دلیل لغو کنسرت مهدی یراحی !؟
در اتفاقی عجیب کنسرت مهدی یراحی در شهر رشت لغو شد و به زمان دیگری موکول شد!

لغو کنسرت مهدی یراحی در رشت

کنسرت «مهدی یراحی» که قرار بود شامگاه 28 اردیبهشت در شهرستان «رشت» برگزار شود لغو شد. خواننده آلبوم «مثل مجسمه» همان شب از طریق کانال تلگرام خود اعلام کرد که این برنامه با وجود انجام تبلیغات روی صحنه نمی‌رود. همین مسأله حواشی و بحث‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد. چون در هفته گذشته دو کنسرت مهم «شهرام ناظری» و «کیهان کلهر» هم در شهرستان «نیشابور» لغو شده بود. برای اطلاع از جزئیات این اتفاق به سراغ دست‌اندرکاران برنامه و مسئولان ارشاد استان گیلان رفتیم و علت دقیق لغو کنسرت مهدی یراحی در تالار «گلستان» شهر رشت را جویا شدیم.

«محمد واقعی» تهیه‌کننده این کنسرت درباره لغو برنامه گفت:«من تهیه‌کننده این کنسرت هستم و و تمامی سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دادم. برگزارکننده برنامه هم موسسه «خانه هنر نیایش» است. ما از ده مرحله مجوز، نه مرحله را اخذ کردیم. اما مجوز نهایی اخذ نشد. معاونت هنری ارشاد گیلان هم در قالب یک نامه اداری دست‌نویس که به دست من رسیده اعلام کرده‌اند که تبلیغات محیطی  در شهر با رعایت موازین شرعی بلامانع است. از انجمن موسیقی هم به من گفتند که هشت صبح برای امر مجوز مراجعه کنم. تبلیغات ما در بامداد و ساعات اولیه صبح نصب می‌شود و با اخذ مجوز از شهرداری ساعت 5 صبح تعدادی از بنرها نصب شد تا از تبلیغات عقب نمانیم. ساعت هشت صبح به اداره ارشاد رفتیم و دیدیم که می‌گویند به دلیل تبلیغات پیش‌ از موعد کنسرت شما لغو است.  ما به احترام دستور مدیر کل و موسسه بنرها را جمع آوری کردیم. موسسه به آقای دکتر «فاضلی»، مدیر کل ارشاد گیلان، نامه نوشت و توضیح داد و ایشان  با ما همکاری کردند و پس از بررسی حراست قول مساعد دادند تا تاریخ دیگری برای این کنسرت انتخاب شود. خوشبختانه دیروز نامه ما توسط مدیر کل امضاء و به جهت استعلام به مراجع ذیصلاح صادر شد و امروز پیگیر کار هستیم. اگر حمایت  آقای دکتر «فاضلی»، مدیرکل ارشاد گیلان، نبود بنده متحمل زیان بسیار بیشتری می‌شدم.»

او در ادامه گفت: «متأسفانه بنده باید صبر می‌کردم تا جواب نهایی را از اداره کل ارشاد دریافت کنم و بعداً تبلیغات می‌کردم. اما انتظار نداشتم بخاطر این مورد یک کنسرت لغو شود. بنده می‌توانم ده‌ها مورد به عنوان مصداق تبلیغات پیش‌ از موعد معرفی کنم که هیچ برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد و نهایتا به تذکر بسنده می‌شود.»

«وحید فخرموسوی»، معاونت هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، درباره لغو کنسرت 28 اردیبهشت مهدی یراحی گفت:«ما هم مثل شما خبری را خواندیم مبنی بر اینکه کنسرت مهدی یراحی لغو شد. اما کنسرت مهدی یراحی مجوز نگرفته بود که لغو شود. درخواست این کنسرت در موعد مقرر آمد و یک سری مراحلی که در استان داریم را طی کرد. در مرحله استعلامات معاونت هنری استان از حراست بود و قرار بود دو روز بعد مجوز را بدهیم که متأسفانه فردا صبح یعنی دو روز مانده، تبلیغات زیادی انجام دادند در حالیکه مجوز نهایی صادر نشده و حراست هم هنوز جواب ما را نداده بود. به این دلیل ما موسسه را خواستیم و گفتیم که تخلف پیش از موعد دارید. یک نامه اداری به ما نشان دادند که مکاتبه کارشناس موسیقی معاونت هنری با حوزه حراست بود را به ما نشان دادند و این نامه برایشان ادله بوده است. این کنسرت از آن تاریخ به هشتم خرداد منتقل شده و اکنون نامه‌های آن انجام شده و در حال صدور مجوز است.»

او سپس درباره محمد واقعی که با عنوان تهیه‌کننده کنسرت خبر لغو را اعلام کرده بود، گفت:«آقای محمد واقعی برای ما محلی از اعراب ندارد و شناخته‌شده نیستند. ما در مراودات اداری خود موسسه فرهنگی هنری که در تهران و موسسه‌ای که در گیلان هست را می‌شناسیم. اگر اشتباه نکنم موسسه تهرانی برای این کنسرت «ندای چنگ» به مدیریت آقای «سعید بنازاده» بوده و موسسه گیلانی هم «خانه هنر نیایش» بوده است. در این بین مصاحبه‌ها و خبرهایی در فضای مجازی منتشر شده که از سوی آقای محمد واقعی است. ایشان در تاریخ 20/2/95 طی صورت‌جلسه‌ای که در اداره کل ارشاد گیلان هست به عنوان یک ارباب رجوع وارد شدند و الفاظ رکیک به کار بردند و درگیری در اداره ایجاد کردند و دفتر حقوقی پیگیر است. این موضوع را البته به کنسرت وصل نکردیم و ایشان را به عنوان یک شخص حقوقی می‌شناسیم. ایشان یک سری الفاظ رکیک و توهین به کار بردند و توسط حراست به بیرون هدایت شدند. پرونده آقای واقعی طبق مجازات 609 اسلامی در حال پیگیری است. اما در مورد کنسرت آقای یراحی اصلاً مجوزی صادر نشده بوده که لغو شود. دوستان مستنداتی که می‌گویند را ارائه دهند تا ببینیم مجوز در کجا صادر شده است. تخلف محرز در تبلیغات دو روز پیش از موعد هم وجود دارد که کل فضای شهر را تبلیغ کردند.»

معاونت هنری ارشاد گیلان سپس درباره نامه‌ای که تهیه‌کننده کنسرت گفته‌ بود در آن ذکر شده که تبلیغات محیطی بلامانع است هم اعلام کرد:«عکسی از یک نامه گرفته و برای شما ارسال شده که اگر درست بگویم انگشت دست هم روی نامه است و آن نامه برای ما هم آمده است. آن نامه کاملاً داخلی و اداری بوده و مکاتبه‌ای بین ما و حراست است. در آن نوشته شده نظر کارشناس و در پایین هم نظر مدیر نوشته شده که امضای من است. به حراست اعلام می‌کنم که طبق نامه با شماره اتوماسیون، این کنسرت بدون تبلیغات گسترده در شهر رشت و طی همکاری با انجمن موسیقی گیلان بلامانع می‌باشد. اینکه چطوری ایشان به سیستم اداری ما و نامه اداری که بین حوزه‌های اداری رد و بدل می‌شود دسترسی پیدا کرده‌اند از طریق حراست و اداره حقوقی ما در حال پیگیری است.»

در بخشی از آن نامه جمله‌ای ذکر شده بوده که براساس مجوز صادره از دفتر موسیقی برگزاری این کنسرت بلامانع است که وحید فخرموسوی درباره این بخش از نامه مذکور هم گفت: «کنسرت‌های موسیقی تا 1200 نفر به استان‌ها تفویض شده و احتمالاً آن جمله هم توسط دوستان دستکاری شده است. تا صلاحیت آن نامه احراز نشود قابل قبول نیست. ما هم آن نامه را داریم و چنین چیزی نمی‌بینیم. همچنین ما یکی از چند استانی بودیم که برگزاری کنسرت‌های تا 1200 نفر به خودمان تفویض شده و کار در داخل استان انجام می‌شود و آقای طالبی و مرکز موسیقی هم در جریان هستند. بخش پایین آن نامه هم که امضای بنده را دارد، مکاتبه حوزه بنده با دفتر حراست است و این نامه داخل اداری است و در حال پیگیری هستیم.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : musicema.com