جشنواره فیلم تورنتو در قالب برنامه یی به نام «سینماتک»، فهرست 50 فیلم برتر دهه اول هزاره دوم میلادی را با نظرسنجی از 60 کارشناس فیلم از سراسر جهان انتخاب کرد...

به گزارش اعتماد، فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی به عنوان یکی از 50 اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته میلادی انتخاب شد. جشنواره فیلم تورنتو در قالب برنامه یی به نام «سینماتک»، فهرست 50 فیلم برتر دهه اول هزاره دوم میلادی را با نظرسنجی از 60 کارشناس فیلم از سراسر جهان انتخاب کرد.
در این فهرست، فرانسه با 21 فیلم بیشترین نماینده را دارد و پس از آن امریکا با 9 فیلم و آلمان با هفت فیلم بیشترین حضور را دارد. از سینمای ایران تنها فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی محصول سال 1999 دیده می شود. این فیلم برنده جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه فیپرشی از جشنواره ونیز بوده است. «باد ما را خواهد برد» کیارستمی در حالی از سوی 60 کارشناس فیلم در سراسر جهان به عنوان یکی از بهترین فیلم های دهه گذشته انتخاب شده است که چندی پیش وقتی یکی از کارشناسان سینمایی خودمان در برنامه «دوقدم مانده به صبح» این فیلم را به عنوان اثری قابل تامل و حتی جذاب برای همه تماشاگران سینمای ایران مطرح کرد صحبت اش با خاطره یی از مجری کارشناس آن برنامه فریدون جیرانی قطع شد. جیرانی درباره حضور این فیلم کیارستمی در جشنواره نانت گفت؛ «من خودم این فیلم را دوست دارم ولی با معذرت از آقای کیارستمی باید بگویم در جشنواره موقع نمایش فیلم همه اعضای هیات داوران خوابیدند.» بارها نام فریدون جیرانی در این روزها به عنوان تهیه کننده نود سینمایی در اخبار و محافل سینمایی مطرح شده است. فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی امسال 10ساله شد.به گزارش ایسنا به نقل ازCBC، رتبه اول فهرست 50 فیلم برتر دهه گذشته در کمال تعجب در اختیار یک فیلم تایلندی با نام «نشانه ها و یک قرن» ساخته آپیچات پونگ ویراستاکول است. فیلم «در ستایش عشق» ساخته ژان لوک گدار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر در رتبه هشتم و فیلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» برنده شیرطلای ونیز ساخته کریستین مونگیو از رومانی در رتبه نهم قرار دارند. فیلم «پسر» ساخته برادران داردن بالاتر از «من و خوشه چین ها» به کارگردانی آنیس واردا در مکان چهاردهم این فهرست قرار دارد. فیلم های «تنهایی» ساخته میشل هانکه برنده نخل طلای کن، «فیل» ساخته گاس ون سنت و «با او حرف بزن» ساخته پدرو آلمادووار بالاتر از فیلم «باد ما را خواهد برد» کیارستمی قرار گرفته اند. در حالی که فیلم های سرشناسی چون «هزار توی پن» ساخته گیلرمو دل تورو، «کودک» ساخته برادران داردن برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر، «ساراباند» ساخته اینگمار برگمن، «گری» ساخته گاس ون سنت، «داگ ویل» ساخته لارس فون تریر و «الکساندرا» ساخته الکساندر سوخوروف در مکان های پایین تر از کارگردان ایرانی برنده نخل طلا قرار گرفته اند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: etemaad.ir