حقایقی کمتر گفته شده درباره رادیو
به مناسبت روز جهانی رادیو سعی کردیم واقعیاتی را از این رسانه قدیمی و دوست داشتنی با کلیه کاربران فارسی زبان به اشتراک بگذاریم . 

۸ واقعیت رادیو از گذشته تا به حال

۱۳ فوریه یا ۲۴ بهمن روز جهانی رادیو نامگذاری شده است. اختراعی که از زمان همه گیر شدن و استفاده تجاری از آن نزدیک به یک قرن می گذرد. اختراعی که توانست سبک زندگی بشر را بیش از هر رسانه ای تغییر دهد به گونه ای که خیلی از اساتید جامعه شناسی دنیا معتقدند وقتی رادیو اختراع شد، برای اولین بار مردم مجبور نبودند برای سرگرمی خانه های خود را ترک کنند. در واقع نزدیک به ۱۰۰ سال پس از تاسیس اولین ایستگاه رادیویی جهان، رادیو هنوز هم وسیع ترین وسیله رسانه ای گسترده، در دسترس، مقرون به صرفه و انعطاف پذیر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. رسانه ای که با گسترش و توسعه بستر وب خیلی سریع از حالت آنالوگ و سنتی در حال تغییر به مدل دیجیتال و اینترنتی است. رادیوهایی که امروزه نام آنها به پادکست تغییر کرده اند،‌ اما نه تنها مخاطبان خود را از دست نداده اند بلکه در رقابت با سایر رسانه ها توانسته اند مخاطبان خود را از نظر نظر کمیت و کیفیت رشد داده و به یکی از رسانه های مورد علاقه قشر توانگر و تحصیل کرده جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شوند.

روز جهانی رادیو

روز جهانی رادیو



به مناسبت این روز سعی کردیم واقعیاتی را از این رسانه قدیمی و دوست داشتنی با کلیه کاربران فارسی زبان به اشتراک بگذاریم . 

1.    رادیوها در همه جا هستند و حداقل 75٪ خانوارها در کشورهای در حال توسعه به رادیو دسترسی دارند.
2.    بیش از 2،4 میلیارد گیرنده رادیوی آنالوگ و بیش از ۵۱.۰۰۰ ایستگاه رادیویی در سراسر جهان وجود دارد
3.    درآمد اصلی ایستگاه های رادیویی بزرگ و رسمی دنیا از بخش محتوای خبری حاصل میشود و طبق آخرین بررسی های انجام شده به طور میانگین این شبکه ها درآمد سالانه ای بین ۱۹ الی ۲۵ میلیون دلار دارند.
4.    86 درصد از بزرگسالان بین 25 تا 54 ساله جامعه حداقل یک بار در یکی از سه پلت فرم اصلی شنیداری رادیو را شنیده اند. گوش دادن به رادیو AM / FM هشت برابر بیشتر نسبت به رادیوهای ماهواره ای و هفده برابر بیشتر از رادیوهای اینترنتی (پادکستها) می باشد.
5.    طبق تحقیقات یونسکو، گوش دادن به یک ایستگاه رادیویی خارجی زمانی کاهش می یابد که رسانه های محلی آزاد باشند و آنچه که مردم محلی دوست دارند بشنوند را ارائه می دهند.
6.    رشد شنوندگان رادیوهای اینترنتی (پادکستها) در سالهای ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ درصد بوده است.
7.    در سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ تعداد دانلود پادکستها (رادیوهای اینترنتی) ۶۵۰ درصد رشد داشته است.
8.    بین سالهای ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۷ تعداد شنوندگان پادکستها هر ماه ۱۹ درصد افزایش داشته است. به طور میانگین رشد حوزه موضوعی خبر و گفتگو در حدود ۲۴ درصد و رشد حوزه موسیقی ۷ درصد بوده است.

در حال حاضر در کشور ایران یکی از سرویس دهندگان پادکست ،‌ پایگاه اینترنی شنوتو به آدرس www.shenoto.com میباشد. به طور تقریبی ۲۰ پادکست یا برنامه رادیویی به طور مستمر و هفتگی در شنوتو قرار می گیرند که توسط افراد و گروه های مختلفی تولید می شوند. با توجه به اینکه پادکست یا پادکستینگ ادامه دهنده راه رادیو در فضای دیجیتال و فضای وب می باشد و از سوی دیگر به عنوان یک رسانه یا رادیو فردی شناخته میشود، این گروه از برنامه سازان یا اصطلاحا پادکسترها را می توان نسل اول و پیش قراوالان برنامه سازی صوتی در ایران دانست که قطعا در آینده خیلی بیشتر از این افراد خواهید شنید. افرادی که برای توسعه محتوای بومی فارسی ،‌ به اشتراک گذاری تجربه ، خلق ارزش مضاعف برای جامعه و همچنین ایجاد یک سرگرمی جدید ،‌ همراه و با کیفیت برای جامعه زحمات زیادی را به جان خریده اند و به طور میانگین در هر هفته بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر آنها را به طور کامل می شنوند.

هشت واقعیت رادیو از گذشته تا به حال

هشت واقعیت رادیو از گذشته تا به حال

 در روز ۲۴ بهمن این افراد چهارمین دورهمی خود را به میزبانی شنوتو در تهران برگزار کردند.  این فضای دوستانه فرصت خوبی بود برای تبادل ایده های تولید، بررسی روشهای بهبود کیفی و چذب مخاطب بیشتر.

با توجه به این هر کدام از این دوستان پادکست خود را در حوزه ای مشخص تولید می کنند، مخاطبان علاقمند به حوزه های مدیریت و کارآفرینی ،‌ داستان ،‌ سفر و گردشگری ،‌ فیلم و سینما و . . . . با شنیدن آثار این دوستان بتوانند اوقات تلف شده زندگی خود مانند ترافیک ، مترو ،‌ زمان خواب و . . . . بتوانند بهترین سرگرمی افراد موفق  در جوامع غربی را به زبان فارسی و از یک سرویس دهنده بومی ایرانی یعنی شنوتو را به سرگرمی های خود اضافه کنند.


تهیه و تدوین: گروه شنوتو
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ