امیدوارم براساس این كتاب فیلمی بسازم كه هیچ نیازی به حمایت برای دیده‌شدن توسط مخاطب نداشته باشد و...

 

در حالی كه كتاب «دا» پس از گذشت نیمی از سال 1387 منتشر شد، اما توانست با بیش ‌از 21 چاپ بر صدر فهرست فروش كتاب‌های با موضوع دفاع مقدس بنشیند.

كتاب «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی به اهتمام سیده اعظم حسینی است كه اواخر شهریور 1387 برای نخستین بار از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد و در مدت زمان حدود 6 ماه برای بیست و یكمین بار منتشر می‌شود.
چاپ بیست و یكم این كتاب تا قبل از عید منتشر خواهد شد.
چاپ‌های قبلی كتاب «دا» در تیراژ 2 هزار و 200 نسخه، با قیمت 11 هزار تومان و در 831 صفحه منتشر شده بود كه با احتساب چاپ بیست و یكم اثر، 46 هزار و 200 نسخه از این اثر فروش رفته است.
روابط عمومی انتشارات سوره مهر اعلام كرده است كه به دلیل قیمت بالای اثر، برای انتشارات صرف نمی‌كند كه آن را اهدا كند و تصریح می‌كند كه شاید تعداد تقریبی كتاب‌های اهدایی «دا» به 2 هزار نسخه هم نرسد.
این نخستین بار است كه كتابی در انتشارات سوره مهر در مدت زمان 6 ماه به چنین فروشی دست می‌یابد.
كتاب «فرمانده من» از گروه مؤلفان نیز از دیگر پرفروش‌های سوره مهر است كه به چاپ چهلم رسیده است؛ ولی این فروش را در مدت دو سه سال كسب كرده است و این در حالی است كه كتاب «دا» در مدت 6 ماه به چاپ بیست و یكم می‌رسد.
انتشار كتاب «دا» بازتاب‌های زیادی را همراه داشت و علاوه بر تأیید این كتاب توسط بسیاری از بزرگان نظام، عده‌ای از فیلم‌سازان نیز در تلاشند این كتاب خاطره را به تصویر بكشند.
همچنین كتاب «دا» به همت دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در اردوی «راهیان نور» عرضه می‌شود.

* داستان كتاب «دا»

این كتاب خاطرات سیده زهرا حسینی از روز های شروع جنگ در خرمشهر است. حسینی در آن ایام تنها 17 سال داشت و خاطرات او به گفته بسیاری از آن‌هایی كه كتاب را خوانده‌اند گوشه‌ای از تاریخ تلخ جنگ را بازگویی می‌كند كه تا كنون به این شكل بیان نشده بود.

* رونمایی از «كتاب دا»

مراسم رونمایی كتاب «دا» بیست و ششم مهر ماه از سوی انتشارات سوره مهر با حضور سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، راوی و نویسنده كتاب و بسیاری از هنرمندان و نویسندگانی از جمله مینو فرشچی، محمد صالح علا و... كه كتاب را مطالعه كرده‌ بودند، برگزار شد.
نویسندگان، تحلیلگران و هنرمندان به نام بسیاری از جمله رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا، غلامحسین صدری افشار، شیوا مقانلو و... پس از مطالعه كتاب نظرات خود را برای انتشارات سوره مهر در قالب یادداشت ارسال كردند كه انتشارات برخی از نظرات را در سایت منتشر كرده است.
همچنین خوانندگان كتاب نیز می‌توانند در صورتی كه نظراتی درباره كتاب دارند با مراجعه به وبلاگ www.ketabeda.blogfa.com نظرات خود را بیان كرده و از نقطه نظرات دیگران نیز درباره این كتاب مطلع شوند.


* نقد كتاب «دا»

این كتاب در مراكز و محافل زیادی از جمله سرای دائمی اهل قلم و در نشست هفتگی شهر كتاب نقد و بررسی شد. سیده اعظم حسینی در نشست شهر كتاب عنوان كرد كه برای بیان دقیق خاطرات تلاش كردم راوی را به سال‌های 59 بفرستم و در خاطراتش غرق كنم اما این شرایط روحی و روانی دشواری برای راوی ایجاد می‌كرد و گاهی به بستری شدن خانم حسینی می‌انجامید.
سیده اعظم حسینی نویسنده این كتاب، بلقیس سلیمانی و علیرضا كمری در شهر كتاب مركزی تهران «كتاب دا» را بررسی كردند.
حسینی همچنین بیان كرد بعد از سی و چند ساعت مصاحبه كتاب را برای چاپ آماده كردم و شاید اگر همان موقع هم كتاب منتشر می‌شد مجموعه قابل اعتنایی بود اما به دلایلی در چاپ كتاب وقفه افتاد و دراین فاصله راوی به واسطه دو سفر سختی كه با من داشت به شناخت كامل‌تری از من رسید حاضر به پاسخ‌گویی به برخی ابهامات دیگر شد.
وی افزود: با این همه مطمئن نبودم كه بتوانم جواب تمام سئوالاتم را از او بگیرم این بود كه فرصت را به سئوالات مهم‌تر اختصاص دادم و سعی كردم بر وقایع 20 روزه مقاومت خرمشهر متمركز شوم و تاجایی پیش رفتم كه مصاحبه به مرز 1200 ساعت رسید.

* اقتباس سینمایی از «دا»

روند توجه به این كتاب تا آن‌جا پیش رفت كه تهمینه میلانی با تأیید خبر فیلمسازی‌اش در حیطه سینمای دفاع مقدس، از دریافت پیشنهاد كارگردانی فیلمی بر اساس «كتاب دا» خبر داد.
پس از انتشار شایعاتی مبنی بر ساخت فیلمی با محوریت دفاع‌مقدس توسط تهمینه میلانی، این كارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس این خبر را تأیید كرد و اظهار داشت: پیشنهاد ساخت فیلمی بر اساس كتاب خاطرات «دا» نوشته زهرا حسینی، توسط محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس به من شد كه هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.
وی افزود: طرح آن را با عنوان «تنهایی پرهیاهو» به نگارش در آورده‌ام و تحویل انجمن سینمای دفاع‌مقدس داده‌ام تا مذاكرات بعدی انجام شود.
میلانی درباره طرح خود گفت: در این طرح مقایسه‌ای بین آرمان‌گرایی نسل انقلاب و نسل امروز صورت گرفته است.
میلانی اظهار امیدواری كرد: امیدوارم براساس این كتاب فیلمی بسازم كه هیچ نیازی به حمایت برای دیده‌شدن توسط مخاطب نداشته باشد و مردم با میل و رغبت بلیت آن را بخرند.
همچنین برای تولید آثار تصویری، امتیاز «دا» در اختیار مدرسه فیلم‌نامه‌نویسی حوزه هنری قرار گرفت.
مدیر مدرسه كارگاهی فیلم‌نامه‌نویسی گفت: سیده زهرا حسینی، نویسنده «دا» امتیاز تولید آثار تصویری براساس این كتاب را به مدرسه كارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری اهدا كرد.
عزیزالله حاجی‌مشهدی افزود: بعد از جلسه‌ای در مدرسه كارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری، با حضور سیده زهرا حسینی، مرتضی سرهنگی و حبیب احمدزاده، به عنوان دست اندركاران خلق و انتشار این اثر، برای صیانت و حفاظت از حقوق كتاب «دا» و اندیشیدن تمهید لازم برای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی تصویری و نمایشی بر اساس این اثر، سیده زهرا حسینی امتیاز استفاده از این اثر را، برای استفاده در نگارش فیلمنامه یا نمایشنامه در قالب‌های مختلف سینمایی، تلویزیونی و رادیویی به مدرسه كارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری اهدا كرد.
وی گفت: متقابلا حوزه هنری تعهد كرد از مشاوره و نظرات صاحب اثر در جریان تهیه فیلم یا مجموعه تلویزیونی استفاده شود و در مرحله انتخاب عوامل تولید، به ویژه برای ایفای نقش زن روایتگر این كتاب و نیز تهیه و تولید فیلم پس از توزیع كتاب و مطالعه آن توسط خوانندگان، اقدام كند.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com