نگاهی به معروف‌ ترین كتاب ‌ها درباره حضرت فاطمه (س)
اگر دلت می‌خواهد كه تمام احادیث مرتبط با حضرت زهرا(س) را در كتابی داشته باشی باید جلد 43 كتاب شریف بحارالانوار را بخری ! خاصیت ترجمه بحارالانوار این است که...

کتاب های معروف درباره حضرت فاطمه س 

حاج شیخ عباس قمی، سید محمد كاظم قزوینی، علی شریعتی، سید جعفر شهیدی، آیت الله مكارم، سیدمهدی شجاعی و شهید دستغیب تنها تعداد اندكی از انبوه نویسندگانی هستند كه درباره حضرت فاطمه زهرا (س) نوشته‌اند.

به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ، برخی از معروف‌ترین كتاب‌هایی را كه درباره دخت نبی اكرم(ص) نگاشته شده، مرور می‌كنیم: 

اخلاق‌ فاطمه‌ (س) نوشته احمد لقمانی‌، نشر عطر سعادت‌

در این‌ كتاب‌ به‌ دیدگاه‌های‌ اخلاقی‌ در سیره‌ و سخنان‌ الهی‌ زهرای‌ مرضیه‌ (س) پرداخته‌ شده‌ است‌. نخست‌ اخلاق‌ اجتماعی‌، خانوادگی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ مورد نگارش‌ قرار گرفته‌، و سپس‌ 13 ویژگی‌ اخلاقی‌در زندگی‌ حضرت‌ زهرا (س) بحث‌ شده‌ است‌. موضوع‌ كتاب‌ جوانان‌ و جامعه‌ معرفی‌ شده‌ است‌. 

اشكنامه‌، نوشته مهدی‌ صفیاری‌، نشر ام‌ابیها 

این‌ كتاب‌ اشعار سروده‌ مهدی‌ صفیاری‌ در مرثیه‌ و نوحه‌ خوانی‌ حضرت‌ زهرا (س) و قسمتی‌ نیز در اواخر كتاب‌ مرثیه‌ و نوحه‌ خوانی‌ ایام‌ محرم‌ است‌. عنوان‌ دیگر كتاب‌ "مجموعه‌ نوحه‌ و مرثیه‌ ایام‌ فاطمیه‌ است. 

اما دخترم‌ فاطمه‌ ...! نوشته ب‌، ام‌ نرجس‌، انتشارات‌ دلیل‌ 

این‌ كتاب‌ در دو بخش‌ است‌: بخش‌ اول‌ مناقب‌ فاطمه‌ (س) از زبان‌ پیامبر (ص) باعنوان‌های‌ زیر: 1. مناقب‌ فاطمه‌ (س) قبل‌ از این‌ عالم‌. 2 . مناقب‌ فاطمه‌ (س) در این‌ عالم‌. 3 . مناقب‌فاطمه‌ (س) بعد از این‌ عالم‌. بخش‌ دوم‌: مصائب‌ فاطمه‌ (س) از زبان‌ پیامبر اكرم‌ (ص) ‌است‌. این‌ كتاب‌ جلد دوم‌ از سری‌ "در آستان‌ فاطمه‌ (س) " است‌. عنوان‌ دیگر كتاب‌ "مناقب‌ و مصائب‌حضرت‌ زهرا (س) از زبان‌ پیامبر (ص) " است. 

انارهای‌ آسمانی‌، نوشته مجید ملا محمدی، نشر مطهر 

در این‌ كتاب‌ چند قصه‌ درباره‌ حضرت‌ زهرا (س) آمده‌ كه‌ اولین‌ آن‌ها قصه‌ انارهای‌ آسمانی‌ است‌ و كتاب ‌به‌ نام‌ آن‌ اسم‌ گذاری‌ شده‌ و سایر داستان‌ها بدین‌ قرار است: انارهای‌ آسمانی، چادر ساده فاطمه‌ (س)، مسابقه‌ خوشنویسی‌، یك‌ تك‌ لبخند، پس‌ از سه‌ روز، قصه‌ عطر خوشبو و هدیه‌های‌ بهشتی‌. عنوان‌ دیگر كتاب‌ "داستان‌هایی‌ از زندگی‌ حضرت‌ فاطمه‌ (س) " است‌. 

انوار حدیث‌ كساء، سید اسد عالم‌ نقوی‌، انتشارات‌ طاووس‌ بهشت‌

 در این‌ كتاب‌ حدیث‌ كساء را با اسناد معتبر شیعه‌ و از منابع‌ اهل‌ سنت‌ نقل‌ كرده‌ است‌. بعد از ذكر حدیث‌كساء شرح‌ و تحلیل‌ قصة‌ كساء به‌ صورت‌ شیوا و عاطفی‌ آمده‌ و سپس‌ چند حدیث‌ در محبت‌ و ولایت‌ آل‌محمد (ع) ذكر شده است‌. 

زندگانی حضرت فاطمه (ع)،برگزیده منتهی الامال، حاج شیخ عباس قمی، دفتر نشر برگزیده 

این كتاب در سه فصل است؛ فصل اول: ولادت با سعادت حضرت فاطمه(ع)،فصل دوم: اسمی و القاب شریفه حضرت فاطمه(ع) و نماز توسل به حضرت فاطمه(ع) و فصل سوم: وفات و وصیت های حضرت فاطمه (ع)

چشمه در بستر، سیدمسعود آقایی، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حضور 

هر نویسنده‏ای كه در زمینه معارف فاطمی قلم به‏دست گرفته است با توجّه به توان و علاقه‏ای كه داشته به موضوع خاصّی از ویژگی‏ها و ابعاد شخصیت این الگوی كامل الهی پرداخته است. مؤلف اثر حاضر می‏كوشد تا خواننده را با اقدامات حضرت فاطمه علیهاالسلام و علل و انگیزه‏های آن آشنا سازد. این كتاب دارای 468 صفحه، 74 موضوع اصلی و سه ضمیمه تكمیلی است. وی در مقدمه كتاب درباره هدف از تألیف این اثر می‏نویسد.

فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی و حسن افتخارزاده سبزواری، نشر بدر 

اصل كتاب به زبان عربی است و عنوانش "فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی " است كه جزو كتاب‌های دست یك درباره حضرت زهرا (س) و زوایای پنهان زندگی ایشان است. ترجمه‌ای روان و چاپی درخور یك كتاب به یاد ماندنی را به مخاطبان عرضه كرده است.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت، مؤلف: سید محمد كاظم قزوینی، مترجم: علی كرمی، نشر مرتضی 

اهل علم، مؤلف این كتاب را "علامه " می‌خوانند. وی مجتهدی مبرز و كلامی مسلمی است كه یك دوره كتاب ارزشمند درباره زندگی اهل‌بیت(علیهم السلام)، تالیف كرده است. اصل كتاب‌ها به زبان عربی تالیف شده‌اند ولی اغلب آنها در زمان حیات مؤلف به فارسی برگردانده شده و به چاپ رسیدند. آیت‌الله قزوینی این كتاب‌ها را به سیاق واحد "من المهد الی اللحد " تالیف كرده و در آنها ضمن بهره بردن از منابع دسته یك تاریخ و حدیث و كلام به تبیین شرایط و كیفیت زندگی حضرات اهل بیت پرداختند. امام علی، زینب كبری، امام هادی و امام زمان (علیهم السلام) در این مجموعه ارزشمند، پرفروش‌ترین بوده‌اند. 

 زندگانی فاطمه الزهرا، حسین عماد زاده، نشر اسلام 

كتابی با نثری سلیس و همه فهم كه مانند سایر كتاب‌های انتشارات اسلام، هم دقیق و مستند هستند. 

صدیقه شهیده، سید عبدالرزاق موسوی مقرم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین 

موسوی مقرم را با مقتل‌هایی می‌شناسند كه تالیف كرده است. این مقتل‌ها در عین اختصار پر مغز و مستند است. این كتاب جزء معدود كتاب‌های فارسی است كه اهل تاریخ و اسلام‌شناسان، آن را به زبان عربی و سایر زبان‌ها برگردانده ‌اند. 

نهج الحیات (فرهنگ سخنان حضرت فاطمه)، محمد دشتی، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین 

دانشنامه‌ای كوچك از احادیث كمتر شنیده شده حضرت صدیقه كبری.

سیصد و شصت داستان از فضایل، مصائب و كرامات حضرت فاطمه(س)، عباس عزیزی، نشر سلسله 

عباس عزیزی را بیشتر با داستان‌ها وحكایتهایش می‌شناسیم كه با محوریت اهل بیت (ع)، از منابع دست یك روایی، تهیه و روانه بازار كرده است. كتاب‌هایی كه شاید حجم زیادی نداشته باشند ولی سرشار از حكایت‌های ناشنیده‌ای هستند كه با حسن سلیقه و انتخاب در جایی گرد آمده‌اند.

زندگانی فاطمه زهرا، سید جعفر شهیدی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی 

بیش از 15 مرتبه این كتاب تجدید چاپ شده است. می‌گویند استاد شهیدی كه سال گذشته فوت كرد در این كتاب دقت نظر خود را بار دیگر در حوزه تألیف و پژوهش اثبات كرد. 

كشتی پهلو گرفته، سید مهدی شجاعی، نشر نیستان 

از این كتاب تاكنون بیش از دویست هزار نسخه به فروش رفته است. یك متن ادبی و روحانی از سید مهدی شجاعی؛ كه در عین استناد به منابع درجه یك، از اتقان در روایتگری برخوردار است. خیلی‌ها معتقدند كه "كشتی پهلو گرفته " شاهكار شجاعی است. روضه‌های مكتوب شجاعی را با دل باید گریست.

فاطمه فاطمه است، علی شریعتی، نشر چاپخش 

یك متن ادبی پر از حس و حال. علی شریعتی در مقام یك شیعه علوی كوشیده است كه بسراید فاطمه بودن فاطمه را! 

زندگانی صدیقه كبری حضرت فاطمه زهرا(س)، عبدالحسین دستغیب، نشر جزایری 

خیلی‌ ها دستغیب را از اولیای خدا می‌دانند و از خواص اهل علم. او كه از سیده نساء عالمین بنویسد باید خوانده شود.

زندگانی فاطمه الزهرا(س)، ناصر مكارم شیرازی، نشر محبان فاطمه 

چه چیزی از این بهتر و بالاتر كه یك مرجع تقلید در رثای حضرت زهرا مرثیه‌نگاری كند. كتابی ارزشمند كه صحیح‌ترین و معتبرترین اقوال تاریخی را نقل كرده است. مكارم شیرازی پر تالیف‌‌ترین مراجع روزگار ما است. 

بحار الانوار (جلد 43)، محمد باقر مجلسی، محمد روحانی علی آبادی، نشر مهام 

اگر دلت می‌خواهد كه تمام احادیث مرتبط با حضرت زهرا(س) را در كتابی داشته باشی باید جلد 43 كتاب شریف بحارالانوار را بخری ! خاصیت ترجمه بحارالانوار این است كه تك جلدی هم می‌توان آنرا خرید. به خلاف چاپ عربی كه فقط به صورت دوره كامل به فروش می‌رسد.

اسرار فدك، محمد باقر انصاری و سید حسین رجائی، نشر دلیل ما 

نویسندگان، متن خطبه فدكیه را با 17 نسخه اصیل تاریخی، تطبیق داده‌اند. یك كار نادر گروهی كه تمام اختلاف نسخه‌ها را مشخص كرده است. این كتاب، یك كتابشناسی پر و پیمان هم از كتاب‌های مرتبط با خطبه فدك دارد. این كتاب لیست بیش از 200 عنوان كتاب تخصصی درباره سرزمین فدك و خطبه‌اش را نیز دربرمی‌گیرد.

بیشتر بدانید : هنوز جنازه پیامبر بر زمین بود که اینها به آل محمد تجاوز و تعدی کردند

بیشتر بدانید : عکس کمتر دیده شده از بیت ‎الزهرا (س)

بیشتر بدانید : راز ازدواج نكردن حضرت معصومه (س)

 

گردآوری: گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
seemorgh.com/culture