كارگران درحال حفر كانال، به قطعاتی از سفال و استخوان برخورد كردند و با گزارش‌های مردمی، كارشناسان میراث فرهنگی كرج برای بررسی به محوطه رفتند...
 
‬ سرپرست هیأت كاوش قبرستان تاریخی «رزكان نو» در كرج از كشف تعدادی اسكلت كودك در این قبرستان همراه تعدادی شیء و ظرف سفالی در كنار این اجساد خبر داد.
علیرضا دهقان مهرجردی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: تاكنون از این قبرستان تاریخی چند گور همراه تعدادی ظرف سفالی در انواع مختلف كوزه، پیاله و خمره به‌صورت سالم و شكسته، وسایل تزیینی فلزی از جنس مفرغ مانند گردن‌بند، دست‌بند، قطعات و مهره‌های تزیینی در كنار اجسادی كه تاكنون شامل اسكلت‌های كودكان بوده‌اند، به‌دست آمده‌اند.
وی با اشاره به لزوم انجام كاوش بیش‌تر در این قبرستان در فصل‌های دیگر كاوش، اظهار داشت: بودجه‌ی این فصل كاوش توسط كارخانه‌ی لوكوموتیوسازی ایران تأمین می‌شود.
به گفته‌ی او، این قبرستان تاریخی به‌صورت كاملا تصادفی اردیبهشت‌ماه امسال هنگامی كه كارخانه‌ی در مرحله‌ی ساخت لوكوموتیوسازی ایران درحال حفر كانال برای لوله‌گذاری لوله‌های گاز در شمال این محوطه بود، كشف شد.
معاون میراث فرهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان كرج اضافه كرد: كارگران درحال حفر كانال، به قطعاتی از سفال و استخوان برخورد كردند و با گزارش‌های مردمی، كارشناسان میراث فرهنگی كرج برای بررسی به محوطه رفتند. با همكاری یگان حفاظت، پس از بررسی و گرفتن مجوز از پژوهشكده‌ی باستان‌شناسی و سازمان میراث فرهنگی، كاوش و گمانه‌زنی در قبرستان تاریخی سه‌هزار ساله‌ی «رزكان نو» در منطقه‌ی كرج آغاز می‌شود.
 
  گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture