مثلا زمانی كه فردی در شهر اكلاهاما به دیدن مادر خود می‌رود در جهان موازی كه ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است...

آنهایی كه سریال LOST را پیگیری می‌كنند می‌دانند كه یكی از جذاب ترین فصل‌های سریال جایی بود كه به مساله جهان موازی می‌پرداخت. چیزی كه تماشاگرانش ابتدا فكر می‌كردند قضیه‌ای كاملا تخیلی است و تنها از دست سازندگان خلاق این سریال امكان دارد. استقبال تماشاگران از این فصل از سریال آنقدر زیاد بود كه همین سازندگان سریال در فصل‌های بعدی قضیه جهان موازی را دنبال كردند تا در فصل‌های بعدی هم پیگیر ماجرا باشند. اما جهان موازی تنها علاقه سازندگان و بینندگان این سریال نبود چرا كه بالاخره دانشمندان و فیزیكدانان توانستند این ماجرا را ثابت كنند.
فیزیكدانان كوانتمی دانشگاه كالیفرنیا كشف عجیبی كرده‌اند كه به‌گونه‌ای نشان می‌دهد جسمی كه در مقابل یك فرد قرار گرفته و دیده می‌شود می‌تواند به‌صورت همزمان در جهانی موازی نیز وجود داشته باشد.به گزارش مهر، این كشف به واسطه ذره‌ای كوچك و فلزی انجام گرفته است؛ براده‌ای به قطر یك تار مو، جسمی كه بسیار ریز است اما در عین حال می‌توان آن را با چشم غیرمسلح نیز مشاهده كرد.
دانشمندان این ذره را در كاسه‌ای مخروطی و تاریك سرد كرده و تمامی هوای اطراف آن را به منظور حذف ارتعاش خارج كردند. سپس محققان ذره را مانند یك دیاپازون حركت داده و مشاهده كردند ذره در زمانی واحد حركت كرده و متوقف می‌شود.حالا چگونه این پدیده را درك كنیم؟ برای درك این پدیده كه كاملا غیرممكن به نظر می‌رسد، باید بسیار بسیار كوچك اندیشید، حتی كوچكتر از اتم‌ها. الكترون‌هایی كه به دور هسته اتم در گردشند، در آن واحد در حالت‌های چند گانه حركت می‌كنند كه ثابت كردن آنها تقریبا غیر ممكن است. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت مثلا زمانی كه فردی در شهر اكلاهاما به دیدن مادر خود می‌رود در جهان موازی كه ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است.
به گفته دانشمندان شاید این پدیده كاملا غیرواقعی به نظر آید اما بر پایه علم حقیقی رخ می‌دهد. براساس یكی از نظریه‌های فیزیكی زمانی كه پدیده‌ای در یك حالت مشاهده می‌شود این پدیده جهان را به دو بخش تقسیم می‌كند. نظریه چند حالتی بر این پایه استوار است كه جهان فعلی طی مشاهده انسان متوقف شده و انسان تنها یكی از واقعیات در حال وقوع را مشاهده می‌كند. برای مثال می‌تواند توپ فوتبال را ببیند كه در هوا در پرواز است، اما شاید در جهان موازی این توپ در همان لحظه سقوط كرده باشد و یا شاید اصلا فردی در آن لحظه مشغول بازی فوتبال نباشد.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir