امسال در هشتمین دوره حراج کریستی در دبی ، در مجموع ‌١٢٥ اثر هنری عرضه می‌شود که متعلق به هنرمندان کشورهای ایران، مصر، لبنان، ترکیه، سوریه، فلسطین، مراکش، عراق، عمان، امارات، عربستان سعودی و...
 
به گزارش ایسنا، هشتمین حراج هنر مدرن و معاصر موسسه کریستی امسال در حالی در برج‌های دوقلوی امارات برپا می‌شود كه بر خلاف دوره قبل، هنرمندان ایرانی بالاترین برآوردها را دراختیار دارند.
امسال در هشتمین دوره حراج کریستی در دبی ، در مجموع ‌١٢٥ اثر هنری عرضه می‌شود که متعلق به هنرمندان کشورهای ایران، مصر، لبنان، ترکیه، سوریه، فلسطین، مراکش، عراق، عمان، امارات، عربستان سعودی و ... است.
نکته مهم در این حراج آن است که برخلاف دوره قبل که عربها و ترکها برآورد اولیه کارهای خود را بالا در نظر گرفته بودند، در این دوره قیمت‌های پایین‌تری برای آثار خود در نظر گرفته‌اند .
این دوره از حراجی كریستی از ساعت ‌١٩ شامگاه سه‌شنبه - ‌٢٧ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) در حالی در امارات آغاز می‌شود كه پرویز تناولی؛ مجسمه‌ساز مطرح ایرانی، با ‌٣ اثر شرکت کرده است. درمیان این آثار مجسمه «شاعر و قفس» ‌٣٠٠ تا ‌٤٠٠ هزار دلار قیمت گذاری شده است.
«هیچِ صورتی»، دیگر اثر تناولی هم در این حراج بین ‌٨٠ تا ‌١٢٠ هزار دلار برآورد قیمت شده است.
بعد از تناولی ، فرهاد مشیری با «قالیچه پرنده» ، بالاترین برآورد را به خود اختصاص داده است. این اثر بین ‌٢٥٠ تا ‌٣٥٠ هزار دلار قیمتگذاری شده است.
حسین زنده‌رودی (ایران) ، فاتح مدرس (سوریه) و محمود سعید (مصر) نیز در مقام‌های بعدی برآوردهای ‌١٥٠ تا ‌٢٠٠ هزار دلاری را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس گزارش موسسه حراج کریستی، کف فروش آثار ایرانی‌ها طبق ترتیب کاتالوگ ارائه شده برای این حراج، بدین ترتیب است:
فرامرز پیلارام با اثر« بدون عنوان» : ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار دلار، کوروش شیشه گران با «از میان آلاچیق» (متعلق به یك مجموعه‌دار اروپایی) : ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار و «فیگور و نهالش» ‌٣٥ تا ‌٥٠ هزار دلار، پویا آریاپور Diptych : ‌٢٥ تا ‌٣٠ هزار دلار، پرویز تناولی با «هیچ صورتی» : ‌٤٠ تا ‌٦٠ هزار دلار، حسین زنده رودی با «دال اسب لام» : ‌١٥٠ تا ‌٢٠٠ هزار؛ «الف در الف»: ‌٨٠ تا ‌١٢٠ و اثر دیگر بدون عنوان: ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزار دلار، نصرالله افجه‌ای با « و ان یکاد»: ‌٨٠ تا ‌١٢٠ هزار دلار/ ی. ز. کامی ،رومی : کتاب مثنوی معنوی : ‌١٠٠تا ‌١٤٠ هزار دلار، رضا درخشانی با دو اثر بدون عنوان: ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار و ‌١٢ تا ‌١٦ هزار دلار، فرهاد مشیری با «قالی پرنده»: ‌٢٥٠ تا ‌٣٥٠ هزار دلار، سید محمد احصایی با «عشق»: ‌١٠٠ تا ‌١٥٠ هزار دلار، عباس کیارستمی با اثری بدون عنوان (ازمجموعه سفید برفی) ‌٦٠ تا ‌٨٠ هزار دلار / مسعود عربشاهی با اثری بدون عنوان: ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار، صداقت جباری با «اسماء الهی»: ‌٤٠ تا ‌٦٠ هزار دار، غلامحسین نامی با اثری بدون عنوان : ‌٣٥ تا ‌٥٠ هزار دلار، فرح اصولی با اثری بدون عنوان: ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار، نصرت الله مسلمیان با اثری بدون عنوان: ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار، رویا اخوان با اثری بدون عنوان: ‌١٨ تا ‌٢٥ هزار دلار، رضا لواسانی با کوه دماوند: ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار، شیوا احمدی با اثری بدون عنوان: ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار، خسرو حسن زاده با اثری بدون عنوان: ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار، افشین پیرهاشمی با «شعف» ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار دلار، رامین حائری‌زاده با «عجایب مخلوقات»: ‌٤ تا ‌٦ هزر دلار ، بهمن جلالی با دو اثر از مجموعه «تصویر خیال»: ‌٨ تا ‌١٢ هزار دلار، صادق تیرافکن با «ازدست رفتن هویت»: ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار، آیدین آغداشلو با«انیگما ‌١٠ »: ‌٤٥ تا ‌٦٠ هزار دلار ، شادی قدیریان با دو اثر : ‌١٨ تا ‌٢٥ هزار و ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار، رکنی حائری زاده با «کارناوال»: ‌٣٥ تا ‌٤٥ هزار دلار/ منیر فرمانفرمائیان با اثری بدون عنوان: ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار، گلناز فتحی با اثری بدون عنوان: ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار، محمود بخشی موخر با دو اثر «فرش ایرانی»: ‌٥ تا ‌٧ هزار و «خاورمیانه بزرگ»: ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزر دلار، داریوش قره زاد با اثری بدون عنوان ‌٦ تا ‌٨ هزار دلار/ سارا رهبر با « دموکراسی آمریکایی»: ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار، جهانگیر شهدادی با «درخت‌ها»: ‌٤ تا ‌٦ هزار دلار، پروانه اعتمادی با «زندگی هنوز هست»: ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار ، حسین کاظمی با اثری بدون عنوان: ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار، بیتا وکیلی با اثری بدون عنوان: ‌٦ تا ‌١٠ هزار دلار.
گفتنی است ؛بخشی از آثار ارائه شده در حراج امسال از مجموعه دکتر محمدسعید فارسی (شهردار جده در دهه ‌٧٠ و ‌٨٠ ) انتخاب شده است. فارسی در سال ‌١٩٥٦ یکی از ‌٣٥ دانشجویی بود که از عربستان سعودی برای ادامه تحصیل به اروپا فرستاده شد.
او در سال ‌١٩٧٢ لیسانس معماری خود را از مصر گرفت و در سال ‌١٩٧٢ هم شهردار جده شد. او آثاری از هنرمندان عرب به این حراج ارائه کرده است.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir