کار می‌کند که مانند بسیاری از جشنواره‌های موضوعی همچنان تعریف اولیه آثار شرکت‌کننده جای سئوال دارد.

این جشنواره با یدک کشیدن عنوان شهر به نوعی تعریف اولیه‌ای در اختیار آثار شرکت‌کننده قرار داده تا با لحاظ کردن آن در حاشیه یا متن، امکان شرکت در این رویداد سینمایی را پیدا کنند. طبیعتا شهر، مؤلفه‌های شهری، مسائل، مشکلات و معضلات شهری و ... آن قدر گستردگی دارند که نتوان در چند تعریف اولیه و چارچوب قانونمند آنها را محدود کرد. هر چند این نکته برآمده از ویژگی‌های محور انتخابی جشنواره است، اما این اتفاق را هم به دنبال دارد که بسیاری از فیلم‌های سینمایی با تأسی به این محور گسترده و گاه لحاظ کردن چند مولفه عام (بدون آنکه نگاهی خاص داشته باشند) در این مجموعه جای بگیرند.

مشکلی که به نوعی گریبان جشنواره پلیس، پروین و ... را هم گرفته و به نوعی همه فیلم‌هایی که حتی در لانگ شات آنها نیروی انتظامی، یک شخصیت زن و ... دیده شود، قابلیت حضور در این جشنواره‌ها را پیدا می‌کنند. در حالیکه گاه این بهانه‌های اجباری  با تم فیلم و دیدگاه پشت شکل‌گیری آن فاصله‌ای عمیق دارند.

امسال طبق اعلام رسمی ستاد خبری سومین جشنواره شهر قرار است 23 فیلم سینمایی اکران‌نشده و 12 فیلم به نمایش درآمده در دو بخش رقابتی، دو فیلم در بخش خارج از مسابقه و سه فیلم نیز در بخش کودک و نوجوان به نمایش دربیایند. فیلم‌هایی که نگاهی به فهرست آنها به ترکیبی خاص از فیلم‌هایی که روی اکران را ندیده‌اند، آثار اکران نشده، جشنواره‌ای و چند فیلم تاریخ گذشته منجر می‌شود.

مهمترین فیلم‌های این فهرست آثاری هستند که تاکنون هیچ نمایشی نداشته و در گیر و دار حاشیه‌های خود سرنوشتی مبهم داشته‌اند. به نوعی اکران این فیلم‌ها می‌تواند حرف‌هایی را که درباره غیر قابل نمایش بودن آنها مطرح بود تحت تأثیر خود قرار داده و داغ‌ترین نمایش‌های جشنواره امسال را رقم بزند.

"برخورد خیلی نزدیک" اسماعیل میهن‌دوست، "نسل جادویی" ایرج کریمی، "کارناوال مرگ" حبیب‌الله کاسه‌ساز، "مقلد شیطان" افشین صادقی، "ماه‌وش" محمد درمنش و "طلا و مس" همایون اسعدیان از آثاری هستند که تا به حال به نمایش درنیامده و حضور آنها می‌تواند یک اتفاق مهم در این جشنواره محسوب شود، بخصوص با توجه به سابقه فیلم کریمی که چند سالی است سرنوشتی مبهم دارد و به نظر می‌آمد مضمون آن قابلیت نمایش نداشته باشد.

فیلم میهن‌دوست نیز هر چند قرار بود در بخش مسابقه نگاه نو جشنواره بیست و هفتم فجر حضور داشته باشد، درگیر و دار مشکلات فنی و ... از عرصه رقابت بازماند.

فیلم کاسه‌ساز و صادقی نیز سرنوشتی مشابه داشتند. "کارناوال ..." به کارگردانی رضا اعظمیان نیمه‌تمام ماند و بالاخره کاسه‌ساز پرونده فیلم را با فیلمبرداری بخش‌های باقیمانده بست. "مقلد ..." نیز با مشکلاتی که بر سر داشتن و نداشتن پروانه ساخت آن مطرح بود، از گزینه‌هایی محسوب می‌شود که امیدی به نمایشش نمی‌رفت.

"ماه‌وش" هر چند برای داوران دوازدهمین جشن خانه سینما به نمایش درآمد، اما به نظر نمی‌آمد موارد اشکال‌برانگیز فیلم که به زندگی یک خواننده زن می‌پردازد، امکان نمایش پیدا کند. در این میان "طلا و مس" مراحل عادی تولید را طی کرده و خود را برای رساندن به رقابت در این جشنواره آماده می‌کند.

از فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بیست و هفتم فجر که بازار جشنواره شهر امسال را گرم می‌کنند می‌توان به آثاری شاخص اشاره کرد. "به کبودی یاس" جواد اردکانی، "بیست" عبدالرضا کاهانی، "چهره به چهره" علی ژکان، "حیران" شالیزه عارف‌پور، "دلخون" محمدرضا رحمانی، "دوزخ، برزخ، بهشت" بیژن میرباقری و "زادبوم" ابوالحسن داودی از این جمله هستند.

"صداها" فرزاد مؤتمن، "صندلی خالی" سامان استرکی، "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی، "درباره الی" اصغر فرهادی، "زمانی برای دوست داشتن" ابراهیم فروزش و "یک وجب از آسمان" علی وزیریان نیز از فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر هستند که البته برخی در بخش مسابقه و تعدادی هم در بخش‌های خارج از مسابقه و کودک و نوجوان حضور دارند.

بازتاب جشنواره‌ای این آثار بخصوص با جوایزی که به همراه داشته و همچنین میزان استقبالی که از آنها در جشنواره فجر شد، می‌تواند برخی از این فیلم‌ها همچون "درباره الی"، "بیست"، "وقتی همه خوابیم" و ... را بیشتر مورد توجه مخاطبان این جشنواره قرار دهد.

از فیلم‌هایی که سال گذشته به اکران عمومی درآمده‌ نیز چند فیلم به جشنواره راه یافته‌اند که "حقیقت گمشده" محمد احمدی، "خواب زمستانی" سیامک شایقی، "دایره زنگی" پریسا بخت‌آور، "دعوت" ابراهیم حاتمی‌کیا، "ریسمان باز" مهرشاد کارخانی، "زن دوم" سیروس الوند، "سه زن" منیژه حکمت، "کنعان" مانی حقیقی، "مخمصه" محمدعلی سجادی و "آواز گنجشک‌ها" مجید مجیدی از آن جمله هستند.
اما از فیلم‌های جشنواره فجر سال‌های گذشته که هنوز به اکران عمومی درنیامده‌اند نیز آثاری به جشنواره شهر راه یافته‌اند. "تنها دو بار زندگی می‌کنیم" بهنام بهزادی، "روایت‌های ناتمام" پوریا آذربایجانی و "سبز کوچک" غلامرضا رمضانی از جمله این آثار هستند.

در پایان تعدادی از فیلم‌ها هستند که بیش از یک سال از اکران عمومی آنها می‌گذرد و با تکیه بر وجوهی که اشاره شد امکان شرکت در جشنواره شهر امسال را پیدا کرده‌اند. "بچه‌های ابدی" پوران درخشنده و "پاداش سکوت" مازیار میری با توجه به وجوه در جشنواره به نمایش درمی‌آیند. "ارتفاع 45/6" سیامک شایقی نیز در جشنواره پلیس به نمایش درآمده و با  این پیشینه به عرصه رقابت می‌آید.

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:jamejamonline.ir