چرا فیلم "آن شب" شهاب حسینی در امریکا ساخته شد؟ + عکس
کارگردان «آن شب» در نشست خبری این فیلم، در توضیح تولید اثر خود در آمریکا، تاکید کرد در سینمای آن کشور به هنرمندان ایرانی بها داده نمی‌شود و او با این فیلم خواسته تا حضور هنرمندان ایرانی ساکن در آمریکا را پررنگ‌تر کند

گزارش نشست خبری فیلم «آن‌ شب» در جشنواره فجر 98

 نشست خبری فیلم «آن شب» به کارگردانی کورش آهاری با حضور کارگردان، میلاد جرموز (نویسنده)، محمد درمنش (تهیه کننده) و صبا واحدی (جانشین طراح صحنه)، امروز (چهارشنبه پانزدهم بهمن) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در آغاز این نشست، کورش آهاری، کارگردان «آن شب» در پاسخ به این سوال که فیلم ساختن در آمریکا چه تفاوتی با ایران دارد، گفت:
«من درباره فیلمسازی در ایران اطلاعات کمی دارم. بخش ساده فیلمسازی در آمریکا آن است که نیاز به مجوز ساخت و نمایش نیست. اما قوانین محدود دیگری  مثل اندازه معین در استفاده کودک در زمان فیلمبرداری و غیره که کار را کمی سخت می‌کند، وجود دارد.»

غیبت شهاب حسینی در جشنواره فجر98,فیلم شهاب حسینی در جشنواره فجر,کوروش آهاری
کوروش آهاری در جشنواره فجر 98


کارگردان «آن شب» ادامه داد:

«ژانر این فیلم را در آمریکا ژانر روانشناختی می‌نامند و ژانر ترسناک نیست. ما برای اینکه فیلم شکل هالیوودی پیدا کند نیاز به یک سری ترفند داشتیم. این یک داستان جهانی است و بیننده آمریکایی با آن ارتباط برقرار کرد. امیدواریم در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد.»

محمد درمنش هم درباره بحث مالکیت فیلم و تولید مشترک سینمایی، توضیح داد:
«اگر در آینده در سینمای ما فرصت تولید اثر با حضور تیم‌های گسترده و چند سرمایه‌گذار وجود داشته باشد فیلم‌ها به پختگی بیشتری می‌رسند و سینمای ما پیشرفت خواهد کرد. این فیلم قرار بود مخاطب جهانی داشته باشد و ما تلاش کردیم به ترکیب خوبی از عوامل فیلم برسیم که بتوانیم دیدگاه‌هایمان را بهم نزدیک کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که چرا این فیلم در آمریکا ساخته شد، گفت:
«همیشه هر فیلمی می‌تواند در هر لوکیشن و با یک استراتژی مشخص ساخته شود. اما یکی از دلایل مهم ساخت آن در آمریکا به این دلیل بود که دوستان ایرانی ساکن آمریکا و بازیگران بتوانند در اقصی نقاط جهان فیلم بسازند و البته محور اصلی یک اثر باشند.»

غیبت شهاب حسینی در جشنواره فجر98,فیلم شهاب حسینی در جشنواره فجر,کوروش آهاری
نشست خبری فیلم "آن شب" در جشنواره فجر 98


آهاری در ادامه در پاسخ به همین سوال توضیح داد:
«این داستان می‌توانست در هر جایی باشد. اما در سینمای آمریکا به هنرمندان ایرانی بها داده نمی‌شود . ما می‌خواستیم به این مساله دامن بزنیم و از این فرصت استفاده کنیم تا هنرمند ایرانی ساکن در آمریکا را پررنگ‌تر کنیم. ما یک فیلم آمریکایی با حال و هوای ایرانی می‌بینیم که می‌تواند شکل بین‌المللی داشته باشد. نسل جدید ایرانی‌های آمریکا دوست دارند به مردم خودشان ادای احترام کنند و البته ما می‌خواستیم چهره مردم ایران را در آمریکا نشان بدهیم که زندگی خیلی لوکسی ندارند.»

دلیل غیبت شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر

در ادامه نشست، درمنش در پاسخ به چرایی غیبت شهاب حسینی در نشست فیلم گفت:
«شهاب حسینی مشغول فیلمبرداری یک فیلم در خارج از کشور است؛ اما در اکران روز نوزدهم بهمن ماه حضور خواهد داشت.»

او درباره سرمایه‌گذاران فیلم گفت: «در آمریکا صنعت سینما مهم است و سرمایه‌گذاران در آمریکا اصلا ایدئولوژیک نیستند و زمانی که یک سرمایه‌گذار پای فیلمی می‌آید باید از بازگشت سود و سرمایه مطمئن باشد.»

صبا واحدی (جانشین طراح صحنه) با توضیح این مطلب که تیم بزرگی برای طراحی صحنه فیلم کار کردند، افزود:
«فیلم در سه لوکیشن خانه، استودیوم و هتل فیلمبرداری شد. تمام نمادها مثل روباه، جغد و تصویرهایی که در راهروهای هتل دیدیم، دلیل داشتند و نشانه دوری این آدم‌ها از یک‌دیگر بود. همچنین طرح تتویی که در فیلم می‌بینید را از کتابی بومیان آمریکا انتخاب کردم که یک تقویم سنگی بود. این تتو نماد این بود که این افراد در تمام روزها و شب‌های تاریخ، گیر کرده‌اند و شیطان روزگار خودشان هستند.»


بیشتر بدانید : عکس های شهاب حسینی و پسرش و نیوشا جعفریان در فستیوال فیلم کالیفرنیا

بیشتر بدانید : حواشی فیلمی با بازی شهاب حسینی در امریکا برای حضور در جشنواره فجر

بیشتر بدانید : اولین عکس های شهاب حسینی در آمریکا

بیشتر بدانید : اولین فیلم شهاب حسینی در امریکا + جزئیات فیلم و تصویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir