نشانه شناسی عجیب کیهان و بی سواد خواندن رضا عطاران! + عکس
کیهان نوشت: نشان دادن عدد دو یا همان V با دست در مجلس به معنی مخالفت با یک طرح است، نه علامت پیروزی و خوشحالی!

حمله کیهان به رضا عطاران به خاطر انتقادش از طرح محدودسازی فضای مجازی

بعد از تصویب طرح صیانت از فضای مجازی عکسی از نمایندگان مجلس منتشر شد که دستهایشان را به علامت پیروزی بالا برده بودند و جدای از خود طرح بسیاری از افراد جامعه نسبت به این عکس واکنش نشان دادند.

رضا عطاران در صفحه اینستاگرامش عکس نمایندگان خوشحال را استوری کرده و نوشت:
« چی شده این قد نمایندگان مجلس خوشحالند؟ مشکل آب و هوای خوزستان حل شده؟ آب سیستان؟ گرونی و تورم؟ نکنه چون همه ایران واکسن زدن خوشحالن؟ قیمت مسکن و ... اومده پایین؟ الله و اعلم»

بیشتر بدانید : کنایه رضا عطاران به نمایندگان سرخوش مجلس! + عکس

استوری رضا عطاران خطاب به نمایندگان مجلس
استوری رضا عطاران خطاب برای نمایندگان مجلس

شب گذشته روزنامه کیهان در سایت خود نسبت به این پرسش‌های عطاران واکنش نشان داده و نوشت:

«باز هم یک مسئله اجتماعی باعث شد تا برخی از به اصطلاح سلبریتی‌ها بدون هیچ اطلاعی از موضوع، اظهار نظرهای دور از سواد خود را در فضای مجازی منتشر کنند. تصویب طرح صیانت از فضای مجازی، باز هم گروهی از سلبریتی‌ها را دست به کار کرد تا بی‌اطلاعی خودشان از موضوعات را به رخ بکشند.

نمونه این واکنش‌ها را «رضا عطاران» از خود بروز داد؛ او عکس نمایندگان مجلس که در حین تصویب طرح صیانت از فضای مجازی، نشانه پیروزی (v) را با دستانشان اعلام کرده بودند را در صفحه‌اش منتشر کرد و نوشت: «چی شده این قد نمایندگان خوشحالند؟»

رضا عطاران درحالی این رفتار را نشانه خوشحالی نمایندگان حاضر در آن عکس معرفی کرده که برخلاف تصور او، آنها درحال ابراز مخالفت با طرح صیانت از فضای مجازی هستند، چرا که نشان دادن عدد دو یا همان v با دست در مجلس به معنی مخالفت با یک طرح است، نه علامت پیروزی و خوشحالی!»

اساسا دانش نشانه‌شناسی بررسی معناسازی، فرایند شکل‌گیری نشانه‌ها و فهم ارتباطات معنادار است. نشانه‌ها می‌تواند آواهای خاص، علامت‌های الفبایی، نمادهای تصویری، حرکات بدن یا حتی پوشیدن یک لباس ویژه باشد. مانند علامت ایست ، خطر و ... که بر روی تابلوها قرار می‌گیرد و یا همین علامت دست به شکل حرف وی ( V ) انگلیسی که برگرفته از حرف اول کلمه victory به معنای پیروزی یا فتح است. فراگیر شدن این نشانه دست را به وینستون چرچیل در زمان جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند که در عکس‌های زیادی با این حالت دیده می‌شد و منظور او از این آن بود که پیروزی متعلق به ماست.

چرچیل
چرچیل

برخی نشانه‌ها در تمام جهان علامت و کاربرد مشترکی دارند، فقط انگار نویسنده مطلب کیهان به مرزهای جدیدی از نشانه شناسی و درک و دریافت نشانه‌ها رسیده است که به جرات می‌توان گفت فقط خود ایشان در چنین ساحتی سیر می‌کند.

نکته جالب توجه این است که نشانه‌ای که 8 میلیارد انسان بر روی معنا و کاربرد آن توافق دارند را نویسنده کیهان هر آن گونه که خود دوست دارد تعبیر کرده و عطاران را هم بی اطلاع و به دور از سواد خوانده است!

درخواست این است برای پرهیز از وقوع چنین اشتباهاتی نویسنده کیهان یک فرهنگ نشانه شناسی خود را متشر سازد تا بدانیم منظور آنها از نشانه های دیگر هم چیست!

حال که کیهان نوشته : «نشان دادن عدد دو یا همان v با دست در مجلس به معنی مخالفت با یک طرح است، نه علامت پیروزی و خوشحالی!» یک پرسش ساده این است رزمندگان چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در زمان‌های دیگر این علامت دست را که رو به دوربین و مردم نشان می‌دادند منظورشان پیروزی از آن ماست بوده یا چی؟ لطفا روشنگری کنید!

فکر می کنم در همین حد اشاره کافی است که نویسنده کیهان یک بازنگری به نوشته‌شان داشته باشد.

بعد تحریر : در زمان گذشته در مجلس گویا کلید عدد 2 نشانه مخالف بوده و کلید عدد 4 نشانه موافق ، البته این سیستم سالهاست تغییر کرده و به گزینه موافق و مخالف تبدیل شده است اما به سنت قدیم در مخالفت با طرحی نمایندگان  عدد 2 را فریاد می زنند! اما باز دلیل نمی شود که بگویم عطاران بی سواد است چون از این نکته خبر نداشته است و یک علامت تثبیت شده در تمام جهان را به اشتباه استنباط کرده است. همه جهان غیر از نمایندگان مجلس ایران آن هم فقط در صحن مجلس! این علامت را نشانه پیروزی می دانند. 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com