آنا آسپ :این یک رسوایی واقعی است که دولت سوئد نمی‌تواند منزل و وسایل ارزشمند یکی از بزرگترین و تحسین‌شده‌ترین هنرمندان سراسر دنیا را برای مردم سوئد حفظ کند...
 
منزل مسکونی اینگمار برگمان در جزیره فارو و برخی اشیای شخصی فیلمساز فقید سوئدی از جمله یک فلوت جادویی بر طبق آخرین وصیت او حراج می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، پایگاه اطلاع‌رسانی سینمای اروپا اعلام کرد برگمان که 30 ژوئیه 2007 در 89 سالگی در جزیره فارو از دنیا رفت در بخشی از وصیتنامه خود نوشته است: این [حراج خانه و وسایل شخصی] خواسته من است و هیچ بحث یا پریشانی عاطفی نباید مانع تحقق و انجام آن شود.
حراجی کریستی خانه فیلمساز شهیر سوئدی ـ که 9 بار نامزد جایزه اسکار شد ـ را از 18 مه به حراج گذاشته و خریداران می‌توانند تا 20 اوت پیشنهادهای خود را برای خریدن این خانه چهار میلیون یورویی ارائه دهند. حراجی بوکووسکی هم از 28 سپتامبر در استکهلم سوئد به وسایل شخصی برگمان چوب حراج می‌زند
علاقمندان از 23 تا 27 سپتامبر فرصت دارند ابتدا این اشیا و وسایل تاریخی را از نزدیک ببینند و بعد در حراجی شرکت کنند. از جمله این وسایل می‌توان به فلوت جادویی که برگمان را به فیلمساز ترغیب کرد، مجسمه‌ای که در نشان شرکت فیلمسازی برگمان و فیلم "پرسونا" استفاده شده، عکس سیاه و سفید وی مربوط به 1965 که اروینگ پن انداخته و میز تحریر اشاره کرد.
حراج منزل مسکونی خالق فیلم‌های "مهر هفتم"، "توت‌فرنگی‌های وحشی" و "سونات پائیزی" پیش از این موجی از جنجال و اعتراض در سرزمین مادری او برانگیخته و بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی سوئد دولت این کشور را متهم به ناتوانی در حفاظت از میراث معنوی برگمان کرده‌اند.
آنا آسپ همکار برگمان در فیلم‌های آخر او که برای طراحی هنری و طراحی صحنه "فانی و الکساندر" برنده اسکار شده، در این باره گفته بود: این یک رسوایی واقعی است که دولت سوئد نمی‌تواند منزل و وسایل ارزشمند یکی از بزرگترین و تحسین‌شده‌ترین هنرمندان سراسر دنیا را برای مردم سوئد حفظ کند.
بنیاد مرکز برگمان در فارو که دارایی‌های برگمان را در اختیار دارد، می‌کوشد منزل مسکونی او را به موزه تبدیل کند. این بنیاد همچنین هر سال یک هفته فیلم در فارو برگزار می‌کند که از 23 ژوئن آغاز می‌شود و تا 28 ژوئن ادامه می‌یابد. ویم وندرس فیلمساز مشهور آلمانی و انریکه ریورو فیلمساز مکزیکی از میهمانان این هفته فیلم هستند.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture