اسكلتی كه سال 1808 میلادی در مقبره‌ای در منطقه‌ی بوش بارو كشف شد، به یكی از پادشاه‌های انگلیس از حدود چهارهزار سال پیش تعلق دارد...

با اثبات یك تئوری درباره‌ی سازنده‌ی بنای تاریخی استون‌هنج در هزاران سال پیش، تاریخ انگلیس متحول خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یكی از محققان انگلیسی در مقاله‌ای، به بیان یافته‌های جدید خود درباره‌ی بنای استون‌هنج و انسانی كه از او به‌عنوان پادشاه استون‌هنج یاد می‌شود،‌ پرداخت.
براساس مطالعات او، اسكلتی كه سال 1808 میلادی در مقبره‌ای در منطقه‌ی بوش بارو (Bush Barow) كشف شد، به یكی از پادشاه‌های انگلیس از حدود چهارهزار سال پیش تعلق دارد كه از او در متون تاریخی به‌عنوان پادشاه استون‌هنج و مردی قوی‌هیكل نام برده شده است.
شهرت پادشاه استون‌هنج به‌دلیل كشف آثاری ارزشمند از جمله قدیمی‌ترین تاج جواهرنشان انگلیس در مقبره‌ای دست‌نخورده است.
طبق متون تاریخی،‌ بنای نخستین استون‌هنج حدود پنج‌هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) گذاشته شده است. هرچند بخش اعظم پروژه‌ی ساخت آن حدود دوهزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) با انتقال سنگ‌هایی از منطقه‌ی ولز انجام شده است.
در طول سال‌ها، سازنده‌ی این بنای تاریخی و كاربری آن، یك راز برای محققان و باستان‌شناسان بوده است. درباره‌ی كاربری این بنا، تئوری‌های مختلفی در زمینه‌ی خواص درمانی آن، محلی برای انجام مراسم مذهبی یا استفاده از آن به‌عنوان نوعی تقویم مطرح شده‌اند. ارایه‌دهندگان هریك از این تئوری‌ها، دلایل گوناگونی را برای اثبات تئوری خود ارایه كرده‌اند؛ اما تا به‌حال درباره‌ی این‌كه این بنا حدود چهارهزار سال پیش توسط چه كسی در ابعاد و شرایط فعلی ساخته شده است، تحقیقات زیادی انجام نشده‌اند.
براساس مطالعاتی كه به‌تازگی انجام شده‌، محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه احتمالا بنای تاریخی استون‌هنج به‌دستور مالك مقبره‌ی چهارهزار ساله ساخته شده است. مقبره‌ای كه آثار تاریخی منحصربه‌فردی از آن به‌دست آمده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود، در صورت اثبات این تئوری جدید،‌ تاریخ انگلیس متحول شود.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture