شاهکار نقاشی چین که گران‌ترین تابلو نقاشی چینی تا به امروز در حراجی کریستی است متعلق به شیتائو، استاد نقاشی کلاسیک است...
 
به گزارش خبر آن لاین، تابلو نقاشی چینی متعلق به سلسله مینگ با قیمت پایه 15 میلیون و 500 هزار دلار ماه آینده در حراجی کریستی عرضه می‌شود.
شاهکار نقاشی چین که گران‌ترین تابلو نقاشی چینی تا به امروز در حراجی کریستی است متعلق به شیتائو، استاد نقاشی کلاسیک است.
این نقاشی که شامل هشت تابلو است «منظره‌ای الهام گرفته از حس شاعرانگی دو فو» نام دارد. این اثر که با مرکب و رنگ روی کاغذ نقاشی شده یکی از 400 تابلو نقاشی و خطاطی چینی است که در حراجی بهاره کریستی در 28 ماه مه در هنگ کنگ عرضه می‌شود. ارزش مجموع این آثار بیش از 45 میلیون دلار است.
حراجی کریستی و رقیبش یعنی حراجی سوتبی هر دو نسبت به بازار هنری چین اظهار امیدواری کرده‌اند. این درحالی است که اغلب کشورهای جهان دوران نقاهت پس از ضربه بحران اقتصاد جهانی را سپری می‌کنند.
این حراجی اعلام کرد کاهش آثار هنری برجسته و تقاضای همیشگی ( به ویژه ثروتمندان چینی) برای قطعات هنری خاص و کمیاب موجب بالا رفتن بهای این آثار شده است.
شیتائو استاد نقاشی مشهوری است که تاثیر به‌سزایی روی نقاشان هم دوره خودش گذاشت. تاثیر او بر نقاشان مرکب و قلم‌مو نسل‌های بعد چین انکارنشدنی است، نقاشانی چون ژانگ داکیان و فو بائوشی.
 
 
شیتائو در سال 1707 درگذشت و اثر حاضر در حراجی متعلق به سال‌های آخر عمر اوست. موضوع این آلبوم نقاشی تقدیری است از زیبایی شاعرانه شاعر چین باستان، دو فو. این شاعر از تشبیهات طبیعی برای ابراز احساساتش درمورد اوج و فرودهای سلسله تانگ بهره می‌برد. سال‌های حکمرانی این سلسله یکی از دوران‌های طلایی تمدن چین به شمار می‌آید.
آثار شیتائو همیشه متقاضیان بسیاری داشته و برای اولین بار است که این تابلو هشت قسمتی در یک حراجی عرضه می‌شود.
 
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir