ایده‌ی فیلم‌سازانی كه به اجرای اپرا رو می‌آورند، تازگی ندارد. اما درباره كارگردانانی كه هرگز تجربه كارگردانی اپرا ندارند، چه؟ در این صورت موجب تأسف است كه...
 

این‌كه از فیلم‌سازان درخواست شود تا به اجرا و كارگردانی اپرا رو بیاورند، یك نوع فضای غلط‌انداز دارد. تهیه‌كنندگان گمان می‌كنند با حضور فیلم‌سازان سرشناس در عرصه‌ی اپرا، مخاطبان جدیدی به این هنر جذب می‌شوند. تصور این‌كه طرفداران كیارستمی و وودی آلن با حضور آنان در اپرا، به یك‌باره علاقه‌مند موتزارت و پوچینی ‌شوند، كمی خوش‌بینانه است.

روزنامه گاردین در گزارشی با ابراز تعجب از این‌كه كیارستمی، اپرای "زن‌ها همه یك‌جورند" موتزارت را در جشنواره "آكس آن پرونس" لندن اجرا خواهد كرد، نوشته است این‌كه كیارستمی یا وودی آلن قصد كارگردانی اپرا را دارند، موجب تعجب نیست؛ بلكه چرا آن‌ها این دو اپرا را انتخاب كرده‌اند، تعجب‌برانگیز است.

این روزنامه اضافه كرده است، بهتر است كیارستمی اپرای "جانی شیچی" كه وودی آلن در لس‌آنجلس آن را اجرا خواهد كرد، به‌عهده بگیرد و "وودی آلن" نیز اپرای "زن‌ها همگی همان‌جورند" كیارستمی را اجرا كند. اپرای "زن‌ها همگی همان‌جورند" برای وودی آلن بسیار مناسب‌تر بود. چراكه داستان آن به فیلم "یك شب نیمه‌تابستان" او نزدیك‌تر است.

این گزارش می‌افزاید، ازسوی دیگر، اپرای "جانی شیچی" درباره مرد توطئه‌گری است كه تظاهر به مردن می‌كند تا خانواده‌اش را برسر مسائل مالی فریب دهد. داستان این اپرا به فیلم طنز "كلوزآپ؛ دورنمای نزدیك" كیارستمی بسیار نزدیك‌تر است كه در آن یك كلاهبردار سعی دارد تا با قراردادن خود به جای محسن مخملباف خانواده‌ای را فریب دهد. اپرای موردنظر "وودی آلن" همچنین به فیلم "باد ما را خواهد برد" كیارستمی نزدیك است.

ایده‌ی فیلم‌سازانی كه به اجرای اپرا رو می‌آورند، تازگی ندارد. اما درباره كارگردانانی كه هرگز تجربه كارگردانی اپرا ندارند، چه؟ در این صورت موجب تأسف است كه "اورسون ولز" نتوانست "رویس گودونوف" و "چارلی چاپلین" نیز نتوانست "پاگاچی" را كارگردانی كنند.

در نتیجه، "فرانسیس فورد كوپولا" كه پدرش یك رهبر اپرا بود نیز باید "دان كارلوس، اثر وردی را كه المنت‌هایی از "پدرخوانده" را دارد كارگردانی كند.

منبع :www.isna.ir