هنرپیشه زن قبل از انقلاب درگذشت + بیوگرافی و تصاویر
نوری کسرایی شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ در خانه خود در تهران درگذشت و پیکر بی‌جان این هنرمند فقید دو روز بعد توسط پلیس و آتش‌نشانی کشف گردید

نوری کسرایی درگذشت

نوری کسرایی متولد ۱۳۳۰ تهران ، هنرپیشه ایرانی قبل از انقلاب بود. نوری کسرایی شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ در خانه خود در تهران درگذشت و پیکر بی‌جان این هنرمند فقید دو روز بعد توسط پلیس و آتش‌نشانی کشف گردید.

این بازیگر اولین‌بار با فیلم «پنجره» ساخته زنده‌یاد جلال مقدم به سال ۱۳۴۹ پا به عرصه سینما گذاشت و در کمتر از یک دهه فعالیت تا سال ۱۳۵۷ در نوزده فیلم به ایفای نقش پرداخت که آثار مهم سینمای موج نوی ایران مانند تنگنا و تنگسیر از ساخته‌های امیر نادری، شازده احتجاب ساختهٔ بهمن فرمان‌آرا از جمله این آثار است.

نوری کسرایی درگذشت
نوری کسرایی در فیلم تنگسیر 1352

فعالیت های هنری نوری کسرایی

وی در سال ۱۳۴۹ با فیلم پنجره ساختهٔ جلال مقدم به سینما معرفی شد.[۱] او در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: «تمام سعی من این است که در فیلم‌های مبتذل تجارتی بازی نکنم و شکل تازه‌ای به کار بدهم...» کارنامهٔ بازیگری او تا حدی گواه این مدعاست؛ او در فیلم‌های نسبتاً متفاوت و غیر کلیشه‌ای بازی کرده‌است که برخی از آنها جزو مهمترين فيلم‌های موج نوی سينمای ايران به شمار می‌آیند؛ از جمله تنگنا و تنگسیر از ساخته‌های امیر نادری، مسلخ ساختهٔ هادی صابر، شازده احتجاب ساختهٔ بهمن فرمان‌آرا و شام آخر ساختهٔ شهیار قنبری.

نوری کسرایی درگذشت
بهروز وثوقی و نوری کسرایی در نمایی از فیلم پنجره

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: سینما دیلی/wikipedia.org