اقدام غیرمنتظره حاتمی کیا در روزهای کرونایی، فرصت طلبی یا فداکاری؟
فیلم خروج آخرین ساخته‌ی ابراهیم حاتمی کیا که در جشنواره‌ی فیلم فجر ۹۸ به نمایش درآمد به دنبال اتفاقات ناشی از کرونا قرار است بدون اکران در سینما در روزهای آینده به صورت آنلاین عرضه شود.

فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا در نمایش آنلاین

تصمیم غافلگیرکننده سازندگان «خروج» برای انتشار پیش از اکران این فیلم در فیلیمو بحث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته. عده‌ای این تصمیم را آغازی برای قدرتمند شدن نمایش‌های آنلاین و شکستن انحصار فرسوده پخش و سینماداران دانسته و در مقابل گروهی چنین تصمیماتی را با بودجه بخش خصوصی نشدنی می‌دانند.

بیشتر بدانید : نقد فیلم "خروج" حاتمی کیا: دهه ات گذشته مربی! + تصاویر

اسفندیاری عضو سابق شورای پروانه نمایش در تمجید از اقدام حاتمی‌کیا نوشته:

« اتفاق مهمی است. اولین تولید بزرگ و دارای پروانه نمایش که پس از یک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقیم در اینترنت عرضه می شود. «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سالها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در آمریکا انجامید. در ابتدا بحث انگیز بود ولی کم کم جا افتاد. در حالی که فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ علیه تضعیف اکران سینمایی توسط نتفلیکس موضع گیری کردند، فیلمسازان صاحب نامی مانند برادران کوئن، آلفوسو کوارن و مارتین اسکورسیزی با نتفلیکس همکاری کردند. حتی فیلم «روما» محصول نتفلیکس 4 جایزه اسکار برنده شد»

سعید خانی (پخش کننده و تهیه‌کننده) این اقدام را نتیجه فیلم‌سازی با پول بیت‌المال دانسته و نوشته:

«قدیما فارابی فیلم می‌ساخت میگذاشت تو انباری الان بعضی‌ها فیلم ‌می‌سازند می‌گذارند تو وی‌او‌دی امان از پول بیت المال!».

اما این همه ماجرا نبود و ظاهرا قطب منفی داستان پرکارتر بوده و حالا این یا به خاطر اسم حاتمی‌کیا هست و یا این که واقعا چنین اقدامی با کمی پروپاگاندا همراه بوده، مثلا گیسو فغفوری (روزنامه‌نگار) نوشت: فیلم ⁧‫خروج‬⁩ به معنای کامل یک شکست مفتضحانه در کارنامه حاتمی کیا است با این کار خودش را نجات داد تا هرگونه شکست در تعدادتماشاگر و فروش را مخفی کند.البته این طوری به اهداف سیاسی پشت فیلم هم می رسد تازه پول بیت المال راکه برباد داده و حالا منت هم می گذارنددرکنار رفتارغیرصنفی.

فاطمه پاقلعه‌نژاد (روزنامه‌نگار حوزه سینما) هم نوشت:‏ آقا ابراهیم با هوشمندی وارد یه بازی دو سر بُرد شده. یه سرش خودش و تهیه‌کننده‌ش که می‌دونستن با اکران، یک‌دهم هزینه فیلم هم درآمد نخواهند داشت و یک طرف مردم و رفقاش که براش هورا میکشند.

برخی کاربران هم این‌گونه واکنش نشان دادند:

واکنش ها به پخش آنلاین فیلم خروج
واکنش ها به پخش آنلاین فیلم خروج

 

بیشتر بدانید : گریم دیدنی پانته آ پناهی ها در"خروج" حاتمی کیا + عکس

بیشتر بدانید : از سوژه شدن عکس پیراهن کامبیز دیرباز تا انتقادات تند حاتمی کیا در جشنواره فجر + تصاویر

بیشتر بدانید : فیلم چالش برانگیز جشنواره فجر 98 + عکس

بیشتر بدانید : قهر فرامرز قریبیان با سینما تمام شد!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir